Zarabiaj więcej dzięki odzyskaniu porzuconych koszyków!
Kompleksowa strategia marketingowa
Twoim celem, jako przedsiębiorcy, jest maksymalizacja zysku. Gdy klient włoży produkt do koszyka chcielibyśmy zakładać, że sfinalizuje zakup. Nie zawsze jednak dochodzi to do skutku, co jest zupełnie normalne. Nasza ocena zależy od tego, jak duży procent klientów zostawia swoje koszyki. Warto sprawdzić, czy są skłonni wrócić i co można zrobić, żeby wrócili.
Czym jest porzucony koszyk?
Niezależnie od tego, czy klient spędza na Twojej stronie pięć minut, czy pół godziny, jeśli wrzuci coś do koszyka oznacza to, że jest wstępnie zainteresowany ofertą. Dlaczego więc wychodzi nie dokonując zakupów? Jakie warunki musielibyśmy spełnić, by odzyskać porzucony koszyk?
Zjawisko porzuconych koszyków nie tylko zmniejsza nasze zyski, ale też jest przyczyną frustracji. To stracona szansa nie tylko na ten jeden zakup. To utracona możliwość zbudowania relacji z klientem. Warto natychmiast reagować na sytuację, w której porzucenia koszyków zdarzają się coraz częściej.
Powody przez które klienci porzucają koszyki
Zanim wyjaśnimy jak odzyskać porzucony koszyk, przyjrzyjmy się przyczynom, które sprawiają, że wskaźnik porzucenia koszyka jest wysoki.
1. ZA WYSOKIE KOSZTY DODATKOWE
Podstawowym powodem przez który ludzie porzucają koszyki są zbyt wysokie koszty dodatkowe. Wliczają się w to ewentualne podatki, koszty dostawy, wszelkie opłaty dodatkowe, o których klient dowiaduje się dopiero, gdy przechodzi do koszyka. Gdy klient wliczy te wszystkie opłaty i spojrzy na cenę końcową - rezygnuje. Tu warto rozważyć różne strategie całościowe, ponieważ ukryte opłaty, z punktu widzenia psychologii zakupów, są środkami zmarnowanymi. Satysfakcja z dokonania zakupu jest większa, gdy te koszty rozkładają się w cenach produktów, dzięki czemu unikamy opłat, a całkowity koszt zakupu jest dokładnie taki, jak cena produktu. W tym kontekście jest to sytuacja idealna.
2. KONIECZNOŚĆ REJESTRACJI
Inny powód, często podawany przez klientów, to przymus tworzenia konta na stronie sklepu. Po pierwsze utrudnia to procedurę składania zamówienia. Im więcej danych trzeba podać, tym łatwiej sprawić, że klienci będą porzucali koszyki. Podobnie działa duża liczba stron, które trzeba przejść, by dojść do finalizacji zamówienia.
3. DŁUGI CZAS DOSTAWY
Zbyt długi czas dostawy to następny czynnik sprawiający, że ludzie rezygnują z decyzji o zakupie. Wpływają na to dwa elementy. Po pierwsze mogą potrzebować zamówienia najszybciej, jak to możliwe i szukać rozwiązania, które pozwoli im to uzyskać.
Druga kwestia dotyczy potrzeby natychmiastowej gratyfikacji. Radość z zakupu online i tak jest odroczona w czasie, ale często jesteśmy w stanie poświęcić dużo, by odroczyć ją w jak najmniejszym stopniu, dlatego też warto zadbać o szybkie i sprawne dostawy, informować przy produkcie o ramach czasowych, w których można spodziewać się produktu.
4. PŁATNOŚCI
Negatywne emocje budzi w klientach również konieczność podawania danych karty. Są to dane, które chcielibyśmy chronić. Nie chcemy też być obciążani dodatkowymi kosztami. Dobrze jest zadbać o jak najszerszy wachlarz możliwych płatności. W wielu przypadkach wartościowe jest wprowadzenie płatności odroczonych, czy opcji zakupu na raty. Podstawą są wszelkiego rodzaju szybkie przelewy, ale również zapewnienie możliwości opłaty za zamówienie zwykłym przelewem. Dla niektórych klientów bardzo ważna będzie możliwość wysyłki za pobraniem. Podobnie jest z opcjami dostawy. Im więcej możliwości, tym większa szansa, że zaspokoimy potrzeby szerokiej grupy klientów. Warto zadbać o dobre umowy z dostawcami. Czasami przewagą na etapie składania zamówienia jest możliwość dostarczenia paczki kurierem miejskim, nawet tego samego dnia. Można wprowadzić również dodatkowe, ekspresowe opcje.
5. NIEINTUICYJNA STRONA INTERNETOWA
Panel, w którym klient dokonuje zakupu powinien być prosty i intuicyjny. Informacje powinny być widoczne, by obniżyć wskaźnik porzucania koszyka. Naturalnym jest, że do porzucenia doprowadzają też błędy występujące na stronie. Wszystko, co obniża komfort użytkownika i zmniejsza zaufanie wobec strony, zwiększa szansę na porzucenie koszyka i wyjście ze strony.
6. INNE PRZYCZYNY PORZUCANIA KOSZYKA
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Na to, czy nasz sklep ma pozytywne opinie w google, jak nasze ceny wypadają w porównaniu do konkurencji, czy nasze produkty lub usługi znajdują się w porównywarkach cen w korzystnych cenach, czy sklep jest dostosowany do urządzeń mobilnych, czy klient może skontaktować się z obsługą sklepu.
Jak sprawdzić porzucone koszyki?
Istnieje wiele narzędzi, które umożliwiają monitorowanie porzuconych koszyków. Najbardziej podstawowym z nich jest Google Analytics, gdzie możemy przeanalizować zachowania klientów podczas zakupów. W panelu widzimy liczbę sesji, w których produkty zostały dodane do koszyka. Możemy to porównać do liczby ukończonych transakcji.
HOTJAR
Dużo wiedzy o kliencie i jego decyzjach zakupowych daje nam HotJar. Pozwala dokładnie prześledzić ruch użytkownika na stronie. Często dzięki temu zostaje określony problem, przez który nie doszło do zakupu. Dzięki dokładnej obserwacji zachowań użytkownika, a także określeniu miejsc, w których najczęściej użytkownik się zatrzymuje. Dzięki temu możemy odpowiednio umiejscowić kluczowe elementy, które zatrzymają użytkowników.
PIMCORE
Na bardzo dokładną i profesjonalną analizę koszyków pozwala system PIM, bardzo doceniany w e-commerce. Zarządzanie informacją o produktach, z którego korzystają setki tysięcy sklepów w 56 krajach, pozwala na stworzenie uporządkowanej bazy danych, co optymalizuje zarządzanie sklepem. Product Information Managment to system wykorzystywany przez gigantów we wszystkich branżach, bo pozwala na szybką reakcję, ogranicza ryzyko błędów i optymalizuje koszty. Pozwala z sukcesem zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków i śledzić odzyskanych klientów.
Wszystkie narzędzia, które zwiększą satysfakcję klienta oraz jego doświadczenie związane z naszą stroną internetową, są naszymi sprzymierzeńcami, jeśli chodzi o odzyskiwanie koszyków.
Jak ratować porzucone koszki? Odzyskaj je!
Co w sytuacji, gdy klient rezygnuje z zakupów? Wiemy już dlaczego użytkownik porzuca koszyk. Poznajmy teraz skuteczne sposoby, jak sobie z tym radzić.
1. EXIT POP-UP
Po pierwsze: nie daj użytkownikowi wyjść ze strony! Zaskocz go wyskakującym okienkiem. Pop-up może zawierać również dodatkową zniżkę, informację o limitowanej ofercie, opinię od zadowolonego klienta. Przypomnij kupującemu, że ma czternaście dni na zwrot produktu, jeśli nie będzie zadowolony. Być może w ten sposób odzyskasz koszyk, zanim jeszcze go stracisz!
2. MAILING
Po drugie: wiadomość przypominająca o czekającym koszyku! Badania wykazują, że prawie połowa użytkowników, którzy z jakiegoś powodu przerwali zakupy, chciałaby otrzymać przypomnienie o niedokończonej transakcji.
Dobry mail, mający skłonić klienta do powrotu na stronę, musi zawierać przycisk wzywający do akcji i przenoszący go bezpośrednio do porzuconych produktów W tym miejscu również można zaoferować rabat lub poinformować o tym, jakie korzyści będą płynąć z dokonania zakupu. Korzyść może wynikać nie tylko z samych właściwości produktu. Możemy zaproponować klientowi zniżkę na kolejne zakupy, punkty lojalnościowe, które potem wymieni na nagrody. Warto zastosować również perswazyjny, przekonujący tytuł.
Oferując rabaty trzeba pamiętać, by nie przesadzić. Klient może przyzwyczaić się do tego i celowo porzucać koszyk w oczekiwaniu na rabat. Konkurencyjna cena to tylko jeden z wielu czynników, mających wpływ na decyzje zakupowe i satysfakcję. Maile przypominające o porzuconym koszyku można wysyłać kilkukrotnie, choć ważne, by nie przesadzić.
3. REMARKETING
Kolejnym sposobem jest skuteczny remarketing. W tym zakresie mamy wiele rozwiązań, zarówno w Google Ads, czy Facebook Ads, ale też w innych, mniej popularnych w Polsce (Criteo, RTB House). Na czym polega remarketing? Nasza reklama będzie śledziła użytkownika, który odwiedził stronę, dzięki plikom cookie w ich przeglądarkach. Klienci zobaczą produkty z Twojego sklepu na banerach reklamowych w popularnych serwisach internetowych, mediach społecznościowych, aplikacjach mobilnych, czy też na Youtube. Dzięki dywersyfikacji komunikacji marketingowej i wykorzystaniu różnych narzędzi, możemy skutecznie zminimalizować ilość porzuconych koszyków.
Inne przydatne narzędzia to chociażby wiadomości push, czy odpowiednie wsparcie klienta, jak czat na żywo, czy łatwo dostępne FAQ.
Czy warto walczyć o to, by zmniejszyć zjawisko porzucanych koszyków w Twoim sklepie internetowym?
Oczywiście! Dysponując dostępem do szerokiej gamy narzędzi jesteśmy w stanie odzyskać nawet 30% porzuconych koszyków. Dodatkowo te wszystkie działania, nawet jeśli nie doprowadzą do uratowania koszyka, mogą sprawić, że konsument zwiększy swoją świadomość dotyczącą marki, a wówczas jest większe prawdopodobieństwo, że to nasza firma przyjdzie mu do głowy przy planowaniu kolejnych zakupów.
O czym musisz pamiętać?
• zadbaj o interfejs sklepu
• zastosuj strategie remarketingu
• przeprowadź audyt procesu zakupowego
• wyślij e-mail z informacją o porzuconym koszyku
• zastosuj przycisk pop-up, gdy klient porzuca koszyk
• zadbaj o optymalizację strony koszyka
• wyeliminuj czynniki odpychające (ukryte koszty, długa dostawa, wysoka cena, konieczność podpięcia karty płatniczej, założenia konta)
• wprowadź więcej czynników zachęcających (zniżek, kuponów rabatowych, bezpiecznych transakcji, korzystnej polityki zwrotów)
Jeśli zdecydujesz się skorzystać z naszej pomocy możesz liczyć na kompleksową obsługę. Doskonale wiemy na czym polega porzucenie koszyka i z czego może wynikać. Monitorujemy i analizujemy porzucone koszyki, wiemy też, jak je odzyskać. Korzystamy z narzędzi, które umożliwiają nam dogłębnie przeanalizować wszystkie elementy. Rozpoznajemy możliwe przyczyny porzuceń, tworzymy strony internetowe stworzone do tego, by sprzedawać, proponujemy klientom uproszczony proces zakupowy. Tym samym w ogromnym stopniu zmniejszamy odsetek porzuconych koszyków, bo wychodzimy z założenia, że trzeba walczyć o każdego klienta, a wszystko, co można odzyskać, jest warte odzyskania.
Dowiedz się więcej o naszych działaniach:
https://jellinek.pl/oferta/sprzedaz/remarketing
https://jellinek.pl/oferta/wizerunek/strony-www
https://jellinek.pl/oferta/sprzedaz/kompleksowa-obsluga-marketingowa
E-commerce w Polsce 2024: kluczowe wnioski i trendy, które warto znać
Kompleksowa strategia marketingowa
Rynek e-commerce w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój, choć niektóre wskaźniki stabilizują się. Według najnowszego raportu na rok 2024, około 75% Polaków regularnie korzysta z zakupów online.
Czytaj więcejDlaczego warto wybrać platformę Pimcore spośród innych dostępnych na rynku?
Strony internetowe
Platforma Pimcore to wszechstronny system, który wyróżnia się jako narzędzie do zarządzania treścią (CMS) i informacjami o produktach (PIM). Dzięki swoim zaawansowanym funkcjom i elastyczności, staje się coraz częściej wybieraną technologią przez firmy z różnych branż.
Czytaj więcejBlack Friday 2024: Jakie strategie marketingowe przynoszą najlepsze efekty? Konkretne pomysły na kampanie
Kompleksowa strategia marketingowa
Black Friday to najważniejsze wydarzenie w kalendarzu zakupowym – czas, kiedy klienci są gotowi wydawać więcej, a firmy walczą o ich uwagę wyjątkowymi ofertami. Ale jak sprawić, aby to właśnie Twoja marka odniosła sukces w tym pełnym konkurencji okresie?
Czytaj więcej
Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.