Strefa wiedzy

Google Analytics 4 – co warto wiedzieć?

Google Ads SEM

Google oficjalnie ogłosił konkretną datę zmiany narzędzia analitycznego Universal Analytics (GA3) na Google Analytics 4. Stanie się to wraz z początkiem lipca 2023 roku. Jakie zmiany nas czekają i dlaczego warto wcześniej przygotować się do migracji danych? Przekonaj się czym jest GA4 i co możesz zyskać po jego wprowadzeniu.

Czym jest Google Analytics 4?

Google Analytics 4 to narzędzie analityczne od Google, które zapewnia użytkownikom bezpłatny dostęp do mierzenia ruchu na stronie i obserwacji czynności wykonanych przez internautów zarówno na stronach www, jak i w sklepach internetowych.

GA4 jest aktywne już od 2020 roku i obecnie funkcjonują obydwie wersje narzędzia od Google. GA4 jest proponowaną wersją dla nowych użytkowników.

Z czego wynika wdrożenie zmian?

Google zdecydowało się na wprowadzenie nowej wersji z powodu zmieniających się zachowań użytkowników sieci. Na przestrzeni lat znacznie wzrósł udział urządzeń mobilnych w zakupach internetowych. Google UA nie łączył aktywności danego użytkownika operującymi różnymi urządzeniami: komputerem, smartfonem czy tabletem. Skutecznie uniemożliwiało to precyzyjne odtworzenie ścieżki zakupowej. GA4 korzysta z zasobów sztucznej inteligencji i machine learning, które zbierają dane z uwzględnieniem zmiany urządzenia i korzystania z aplikacji mobilnych.

Google Analytics 4 (GA4) a Google Analytics Universal (GA3)

Zdarzenia zamiast odsłon

Dotychczas raportowanie bazowało na liczbie odsłon i sesji, czyli pojedynczego wczytania strony. Nowa usługa wprowadza możliwość zbierania danych na podstawień zdarzeń i parametrów. Każda aktywność użytkownika na stronie będzie rejestrowana jako zdarzenie, co w efekcie zapewnia większą dokładność analityczną.

Odtworzenie ścieżki zakupowej

Google Analytics 4 zapewnia odzwierciedlenie realnej ścieżki zakupowej danego klienta: od informacji skąd klient trafił na stronę, przez określenie w jakim czasie i jak dokonał zakupów, po dokładną analizę sposobu utrzymania jego zaangażowania. Zebranie tych danych pozwala na przygotowanie komunikacji marketingowej do profilu konkretnego klienta.

Obserwacja działań użytkowników z poziomu różnych urządzeń

Innowacją jest także mierzenie parametrów Cross-Platform i Cross-Device. W praktyce umożliwia to powiązanie wszystkich działań użytkownika bez względu na liczbę oraz rodzaj urządzenia, z którego odwiedza stronę.

Wybór modelu atrybucji

Atrybucja jest metodą używaną przez reklamodawców, która umożliwia monitorowanie jak działania marketingowe i interakcje z klientami wpłynęły na sprzedaż i konwersję. Użytkownicy Google Analytics 4 zyskują możliwość wyboru atrybucji do ich indywidualnych potrzeb.

Nowy sposób raportowania

GA4 zapewnia rozbudowany sposób tworzenia raportów z zebranymi danymi. W zakładce Eksploracja użytkownicy znajdą raporty dostosowane do potrzeb własnej strony. Co więcej, okres przechowywania danych w Universal Analytics (GA3) był opcjonalny: 14, 26, 38 lub 50 miesięcy, w GA4 przedział czasowy jest mniejszy i obejmuje 2 lub 14 miesięcy.

Zabezpiecz zebrane dane!

Google planuje wyłączenie poprzedniej wersji narzędzia, czyli Universal Analytics (GA3) 1 lipca 2023 roku, ale nasze dane będą przechowywane przez kilka kolejnych miesięcy od zawieszenia usługi, jednak konkretna data nie została podana. Aby uniknąć utraty zebranych informacji, można dokonać eksportu danych w formatach PDF, CSV, TSV lub xlsx. Nie warto z tym zwlekać, ponieważ po tym czasie dostęp do analiz naszej strony będzie niemożliwy.

Czy muszę wprowadzać nową konfigurację w GA4?

Nowa usługa wymaga ponownego skonfigurowania narzędzia ze względu na inny sposób pozyskiwania danych, który ma ograniczyć rolę plików cookies. Przez cały proces wdrażania poprowadzi Cię Support Google. W przypadku problemów z migracją danych lub konfiguracją nowego konta możesz zwrócić się do nas. Nasi specjaliści w bezpieczny sposób przeniosą dane do nowego narzędzia i zadbają o wsparcie merytoryczne w zakresie działania Google Analytics 4.

Tagi: Google, Ads

Consent Mode 2.0 – nie zapomnij o wdrożeniu!

Aktualności

od marca 2024 Google wymaga wprowadzenia Consent Mode 2.0. To obowiązkowe rozwiązanie mające na celu dostosowanie praktyk zbierania danych wobec zaostrzających się regulacji dotyczących prywatności. Nowa wersja Consent Mode skupia się przede wszystkim na zapewnieniu użytkownikom większej kontroli nad wykorzystywaniem ich danych przez pliki cookie.

Czytaj więcej

Regulacje działań marketingowych dla branży beauty

Aktualności

Od stycznia 2023 roku branża medycyny estetycznej musi dostosowywać swoje strategie marketingowe do nowych regulacji dotyczących reklamy. Kluczowym aspektem tych przepisów jest wprowadzenie zakazu korzystania z określonych fraz kluczowych w kampaniach reklamowych. Dowiedz się, czego przede wszystkim dotyczą nowe zasady.

Czytaj więcej

Black Friday coraz bliżej – czas przygotować promocje!

Kompleksowa strategia marketingowa

Black Friday to jedno z najbardziej oczekiwanych wydarzeń roku, zarówno przez konsumentów, jak i przedsiębiorców. 24 listopada sklepy w całej Polsce będą miały niepowtarzalną okazję na przyciągnięcie nowych klientów oraz nagrodzenie tych stałych. To także czas, w którym warto przygotować specjalną ofertę promocyjną.

Czytaj więcej

Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.