Strefa wiedzy

Nowe zmiany w algorytmie Google – jak wpłyną na pozycjonowanie?

Nowe zmiany w algorytmie Google – jak wpłyną na pozycjonowanie?

Pozycjonowanie SEO

Na początku maja Dany Sullivan poinformował na Twitterze o kolejnej aktualizacji algorytmu Google. Jej oficjalna nazwa to „May 2020 Core Update”. Co o niej wiemy? Z pewnością zmiany będą miały charakter globalny, a ich wdrażanie potrwa mniej więcej do połowy maja. Tradycyjnie Google zapewnia, że w zasadzie żadna reakcja nie jest potrzebna. Jednocześnie trzeba pamiętać, że każde znaczące zmiany w algorytmie nie pozostaną bez wpływu na pozycjonowanie. Zwłaszcza w dobie pandemii COVID19.

Zmiany, zmiany… czyli kilka słów o algorytmach Google

Zdecydowana większość zmian dokonywanych w algorytmie nie doczekuje się oficjalnego oświadczenia. Dlaczego? Bo średnio Google wprowadza około 8 zmian dziennie[i], które nikogo już nie dziwią. Natomiast kilka razy do roku przeprowadzane są większe aktualizacje – ostatnia z nich miała miejsce na początku roku. Jest to sygnał dla firmy, że pozycja strony może się znacząco zmienić - na lepsze lub gorsze.Niestety zwykle nie dostajemy od Google dokładnych informacji o charakterze zmian. Dopiero na przełomie maja i czerwca będziemy mogli pokusić się o ocenę kto zyskał, a kto stracił na „May 2020 Core Update”.

Jak reagować na aktualizację?

Wspólną osią ostatnich dużych aktualizacji jest punktowanie stron zawierających wartościowy i wiarygodny content. Podczas pandemii, gdy od rzetelności treści zależy więcej niż kiedykolwiek –najprawdopodobniej będzie podobnie. Najlepszą strategią, jaką można przyjąć wobec obecnych i kolejnych zmian jest oferowanie użytkownikom wartościowej treści. Warto więc zadać sobie pytania:

  • Czy moja strona zawiera oryginalne informacje i badania pochodzące ze sprawdzonych źródeł?
  • Czy dana tematyka jest opisana wyczerpująco i merytorycznie?
  • Czy na stronie są analizy i wyjaśnienia wykraczające poza oczywiste fakty?
  • Czy w treści nie ma błędów merytorycznych, niesprawdzonych informacji?
  • Czy content jest uporządkowany i łatwy do odnalezienia na stronie?
  • Czy teksty są poprawnie skonstruowane pod względem stylistycznym? Czy nie mają błędów ortograficznych?
  • Czy treść wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych?

To oczywiście tylko niektóre kwestie, które warto zweryfikować. Dbanie o to, by na witrynie znajdowała się oryginalną, ekspercka i wiarygodna treść zawsze się sprawdza.

Co się wydarzy po aktualizacji?

Po każdej dużej aktualizacji, pozycje w Google osiągają względnie stabilny poziom po około tygodniu/dwóch od zakończenia pracy. A ponieważ nie ma informacji o tym, które branże zostaną dotknięte zmianami – możemy przyjąć, że modyfikacje wpłyną na każdy sektor gospodarczy. I tak jak w przypadku poprzednich dużych „update’ów”, z pewnością niektóre witryny mocno zyskają, a inne stracą swoją pozycję. Częstą praktyką Google jest uzupełnianie poprzednich aktualizacji, a więc te strony, które ostatnio straciły mogą mieć nadzieję, że tym razem podniosą swoje pozycje. Nie ma jednak pewności, że tak się wydarzy – zwłaszcza w dobie pandemii. Kryzys skłonił wiele firm do ograniczenia lub nawet rezygnacji z usługi pozycjonowania, a więc jesteśmy w sytuacji bezprecedensowej. Jednocześnie znacznie wzrosła liczba niektórych wyszukiwań, np. związanych z tematami medycznymi. Mimo, że Google o tym nie informuje, nowe modyfikacje na pewno uwzględniają także zawirowania związane z pandemią. Jedno jest pewne: koniec maja może przynieść duże zmiany w pozycji stron.

Warto pamiętać, że aktualizacje są przeprowadzane po to, by roboty Google lepiej radziły sobie z oceną treści.  Tak w przypadku tej aktualizacji, jak i kolejnych –doradzamy zachowanie spokoju.Spadek pozycji wcale nie musi oznaczać, że ze stroną jest coś nie tak, albo treść jest nieodpowiednia. Jednocześnie nie można wykluczać żadnego scenariusza. Pierwsze informacje napływające do nas z całego świata pokazują, że już teraz wiele witryn obserwuje mocne wahania pozycji, a aktualizacja nadal trwa. Należy się więc przygotować na to, że w najbliższych tygodniach pozycje fraz kluczowych mogą ulec dużym modyfikacjom. Jednak na podjęcie kroków zaradczych przyjdzie czas, gdy już w pełni poznamy skutki „May 2020 Core Update”.

 

[i]Dane pochodzą z https://www.senuto.com/pl/

Tagi: SEO, Google, Strategia

Poprzedni artykuł
Działania marketingowe dopasowane do potrzeb współczesnego konsumenta
Następny artykuł
Koronakryzys: jak wpływa na zachowania internautów?
Jaką agencję reklamową wybrać?
Kompleksowa strategia marketingowa
Czytaj więcej
Jak zostać zauważonym w Internecie?
Kompleksowa strategia marketingowa
Czytaj więcej
Co warto zrobić, by zwiększyć zasięg na Facebooku i Instagramie?
Media społecznościowe
Czytaj więcej
Ta strona internetowa chroni twoją prywatność poprzez przestrzeganie EU General Data Protection Regulation (RODO). Nie wykorzystamy Twoich danych w żadnym celu, na który nie wyrażasz zgody. Prosimy o zgodę na korzystanie z anonimowych danych, aby poprawić jakość korzystania z naszej witryny. Pliki cookie są używane do personalizacji reklam.
Więcej informacji znajdziesz tu: Google Privacy & Terms