Co roku zwiększa się liczba użytkowników Internetu, social mediów, osób robiących zakupy przez Internet. Co roku też tempo tych zmian staje się coraz intensywniejsze. Jednak to, co wydarzyło się w 2020 roku przekroczyło oczekiwania nawet największych entuzjastów rewolucji cyfrowej. A to wszystko za sprawą pandemii, która zamykając nas w domach, otworzyła nas na możliwości, jakie daje Internet. Rok 2021 to zdecydowanie będzie rok ONLINE. I jest to bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy już teraz stawiają na przeniesienie biznesu do sieci.
Polski rynek e-commerce rozwijał się do tej pory w tempie oscylującym w przedziale 10-20% rocznie. Natomiast w pierwszej połowie 2020 r. wzrost rynku w porównaniu z podobnym okresem roku ubiegłego wyniósł już 26%.* To najwyższy wynik od ponad dekady. Nie mamy jeszcze danych na temat całego roku, ale z pewnością wzrost roczny będzie jeszcze bardziej imponujący. Przyczyny są dość oczywiste: zamknięte sklepy i punkty usługowe oraz obawa przed zakażeniem. Nie bez znaczenia jest także zmiana strategii wielu przedsiębiorców i położenie nacisku na działania online. Wiele sklepów, które do tej pory sprzedawały jedynie stacjonarnie, umożliwiło klientom również na sprzedaż internetową. Wielu przedsiębiorców od lat działających w sieci udoskonaliło istniejące kanały sprzedaży i postawiło na silną reklamę w sieci. Takie zmiany muszą mieć swoje odbicie w liczbach. Rok temu rynek e-commerce stanowił niewiele ponad 10% rynku handlu detalicznego. Nawet zachowawcze prognozy przewidują, że w ciągu najbliższych 5 lat liczba ta wzrośnie do 20%. Nie można już ignorować tego trendu – oczywiście ile chcemy się utrzymać na rynku przez najbliższe 5,10,15 lat.
Dla wielu osób pandemia była czasem, gdy po raz pierwszy dokonali zakupu w Internecie. Z raportu „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że w mijającym roku aż 73% ankietowanych dokonało przynajmniej raz zakupu w Internecie. Dla porównania w tym samym czasie w 2019 roku było to ok.11 p.p. mniej. Kto kupuje w Internecie? Jak się łatwo domyślić dominującą grupę stanowią osoby młode, ale wcale nie jest to grupa tzw. młodych dorosłych. Najczęściej i najchętniej zakupy w sieci robią osoby z przedziału 35-49 lat. Najczęściej są to mieszkańcy miast powyżej 200 tys. mieszkańców, ale zdecydowanie rośnie też liczba e-konsumentów z małych miasteczek i ze wsi. Kobiet i mężczyzn kupujących online jest niemal tyle samo – różnica wynosi zaledwie 1 p.p. na korzyść kobiet.** Grupa kupujących online stale się rozszerza – w tym również o grupy mniej chętne do zakupów online (np. mieszkańców wsi, seniorów). Z całą pewnością jest to bardzo ważny sygnał dla tych firm, które zrezygnowały z działań w sieci z obaw, że nie znajdą tam swojej grupy docelowej.
Nie należy zakładać, że wystarczy założyć sklep, aby zapewnić sobie sukces sprzedażowy. Rosnący rynek to rosnąca konkurencja – a konsumenci coraz rzadziej podejmują decyzję zakupową pod wpływem impulsu. Przeciwnie – lubią porównywać, zasięgać opinii i sprawdzać różne oferty.
Decydującymi czynnikami są i będą:
Nie tracimy nadziei, że kolejny rok przyniesie zahamowanie pandemii i upragnione rozluźnienie dla gospodarki. Otwarcie sklepów czy restauracji może jednak nasuwać pytania: Czy to wyhamuje rynek e-commerce? Czy klienci, którzy zaczęli kupować online chętnie wrócą do zakupów stacjonarnych? Wszystko wskazuje na to, że nie. Nawet po otwarciu galerii (po pierwszym lockdownie) spadek zainteresowania zakupami online był nieznaczny, a poziom zakupów w sieci i tak utrzymał się na dużo wyższym poziomie niż przed pandemią. Ponadto ponad 50% badanych utrzymuje, że będzie wydawać w sieci w przyszłym roku tyle samo, co obecnie, a co 3. deklaruje, że zamierza wydawać w Internecie jeszcze więcej niż dotychczas.*** Mamy wszelkie powody, aby przypuszczać, że rynek e-commerce, który potraktował pandemię jako trampolinę do rozwoju, doskonale poradzi sobie również wówczas, gdy świat wróci do względnej normy.
Nie ma sensu czekać z działaniem ani na koniec pandemii i rozmrożenie gospodarki - pracować nad sukcesem można już teraz. Od lat pomagamy Klientom z różnych branż przenosić biznes do sieci. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami:
biuro@jellinek.p
*Raport PRM
**Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2020”
***Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2020”
Dowiedz się, jak rozwijać biznes w czasie pandemii: https://covid19.jellinek.pl/