Strefa wiedzy

Poradnik: Jak przetrwać kryzys spowodowany pandemią?

Poradnik: Jak przetrwać kryzys spowodowany pandemią?

Kompleksowa strategia marketingowa

Kryzys wywołany pandemią COVID-19 powoduje duże spustoszenie gospodarcze. Tylko nieliczne branże mają szansę zyskać na obecnej sytuacji.Dla większość przedsiębiorstw celem stało się utrzymanie się na powierzchni i minimalizacja strat. Analitycy przewidują różne scenariusze, ale tak naprawdę możemy być pewni tylko jednego – kryzys w końcu przeminie. Warto więc już teraz pomyśleć o działaniach, które pozwolą szybko stanąć na nogi po zakończeniu pandemii. Marki, które aktywnie działały podczas kryzysu w 2008 roku odzyskały pozycję 9 razy szybciej niż te, które zwyczajnie zawiesiły działania i pozostały bierne*. Należy więc zmobilizować wszystkie możliwe narzędzia, które pozwolą nam utrzymać klientów i ograniczyć nieuniknione straty. Jak to zrobić? Przedstawiamy kilka podstawowych kroków.

  1. Nie rezygnuj z marketingu
    W pogoni za oszczędnościami łatwo wpaść w pułapkę rezygnacji ze wszystkich usług generujących koszty. Takie postępowanie co prawda pozwala nam zrobić pewne oszczędności, ale w dłuższej perspektywie – uniemożliwia działanie w dobie kryzysu. Szczególnie niebezpieczne jest oszczędzanie na pozycjonowaniu, które nie lubi przerw i wymaga cyklicznych, regularnych działań. Na efekty SEO czeka się średnio 2-3 miesiące, dlatego rezygnacja w momencie kryzysu, od razu stawia firmę na straconej pozycji po zakończeniu pandemii. Ucinanie budżetu na SEO może więc przynieść skutek odwrotny od zamierzonego. Podobnie jest z innymi działaniami marketingowymi – należy potraktować je jak szansę na utrzymanie się na rynku, a nie jako obciążenie dla budżetu.
  2. Działaj online
    Brak możliwości sprzedaży czy świadczenia usług stacjonarnie nie oznacza, że mamy związane ręce. W czasach pandemii firmy działające na rynku e-commerce odnotowują znaczny wzrost zainteresowania klientów. Warto zaznaczyć, że grono klientów powiększa się o osoby, które dotychczas były praktycznie niezainteresowane jakimikolwiek zakupami online. Takiego potencjału nie można zignorować. Jeśli do tej pory sprzedaż internetowa była tylko na marginesie Twojej działalności – teraz nadszedł czas, by skupić na niej wszystkie siły. Jeśli nie sprzedajesz w Internecie – zastanów się, czy istnieje taka możliwość. W naszej agencji na założenie bezpiecznego, funkcjonalnego sklepu internetowego potrzebujemy zaledwie 3 dni. Po tym czasie możesz już sprzedawać online i generować zyski.
  3. Zadbaj o dobry PR
    To, że nie możesz już utrzymywać bezpośrednich kontaktów ze swoimi klientami nie oznacza, że nie możesz pozostać w ich świadomości. Twoje zainteresowanie powinno przesunąć się z celu „Sprzedaż” na „Wizerunek”. Ważne jest np. utrzymywanie stałej komunikacji w mediach społecznościowych i aktualizowanie strony www. Jeżeli masz taką możliwość – pokaż, że okazujesz wsparcie nie tylko klientom, ale także działasz społecznie, np. przez udział w zbiórce czy zniżkę dla służb medycznych. Nawet jeśli takie działanie wydają się bezcelowe teraz, gdy nie można liczyć na wysoką sprzedaż – zwrócą się w przyszłości, ponieważ siła wizerunku jest nie do przecenienia.
  4. Pozostań w kontakcie
    Jeżeli teraz nie możesz liczyć na duże zainteresowanie ofertą, Twoim celem powinno być utrzymanie zainteresowania odbiorców. Jak to zrobić? Wykorzystaj w tym celu social media, mailingi, stronę www. Pokaż swoim klientom, co robisz, by zadbać o ich bezpieczeństwo. W tym celu możesz np. przygotować grafikę lub video z podjętymi środkami ostrożności. Informuj o sposobach, w jaki mogą bezpiecznie kupować Twoje produkty online. Bardzo ważne jest również to, by dotrzeć do klientów, którzy nie potrafią kupować online lub do tej pory tego nie robili. Pokaż im, że kupowanie przez Internet nie jest trudne. Zapewnij im potrzebne wsparcie i przede wszystkim – upewnij się, że ich ścieżka zakupowa jest maksymalnie prosta. Doradzaj i pytaj o samopoczucie. W skrócie: Pozostań w świadomości klientów.
  5. Wykorzystaj vouchery ratunkowe
    Nie możesz świadczyć usług teraz, ale masz oddane grono klientów? Uruchom sprzedaż voucherów uprawniających do zakupu usługi w przyszłości. Następnie poinformuj o takiej opcji klientów. Dla zachęty możesz zaoferować im niewielki rabat. Opłaty zasilą Twoje finanse na przyszłość i zyskasz gwarancję, że po kryzysie klienci do Ciebie powrócą.

Duży kryzys wymaga dużych zmian. W wielu przypadkach utrzymanie się na rynku będzie wymagało całkowitej zmiany myślenia o prowadzeniu działalności gospodarczej. Pamiętaj, że nie musisz wszystkim zajmować się w pojedynkę. Pomożemy Ci dostosować się do zmieniającej się sytuacji i przygotować nową strategię działań. Możesz liczyć na nasze pełne wsparcie.

 

*Analiza marek BrandZ

Tagi: SEO, Sprzedaż, Opinia, Content marketing, Strategia, Facebook, Social media, Strona WWW, PR, Instagram, Wizerunek, Sklep WWW

Poprzedni artykuł
Działania marketingowe dopasowane do potrzeb współczesnego konsumenta
Następny artykuł
Menedżer firmy na Facebooku
Wartościowy ruch na stronie to nie wszystko. Ścieżka klienta i jej wpływ na konwersję.
Pozycjonowanie SEO
Czytaj więcej
Przewijanie bez końca. Jak nowa zmiana w Google może wpłynąć na pozycjonowanie?
Pozycjonowanie SEO
Czytaj więcej
Autorski CMS czy strona na Wordpressie – wady i zalety obu rozwiązań
Strony internetowe
Czytaj więcej
Ta strona internetowa chroni twoją prywatność poprzez przestrzeganie EU General Data Protection Regulation (RODO). Nie wykorzystamy Twoich danych w żadnym celu, na który nie wyrażasz zgody. Prosimy o zgodę na korzystanie z anonimowych danych, aby poprawić jakość korzystania z naszej witryny. Polityka cookies