Strefa wiedzy

Pozycjonowanie z gwarancją pozycji – czy jest możliwe?

Pozycjonowanie SEO

To naturalne, że rozpoczynając współpracę z agencją SEO, chcemy mieć pewność, że podjęte działania (i zainwestowane środki) przyniosą zadowalające rezultaty. Nikt nie lubi kupować kota w worku. Niestety niektóre firmy pozycjonerskie wykorzystują tę potrzebę uzyskania pewności, oferując swoim klientom usługę „pozycjonowania z gwarancją pozycji”. Dziś chcemy Wam wyjaśnić, dlaczego lepiej uważać na takie propozycje i co w zasadzie kryje się pod magicznym słowem „gwarancja”.

Czy pozycjonowanie z gwarancją pozycji to mit?

Krótka odpowiedź brzmi: Tak. Dlaczego więc takie oferty nadal się pojawiają? Jest to po prostu chwyt marketingowy – marchewka, która ma przyciągnąć klientów i skłonić ich do zawarcia umowy. W jednym na pięć przypadków być może przewidywania agencji się sprawdzą. Jednak żaden pozycjoner nie jest w stanie na początku współpracy zapewnić, że określonym czasie wybrana fraza osiągnie daną pozycję wyszukiwarce. Jeśli to robi, to oznacza, że mija się z prawdą. Słowo „gwarancja” jest tu więc co najmniej na wyrost. Dlaczego tak jest? Moglibyśmy wymieniać wiele powodów, ale kluczowe są dwa:

  • O pozycji fraz decyduje Google, a nie agencja.
  • Konkurencja nie śpi (i często ma większy budżet na SEO).

Postaramy się teraz nieco bliżej przyjrzeć tym czynnikom, aby zrozumieć mechanizmy decydujące o wynikach pozycjonowania.

O pozycji fraz decyduje Google

  • Google jest prywatną firmą, która sprawuje niepodzielną władzę na algorytmami. Jako agencja wpływamy na wyniki wyszukiwania, jednak ich nie kontrolujemy. Im bardziej przemyślane, kompleksowe i oczywiście wysokobudżetowe są działania, tym to oddziaływanie jest silniejsze. Wpływ na wyniki nie jest jednak równoznaczny z władzą nad pozycjami.
  • Google oferuje listę dobrych praktyk, dzięki którym strona www będzie bardziej widoczna dla użytkowników. Jednak nie jest to „gotowiec”, który sprawia, że po wypełnieniu wszystkich punktów, nasze frazy magicznie trafią do TOP10. Są to raczej ważne wskazówki, z których korzystają specjaliści od SEO, aby wiedzieć, które elementy mają znaczenie i jakie rodzaje treści są preferowane przez algorytmy.
  • Algorytmy Google stale się zmieniają. Szacuje się, że algorytmy otrzymują ponad 3 tys. aktualizacji w ciągu roku. Niekiedy aktualizacje są duże i wcześniej zapowiadane - wówczas jest to połączone z dużymi wahaniami w wynikach wyszukiwania. Nie da się jednak przewidzieć wszystkich zmian. Zwłaszcza, że algorytmy podlegają automatycznym procesom uczenia się – tak więc za decyzją, czy nasza fraza będzie na 8. czy 28. pozycji stoją boty, nie ludzie. Wiedza o algorytmach, ich mechanizmach i ważnych aktualizacjach pozwala na skuteczne pozycjonowanie witryn – nie jest jednak gwarancją, że dana fraza kluczowa wskoczy na określoną pozycję

Konkurencja nie śpi

Nie wiemy, jakie działania pozycjonerskie podejmują inne firmy, ani jakim budżetem dysponują. Jednak nawet zakładając, że dany specjalista SEO posiadałby taką wiedzę – nie dałaby mu ona przewagi w wyścigu do TOP10. Im bardziej konkurencyjna branża, tym trudniej osiągnąć wysokie pozycje. Zwłaszcza, gdy stajemy w szranki z firmami, które posiadają znacznie wyższy budżet na działania SEO. Warto przy tym zaznaczyć, że budżet to nie wszystko. Źle wykorzystane środki również nie gwarantują świetnych rezultatów. Dlatego tym bardziej ważne jest, aby nie korzystać z usług tych, którzy bez cienia wątpliwości zapewniają, że określony budżet automatycznie przełoży się na pozycję w TOP10. Gdy słyszymy takie zapewnienie, od razu powinna nam się zapalić żółta, lub nawet czerwona lampka.

Pozycjonowanie to nie czary

Pamiętajmy: profesjonalne pozycjonowanie to długofalowy proces, mający na celu nie tylko zapewnienie jak najlepszych pozycji frazom, ale również wzmocnienie strony, zebranie wartościowego ruchu, uzyskanie konwersji, a także wzrost świadomości marki i ugruntowanie rangi eksperta! Redukowanie procesu SEO to budowy pozycji 1-3 fraz nie przynosi nam tych korzyści biznesowych. Jednocześnie takie podejście naraża firmę na wiele nieuczciwych praktyk, stosowanych do szybkiego, ale nie trwałego zapewnienia widoczności. Praktyki te mogą doprowadzić do spadku pozycji firm (nawet na zawsze!) w wyniku kar Google.

Aby sprostać swoim własnym zapewnieniom, nieuczciwe firmy mogą np. proponować mniej konkurencyjne frazy i to na nie pozycjonować stronę www. Wówczas, co prawda ich pozycja może szybko wzrosnąć, ale przez to tracimy wielu potencjalnych klientów, którzy mogliby trafić do nas poprzez te trudniejsze do wypozycjonowania, ale bardziej istotne frazy.

Co jeszcze sprawia, że zagwarantowanie pozycji nie jest możliwe? Przykładowe czynniki to: cyberataki, działania nieuczciwej konkurencji (tzw. depozycjonowanie), praca na starej, obarczonej błędami witrynie, czy pomyłki algorytmu. Oczywiście ta lista mogłaby być znacznie dłuższa. Wniosek jest jeden: dawanie gwarancji pozycji jest po prostu nieuczciwe. Jako agencja od lat zajmująca się pozycjonowaniem stron, nigdy nie składamy klientom obietnic bez pokrycia. Dlatego polecamy podejście: zamiast pewności pozycji, stawiajmy na pewność partnera biznesowego. Doświadczenie i historie sukcesu są lepszym gwarantem skuteczności działań niż magiczne zapewnienia o wynikach.

Tagi: SEO, Pozycjonowanie

Jak stworzyć własną stronę internetową?

Strony internetowe

Jako że strony internetowe stanowią dziś najważniejszą wizytówkę każdej firmy, warto zaprojektować swoją stronę tak, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie i jak najlepiej dopasować jej funkcjonowanie do własnej oferty.

Czytaj więcej

Consent Mode 2.0 – nie zapomnij o wdrożeniu!

Aktualności

od marca 2024 Google wymaga wprowadzenia Consent Mode 2.0. To obowiązkowe rozwiązanie mające na celu dostosowanie praktyk zbierania danych wobec zaostrzających się regulacji dotyczących prywatności. Nowa wersja Consent Mode skupia się przede wszystkim na zapewnieniu użytkownikom większej kontroli nad wykorzystywaniem ich danych przez pliki cookie.

Czytaj więcej

Regulacje działań marketingowych dla branży beauty

Aktualności

Od stycznia 2023 roku branża medycyny estetycznej musi dostosowywać swoje strategie marketingowe do nowych regulacji dotyczących reklamy. Kluczowym aspektem tych przepisów jest wprowadzenie zakazu korzystania z określonych fraz kluczowych w kampaniach reklamowych. Dowiedz się, czego przede wszystkim dotyczą nowe zasady.

Czytaj więcej

Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.