Pozycjonowanie z gwarancją pozycji – czy jest możliwe?
Pozycjonowanie SEO
To naturalne, że rozpoczynając współpracę z agencją SEO, chcemy mieć pewność, że podjęte działania (i zainwestowane środki) przyniosą zadowalające rezultaty. Nikt nie lubi kupować kota w worku. Niestety niektóre firmy pozycjonerskie wykorzystują tę potrzebę uzyskania pewności, oferując swoim klientom usługę „pozycjonowania z gwarancją pozycji”. Dziś chcemy Wam wyjaśnić, dlaczego lepiej uważać na takie propozycje i co w zasadzie kryje się pod magicznym słowem „gwarancja”.
Czy pozycjonowanie z gwarancją pozycji to mit?
Krótka odpowiedź brzmi: Tak. Dlaczego więc takie oferty nadal się pojawiają? Jest to po prostu chwyt marketingowy – marchewka, która ma przyciągnąć klientów i skłonić ich do zawarcia umowy. W jednym na pięć przypadków być może przewidywania agencji się sprawdzą. Jednak żaden pozycjoner nie jest w stanie na początku współpracy zapewnić, że określonym czasie wybrana fraza osiągnie daną pozycję wyszukiwarce. Jeśli to robi, to oznacza, że mija się z prawdą. Słowo „gwarancja” jest tu więc co najmniej na wyrost. Dlaczego tak jest? Moglibyśmy wymieniać wiele powodów, ale kluczowe są dwa:
- O pozycji fraz decyduje Google, a nie agencja.
- Konkurencja nie śpi (i często ma większy budżet na SEO).
Postaramy się teraz nieco bliżej przyjrzeć tym czynnikom, aby zrozumieć mechanizmy decydujące o wynikach pozycjonowania.
O pozycji fraz decyduje Google
- Google jest prywatną firmą, która sprawuje niepodzielną władzę na algorytmami. Jako agencja wpływamy na wyniki wyszukiwania, jednak ich nie kontrolujemy. Im bardziej przemyślane, kompleksowe i oczywiście wysokobudżetowe są działania, tym to oddziaływanie jest silniejsze. Wpływ na wyniki nie jest jednak równoznaczny z władzą nad pozycjami.
- Google oferuje listę dobrych praktyk, dzięki którym strona www będzie bardziej widoczna dla użytkowników. Jednak nie jest to „gotowiec”, który sprawia, że po wypełnieniu wszystkich punktów, nasze frazy magicznie trafią do TOP10. Są to raczej ważne wskazówki, z których korzystają specjaliści od SEO, aby wiedzieć, które elementy mają znaczenie i jakie rodzaje treści są preferowane przez algorytmy.
- Algorytmy Google stale się zmieniają. Szacuje się, że algorytmy otrzymują ponad 3 tys. aktualizacji w ciągu roku. Niekiedy aktualizacje są duże i wcześniej zapowiadane - wówczas jest to połączone z dużymi wahaniami w wynikach wyszukiwania. Nie da się jednak przewidzieć wszystkich zmian. Zwłaszcza, że algorytmy podlegają automatycznym procesom uczenia się – tak więc za decyzją, czy nasza fraza będzie na 8. czy 28. pozycji stoją boty, nie ludzie. Wiedza o algorytmach, ich mechanizmach i ważnych aktualizacjach pozwala na skuteczne pozycjonowanie witryn – nie jest jednak gwarancją, że dana fraza kluczowa wskoczy na określoną pozycję
Konkurencja nie śpi
Nie wiemy, jakie działania pozycjonerskie podejmują inne firmy, ani jakim budżetem dysponują. Jednak nawet zakładając, że dany specjalista SEO posiadałby taką wiedzę – nie dałaby mu ona przewagi w wyścigu do TOP10. Im bardziej konkurencyjna branża, tym trudniej osiągnąć wysokie pozycje. Zwłaszcza, gdy stajemy w szranki z firmami, które posiadają znacznie wyższy budżet na działania SEO. Warto przy tym zaznaczyć, że budżet to nie wszystko. Źle wykorzystane środki również nie gwarantują świetnych rezultatów. Dlatego tym bardziej ważne jest, aby nie korzystać z usług tych, którzy bez cienia wątpliwości zapewniają, że określony budżet automatycznie przełoży się na pozycję w TOP10. Gdy słyszymy takie zapewnienie, od razu powinna nam się zapalić żółta, lub nawet czerwona lampka.
Pozycjonowanie to nie czary
Pamiętajmy: profesjonalne pozycjonowanie to długofalowy proces, mający na celu nie tylko zapewnienie jak najlepszych pozycji frazom, ale również wzmocnienie strony, zebranie wartościowego ruchu, uzyskanie konwersji, a także wzrost świadomości marki i ugruntowanie rangi eksperta! Redukowanie procesu SEO to budowy pozycji 1-3 fraz nie przynosi nam tych korzyści biznesowych. Jednocześnie takie podejście naraża firmę na wiele nieuczciwych praktyk, stosowanych do szybkiego, ale nie trwałego zapewnienia widoczności. Praktyki te mogą doprowadzić do spadku pozycji firm (nawet na zawsze!) w wyniku kar Google.
Aby sprostać swoim własnym zapewnieniom, nieuczciwe firmy mogą np. proponować mniej konkurencyjne frazy i to na nie pozycjonować stronę www. Wówczas, co prawda ich pozycja może szybko wzrosnąć, ale przez to tracimy wielu potencjalnych klientów, którzy mogliby trafić do nas poprzez te trudniejsze do wypozycjonowania, ale bardziej istotne frazy.
Co jeszcze sprawia, że zagwarantowanie pozycji nie jest możliwe? Przykładowe czynniki to: cyberataki, działania nieuczciwej konkurencji (tzw. depozycjonowanie), praca na starej, obarczonej błędami witrynie, czy pomyłki algorytmu. Oczywiście ta lista mogłaby być znacznie dłuższa. Wniosek jest jeden: dawanie gwarancji pozycji jest po prostu nieuczciwe. Jako agencja od lat zajmująca się pozycjonowaniem stron, nigdy nie składamy klientom obietnic bez pokrycia. Dlatego polecamy podejście: zamiast pewności pozycji, stawiajmy na pewność partnera biznesowego. Doświadczenie i historie sukcesu są lepszym gwarantem skuteczności działań niż magiczne zapewnienia o wynikach.
Nowy Rok, nowe plany – Przygotuj się na sukces w 2025 roku z agencją Jellinek!
Kompleksowa strategia marketingowa
Grudzień to miesiąc pełen podsumowań i refleksji. Spoglądamy wstecz na miniony rok, analizujemy nasze sukcesy i porażki, a w głowie rodzą się kolejne plany. Nowy Rok zawsze niesie ze sobą obietnicę zmian – „od stycznia zaczynam trenować!", „będę bardziej oszczędny!" lub „rozwinę swoją firmę!".
Czytaj więcejNiskie budżety w kampaniach Google Ads – ryzyko i konsekwencje dla pozyskiwania leadów
Google Ads SEM
Prowadzenie kampanii reklamowych w Google Ads to jeden z najskuteczniejszych sposobów na dotarcie do klientów i generowanie leadów. Jednak skuteczność kampanii zależy nie tylko od jakości reklam i strategii, ale także od odpowiednio dobranego budżetu.
Czytaj więcejRozporządzenie GPSR – Co oznacza dla Twojego biznesu i sklepu internetowego?
Aktualności
Jednym z kluczowych aktów prawnych, który wszedł w życie w 2024 roku, jest Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR – General Product Safety Regulation). Nowe przepisy nakładają szereg obowiązków na przedsiębiorców prowadzących działalność online. Co to oznacza dla Ciebie i Twojego biznesu?
Czytaj więcej
Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.