Strefa wiedzy

2021 - to będzie rok ONLINE

2021 - to będzie rok ONLINE

Kompleksowa strategia marketingowa


Co roku zwiększa się liczba użytkowników Internetu, social mediów, osób robiących zakupy przez Internet. Co roku też tempo tych zmian staje się coraz intensywniejsze. Jednak to, co wydarzyło się w 2020 roku przekroczyło oczekiwania nawet największych entuzjastów rewolucji cyfrowej. A to wszystko za sprawą pandemii, która zamykając nas w domach, otworzyła nas na możliwości, jakie daje Internet. Rok 2021 to zdecydowanie będzie rok ONLINE. I jest to bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy już teraz stawiają na przeniesienie biznesu do sieci.

 

Rynek e-commerce rośnie w zawrotnym tempie

Polski rynek e-commerce rozwijał się do tej pory w tempie oscylującym w przedziale 10-20% rocznie. Natomiast w pierwszej połowie 2020 r. wzrost rynku w porównaniu z podobnym okresem roku ubiegłego wyniósł już 26%.* To najwyższy wynik od ponad dekady. Nie mamy jeszcze danych na temat całego roku, ale z pewnością wzrost roczny będzie jeszcze bardziej imponujący. Przyczyny są dość oczywiste: zamknięte sklepy i punkty usługowe oraz obawa przed zakażeniem. Nie bez znaczenia jest także zmiana strategii wielu przedsiębiorców i położenie nacisku na działania online. Wiele sklepów, które do tej pory sprzedawały jedynie stacjonarnie, umożliwiło klientom również na sprzedaż internetową. Wielu przedsiębiorców od lat działających w sieci udoskonaliło istniejące kanały sprzedaży i postawiło na silną reklamę w sieci. Takie zmiany muszą mieć swoje odbicie w liczbach. Rok temu rynek e-commerce stanowił niewiele ponad 10% rynku handlu detalicznego. Nawet zachowawcze prognozy przewidują, że w ciągu najbliższych 5 lat liczba ta wzrośnie do 20%. Nie można już ignorować tego trendu – oczywiście ile chcemy się utrzymać na rynku przez najbliższe 5,10,15 lat.

 

Kto kupuje (i będzie kupował) w Internecie?

Dla wielu osób pandemia była czasem, gdy po raz pierwszy dokonali zakupu w Internecie. Z raportu  „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że w mijającym roku aż 73% ankietowanych dokonało przynajmniej raz zakupu w Internecie. Dla porównania w tym samym czasie w 2019 roku było to ok.11 p.p. mniej. Kto kupuje w Internecie? Jak się łatwo domyślić dominującą grupę stanowią osoby młode, ale wcale nie jest to grupa tzw. młodych dorosłych. Najczęściej i najchętniej zakupy w sieci robią osoby z przedziału 35-49 lat. Najczęściej są to mieszkańcy miast powyżej 200 tys. mieszkańców, ale zdecydowanie rośnie też liczba e-konsumentów z małych miasteczek i ze wsi. Kobiet i mężczyzn kupujących online jest niemal tyle samo – różnica wynosi zaledwie 1 p.p. na korzyść kobiet.** Grupa kupujących online stale się rozszerza – w tym również o grupy mniej chętne do zakupów online (np. mieszkańców wsi, seniorów). Z całą pewnością jest to bardzo ważny sygnał dla tych firm, które zrezygnowały z działań w sieci z obaw, że nie znajdą tam swojej grupy docelowej.

 

Które e-sklepy wybiorą Polacy?

Nie należy zakładać, że wystarczy założyć sklep, aby zapewnić sobie sukces sprzedażowy. Rosnący rynek to rosnąca konkurencja – a konsumenci coraz rzadziej podejmują decyzję zakupową pod wpływem impulsu. Przeciwnie – lubią porównywać, zasięgać opinii i sprawdzać różne oferty.
Decydującymi czynnikami są i będą:

  • Cena produktu
  • Koszt przesyłki
  • Opinie o produkcie/usłudze w Internecie
  • Warunki reklamacji/zwrotu (jeśli klienci kupują w danym sklepie po raz pierwszy)
  • Atrakcyjne promocje i oferty specjalne (czynnik ważniejszy dla kobiet)
  • Czytelność i funkcjonalność e-sklepu
  • Przejrzysta ścieżka zakupowa
  • Wygodne płatności online
  • Kompletność informacji o produkcie np. o rozmiarach, wartościach odżywczych, kolorach
  • Możliwość płatności za pobraniem (jeśli marka jest mało znana lub konsumenci kupują po raz pierwszy)

 

Co się stanie, gdy otworzą wszystkie sklepy?

Nie tracimy nadziei, że kolejny rok przyniesie zahamowanie pandemii i upragnione rozluźnienie dla gospodarki. Otwarcie sklepów czy restauracji może jednak nasuwać pytania: Czy to wyhamuje rynek e-commerce? Czy klienci, którzy zaczęli kupować online chętnie wrócą do zakupów stacjonarnych? Wszystko wskazuje na to, że nie. Nawet po otwarciu galerii (po pierwszym lockdownie) spadek zainteresowania zakupami online był nieznaczny, a poziom zakupów w sieci i tak utrzymał się na dużo wyższym poziomie niż przed pandemią. Ponadto ponad 50% badanych utrzymuje, że będzie wydawać w sieci w przyszłym roku tyle samo, co obecnie, a co 3. deklaruje, że zamierza wydawać w Internecie jeszcze więcej niż dotychczas.*** Mamy wszelkie powody, aby przypuszczać, że rynek e-commerce, który potraktował pandemię jako trampolinę do rozwoju, doskonale poradzi sobie również wówczas, gdy świat wróci do względnej normy.
 

Nie ma sensu czekać z działaniem ani na koniec pandemii i rozmrożenie gospodarki - pracować nad sukcesem można już teraz. Od lat pomagamy Klientom z różnych branż przenosić biznes do sieci. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami:
biuro@jellinek.p


*Raport PRM
**Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2020”
***Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2020”



Dowiedz się, jak rozwijać biznes w czasie pandemii: https://covid19.jellinek.pl/

Tagi: Sprzedaż, Strategia, Strona WWW, Sklep WWW

Poprzedni artykuł
Działania marketingowe dopasowane do potrzeb współczesnego konsumenta
Następny artykuł
Piksel Facebooka. Czym jest? Do czego służy?
Regulacje działań marketingowych dla branży beauty
Aktualności
Czytaj więcej
Black Friday coraz bliżej – czas przygotować promocje!
Kompleksowa strategia marketingowa
Czytaj więcej
Rozwiązanie jutra - już na wyciągnięcie ręki! Nowoczesna platforma Pimcore
Strony internetowe
Czytaj więcej
Ta strona internetowa chroni twoją prywatność poprzez przestrzeganie EU General Data Protection Regulation (RODO). Nie wykorzystamy Twoich danych w żadnym celu, na który nie wyrażasz zgody. Prosimy o zgodę na korzystanie z anonimowych danych, aby poprawić jakość korzystania z naszej witryny. Pliki cookie są używane do personalizacji reklam.
Więcej informacji znajdziesz tu: Google Privacy & Terms