Strefa wiedzy

Współczynnik konwersji – czym jest i jak go podnieść?

Strony internetowe

W świecie marketingu i reklamy współczynnik konwersji to wyrażenie odmieniane przez wszystkie przypadki. To na nim opiera się ocena skuteczności działań w każdej firmie działającej online. Co w zasadzie oznacza współczynnik konwersji? I w jaki sposób można go podnieść? Wyjaśniamy!

Czym jest współczynnik konwersji?

W świecie zawiłych terminów marketingowych współczynnik konwersji możemy uznać za termin o dość prostej definicji. Oznacza po prostu procent użytkowników, którzy podjęli określone działanie na stronie internetowej. Jakie są to działania? W zależności od profilu działalności może to być np. zakup produktu, umówienie się na wizytę, wypełnienie formularza, pobranie ebooka, zapisanie się do newslettera. Jeśli spośród 100 osób, które kliknęły w reklamę i weszły na stronę, jedna dokonała konwersji (np. kupiła produkt), wówczas wskaźnik konwersji wyniesie 1/100 * 100% = 1%. Współczynnik (inaczej wskaźnik) konwersji jest więc wyrażony jako wartość procentowa i bierze pod uwagę całkowitą liczbę wizyt na witrynie i całkowitą liczbę użytkowników, którzy zrealizowali określony cel.

Dlaczego Twoja strona nie konwertuje?

Jeśli współczynnik jest niezadowalający, należy koniecznie poszukać przyczyny problemu. Kluczowa są dwa czynniki: użyteczność witryny oraz o docieranie do właściwego klienta we właściwym czasie i miejscu. Za niski wskaźnik konwersji może odpowiadać mnóstwo elementów, np.

  • Nieodpowiednia jakość grafik i materiałów wideo
  • Nieczytelny, skomplikowany rozkład strony
  • Błędy (lub całkowity brak) wersji mobilnej strony
  • Nieodpowiednie formularze
  • Nieczytelne CTA (call to action)
  • Brak cyklicznych testów

Oczywiście podaliśmy tu tylko kilka przykładowych błędów. Ta lista mogłaby być dużo dłuższa. Aby dowiedzieć się, dlaczego ruch nie przekłada się na określone działania, należy przede dokładnie prześledzić ścieżki użytkownika.  

Jak zwiększyć wskaźnik konwersji?

Gdy już zdiagnozujemy, co wpływa na niski współczynnik konwersji, przychodzi czas na konkretne działania. Rekomendujemy, aby skupiając się na konwersji, nie ignorować optymalizacji SEO, ponieważ im większy ruch organiczny, tym większa szansa na pozyskanie wartościowych użytkowników.

Zwiększanie konwersji zawsze zależy od celu, jaki ma dany przedsiębiorca. Pomóc może np. przeprowadzenie testów metodą A/B, dodanie kilku opcji płatności i dostawy, umieszczenie i uwidocznienie przycisków CTA, uzupełnienie kart produktów, dodanie precyzyjnych słów kluczowych, zmiana szaty graficznej. Przy wprowadzaniu zmian warto skupić się na następujących obszarach:

  • Zadbanie o user experience

Im bardziej intuicyjna, czytelna i prosta jest Twoja strona – tym większa szansa, że użytkownik podejmie określoną akcję. Jeśli będzie miał trudności w poruszaniu się na stronie, zirytuje go wyskakujący pop-up, albo witryna będzie nieprawidłowo wyświetlać się na telefonie – najprawdopodobniej większość internautów opuści ją w ciągu kilku sekund. Dlatego optymalizacja doświadczeń użytkownika (SXO - Search Experience Optimization) jest tutaj kluczowa.

  • Jasna ścieżka zakupowa

Na doświadczenie użytkownika ogromny wpływ ma konstrukcja ścieżki zakupowej. Internauci są przyzwyczajeni do określonych funkcji i wyglądu e-sklepów, np. koszyka w prawym górnym rogu, wyszukiwarki uwzględniającej filtry (np. ceny, rozmiar, kolor) i nie lubią zmian, które powodują, że czują się zagubieni. Wszystko w ścieżce zakupowej – od wyszukiwarki produktów, poprzez ich karty opisów, aż do opcji płatności – musi być przejrzyste, intuicyjne i bezproblemowe. Jeśli na którykolwiek z tych etapów, klient poczuje się zagubiony albo zirytowany, wówczas szanse na konwersje automatycznie się obniżają. W podanym przykładzie mówiliśmy o ścieżce zakupowej, ale tak naprawdę dotyczy to każdego celu – jeśli Twoim celem jest, aby klient zapisał się newslettera albo wypełnił formularz kontaktowy – również musisz zrobić wszystko, aby ta czynność była dla niego zrozumiała, wygodna i zgodna z jego przyzwyczajeniami.

  • Wersja mobilna strony

Ruch z urządzeń mobilnych stanowi już ponad połowę czasu spędzanego online*. Coraz więcej Internautów robi zakupy i załatwia swoje sprawy online za pomocą smartfonów – chociażby na przerwie obiadowej w pracy, w autobusie, czy przed snem. Jeśli Twoja witryna nie ma responsywnej wersji mobilnej, bez wątpienia wskaźnik konwersji będzie niezadowalający. W ten sposób tracisz także środki, które wydajesz na reklamę – klienci docierają na Twoją stronę np. za pomocą Google Ads, ale ponieważ poruszanie się po witrynie jest niewygodne lub niemożliwe, szybko ją opuszczają. Stworzenie nowoczesnej, responsywnej wersji mobilnej to punkt, którego nie możesz pominąć, jeśli zależy Ci na konwersji.

Na wskaźnik konwersji wpływa mnóstwo czynników – przeanalizowanie i udoskonalenie każdego z nich bez odpowiednej wiedzy i narzędzi analitycznych to niewykonalne zadanie. Mamy za sobą niezliczone optymalizacje stron, które przełożyły się na podniesienie współczynnika konwersji. Chętnie pomożemy Ci zamienić użytkowników strony w klientów. Skontaktuj się z nami:

+48 503 123 124
biuro@jellinek.pl

* Global Digital 2020, (January 2020)

Tagi: SEO, Google, Sprzedaż, Strategia, Strona WWW, Sklep WWW

E-commerce w Polsce 2024: kluczowe wnioski i trendy, które warto znać

Kompleksowa strategia marketingowa

Rynek e-commerce w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój, choć niektóre wskaźniki stabilizują się. Według najnowszego raportu na rok 2024, około 75% Polaków regularnie korzysta z zakupów online.

Czytaj więcej

Dlaczego warto wybrać platformę Pimcore spośród innych dostępnych na rynku?

Strony internetowe

Platforma Pimcore to wszechstronny system, który wyróżnia się jako narzędzie do zarządzania treścią (CMS) i informacjami o produktach (PIM). Dzięki swoim zaawansowanym funkcjom i elastyczności, staje się coraz częściej wybieraną technologią przez firmy z różnych branż.

Czytaj więcej

Black Friday 2024: Jakie strategie marketingowe przynoszą najlepsze efekty? Konkretne pomysły na kampanie

Kompleksowa strategia marketingowa

Black Friday to najważniejsze wydarzenie w kalendarzu zakupowym – czas, kiedy klienci są gotowi wydawać więcej, a firmy walczą o ich uwagę wyjątkowymi ofertami. Ale jak sprawić, aby to właśnie Twoja marka odniosła sukces w tym pełnym konkurencji okresie?

Czytaj więcej

Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.