Strefa wiedzy

Ile trzeba wydać na reklamę w Internecie?

Pozycjonowanie SEO

Przygotowując budżet na działania związane z kampanią marketingową on-line warto przeanalizować ceny rynkowe reklam, aby móc zoptymalizować wyniki i wstępnie oszacować wynik kampanii. 

Czy warto inwestować w płatne kampanie internetowe?

Rozpoznawalność marki w Internecie jest bardzo potężnym narzędziem, które pozwala na zwiększenie sprzedaży i budowania swojego autorytetu w danej branży. Reklamy internetowe łączą w sobie różne obszary działań, spośród których możesz wybrać idealny model promocji swojej marki. Na wstępie warto poznać podstawowe strategie marketingowe, czyli SEO i PPC.

SEO nazywamy czynności, które mają za zadanie zwiększyć widoczność sklepu czy strony internetowej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, są to: pozycjonowanie, optymalizacja stron i kampanie linków sponsorowanych. SEO to proces, którego efekty są długofalowe, jednak na pierwsze widoczne rezultaty musimy poczekać kilka miesięcy. 
Z kolei działania PPC są widoczne już od momentu uruchomienia kampanii. Reklamy PPC (pay per click) obejmują linki sponsorowane w Google i nie tylko. Firma decydująca się na ten model promowania płaci za samo kliknięcie, samo jej wyświetlenie jest natomiast bezpłatne. Najbardziej popularnym przykładem reklam PPC są Google Ads, Facebook Ads czy Linkedin. Niewątpliwą zaletą kampanii PPC jest możliwość określenia sprecyzowanej grupy odbiorców i dotarcie z reklamą do osób realnie zainteresowanych naszą usługą.  Kampanie Ads są znakomitym rozwiązaniem w przypadku firm, które dopiero wchodzą na rynek i chcą budować w sieci swoją rozpoznawalność. Dobrą okazją do uruchomienia PPC jest także sezonowa promocja: prezenty na Dzień Matki czy walentynki.

SEO 

SEO skupia się na zwiększeniu widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Ruch organiczny często nazywany jest bezpłatnym, ponieważ firma nie płaci Google za samo pojawienie się w wyszukiwarce. Jednak obecność naszej strony internetowej w sieci nie jest równoznaczna z częstym odwiedzaniem jej przez użytkowników. Pozyskanie zainteresowania klientów uzależnione jest od wielu czynników. Aby osiągnąć konwertujący ruch, czyli taki który przynosi sprzedaż, musisz zapełnić swoją stronę wartościowymi treściami. Pozycjonowanie SEO jest procesem, którego wyników możesz spodziewać się po upływie kilku miesięcy. Koszt pozycjonowania stron szacunkowo mieści się w granicach od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy. Cena uzależniona jest od treści na stronę, audytu SEO, konkurencji oraz obszaru promowania usługi. Warto mieć na uwadze, że jeśli naszym celem jest pozycjonowanie w małym lub średniej wielkości mieście to koszty będą niższe od tych, w których naszym celem jest budowanie rozpoznawalności marki np. w Warszawie, Krakowie czy całym kraju. 
Wykonanie audytu to podstawa, jeśli chcemy, aby nasze działania marketingowe miały określony cel i były właściwie zaplanowane. Audyt jest analizą stanu technicznego strony i działań podejmowanych przez konkurencyjne firmy. Na jego podstawie można opracować indywidualny harmonogram działań. 

Google Ads

Reklamy Ads w Google i na Facebooku zapewniają dotarcie do sprofilowanej grupy odbiorców – w podobnym wieku, pochodzącym z konkretnego miasta lub mającym określone zainteresowania.
Oszacowanie ostatecznego kosztu kampanii Ads zależy od jej rodzaju oraz zasięgu. Google Ads oferuje promowanie stron internetowych na wiele sposobów, mogą być to reklamy graficzne, tekstowe czy wideo. Klienci otrzymują indywidualną wycenę budżetu, jaki powinni przeznaczyć na kampanię, aby przyniosła ona oczekiwane rezultaty. Koszty prowadzenia kampanii Google Ads przez agencję obejmują budżet dla Google oraz opłatę za obsługę.
Kampanie Ads są skuteczne, a na efekty nie trzeba czekać. Po uruchomieniu kampanii natychmiast pojawiamy się w wynikach wyszukiwania. Co więcej, dzięki odpowiedniemu targetowaniu błyskawicznie trafiasz do określonej grupy osób. 
Prowadzenie kampanii Ads to koszt rzędu kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Google oferuje różne metody rozliczania kampanii:

  • CPC (cost per click) – firma płaci za kliknięcie w reklamę, zaś samo jej wyświetlanie jest bezpłatne;
  • CPV (cost per view) – obejmuje koszt wyświetlenia materiału wideo - płacimy za obejrzenie co najmniej  30 sekund filmu reklamowego;
  • ROAS (return on ad spend) – wskaźnik zwrotu z wydatków przeznaczonych na reklamę. Algorytm Google Ads optymalizuje maksymalną stawkę za kliknięcie;
  • CPA (cost per action) – rozliczenie opiera się na wykonanych przez odbiorcę działań np. kliknięcie czy zakup;
  • CPM (cost per mile) – koszt za 1000 wyświetleń, jest stosowana w kampaniach mających na celu budowanie widoczności marki.

Co ważne, koszt CPC jest wynikiem licytacji reklam. Firmy konkurujące o daną frazę kluczową oferują maksymalne stawki jakie mogą zapłacić za CPC. W efekcie firma, która jest w stanie zapłacić więcej będzie na lepszej pozycji w wynika sponsorowanych. 

Agencja czy samodzielne działanie?

W efektywnym działaniu marketingowym bardzo ważna jest też specjalistyczna wiedza. Znajomość narzędzi Google, wypracowanie procesów pozycjonowania i doświadczenie zapewniają wysoką skuteczność i przynoszą oczekiwane efekty. Ponadto, współpracując z agencją możemy liczyć na profesjonalne grafiki, filmy i treści, których przygotowanie zajmuje dużo czasu, a przy tym wiąże się z posiadaniem konkretnych umiejętności twórczych. Z kolei stworzenie własnego działu marketingowego wymaga zatrudnienie co najmniej trzech specjalistów – grafika, copywritera i pozycjonera. 
Warto też mieć na uwadze, że samo uruchomienie kampanii nie kończy procesu promowania, a jest jego początkiem. Wnikliwe obserwowanie wyników i ich analiza jest niezbędna do optymalizacji działań i zwiększania konwersji. To wymaga czasu i stałego poszerzania wiedzy. 

Podsumowanie

Reasumując, koszt reklamy w Internecie zależy od wielu zmiennych: rodzaju kampanii, wybranej agencji, wielkości obszaru działania oraz sytuacji na rynku, a więc zachowanie konkurencji. Reklama firmy w Internecie pozostaje jedną z najskuteczniejszych metod pozyskiwania klientów i budowania widoczności danej marki. Warto zainwestować w tę formę promocji, ponieważ efekty można zaobserwować w krótkim czasie.

Tagi: SEO, Google, Sprzedaż, Strona WWW, Ads

E-commerce w Polsce 2024: kluczowe wnioski i trendy, które warto znać

Kompleksowa strategia marketingowa

Rynek e-commerce w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój, choć niektóre wskaźniki stabilizują się. Według najnowszego raportu na rok 2024, około 75% Polaków regularnie korzysta z zakupów online.

Czytaj więcej

Dlaczego warto wybrać platformę Pimcore spośród innych dostępnych na rynku?

Strony internetowe

Platforma Pimcore to wszechstronny system, który wyróżnia się jako narzędzie do zarządzania treścią (CMS) i informacjami o produktach (PIM). Dzięki swoim zaawansowanym funkcjom i elastyczności, staje się coraz częściej wybieraną technologią przez firmy z różnych branż.

Czytaj więcej

Black Friday 2024: Jakie strategie marketingowe przynoszą najlepsze efekty? Konkretne pomysły na kampanie

Kompleksowa strategia marketingowa

Black Friday to najważniejsze wydarzenie w kalendarzu zakupowym – czas, kiedy klienci są gotowi wydawać więcej, a firmy walczą o ich uwagę wyjątkowymi ofertami. Ale jak sprawić, aby to właśnie Twoja marka odniosła sukces w tym pełnym konkurencji okresie?

Czytaj więcej

Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.