Strefa wiedzy

Czym są subdomeny l.facebook.com oraz lm.facebook.com?

Media społecznościowe

Podczas analizy źródła ruchu w Google Analytics możemy natrafiać na różnego rodzaju referrale (inaczej odesłania). Źródło facebook.com raczej nie pozostawia wątpliwości. Co natomiast oznaczają subdomeny l.facebook oraz lm.facebook? Wyjaśniamy.

Co oznaczają skróty „L.” oraz „Lm.”?

Aby odpowiedzieć na to pytanie musimy cofnąć się mniej więcej o dekadę. Wówczas powstał system Link Shim – stworzony przez specjalistów Facebooka, aby chronić użytkowników przed stronami zawierającymi wirusy czy treści SPAM. Gdy użytkownik otwiera dany odnośnik, Shim monitoruje go pod kątem bezpieczeństwa. Sprawdzane jest czy dany URL nie znajduje się przypadkiem na czarnej liście Facebooka oraz jego partnerów, w tym McAfee, Google, Web of Trust czy WebSense. Jeżeli strona jest na liście niepożądanych adresów, otrzymamy ostrzeżenie w postaci komunikatu.

Drugim powodem, dla którego Facebook zdecydował się korzystać z Link Shim jest ochrona prywatności użytkowników. Przeglądarki mogą pobierać dane o odwiedzanych witrynach – czasem w url-u może znaleźć się nawet jego imię i nazwisko. Dlatego system ukrywa wrażliwe dane zawarte w linku ukrywając je pod subdomeną z literami „l” lub „lm”.


Krótki przewodnik – co oznacza dana subdomena?

  • com – sesja z komputera lub tabletu, link nie był analizowany przez Link Shim
  • facebook.com – sesja z komputera lub tabletu, link przeszedł przez system Link Shim
  • facebook.com – sesja z urządzenia mobilnego, link nie przeszedł przez Link Shim
  • facebook.com – sesja z urządzenia mobilnego, link przeszedł przez Link Shim



Dowiedz się, jak rozwijać biznes w czasie pandemii: https://covid19.jellinek.pl/

Tagi: Google, Facebook, Social media, Strona WWW

WCAG 2.1 od czerwca 2025 r. obowiązkowe. Kogo dotyczy dostępność cyfrowa?

Aktualności

28 czerwca 2025 roku wejdą w życie przepisy wynikające z Europejskiego Aktu o Dostępności (EAA), nakładające obowiązek wdrożenia standardów WCAG 2.1 na poziomie AA. To unijne regulacje, które mają na celu ujednolicenie zasad dostępności cyfrowej dla osób z różnymi ograniczeniami – wzroku, słuchu, motoryki czy percepcji.

Czytaj więcej

Pozycjonowanie - luksus czy konieczność?

Pozycjonowanie SEO

Masz piękną stronę internetową, wszystko działa, grafika przyciąga oko, a oferta jest naprawdę konkurencyjna. Tylko… gdzie są klienci? Jeśli Twoja witryna nie pojawia się w Google na odpowiednie hasła – nikt jej nie znajdzie. I tu wchodzi SEO, czyli pozycjonowanie.

Czytaj więcej

SEO POWER WORDS - czym są dobre słowa kluczowe?

Pozycjonowanie SEO

Słowa mają moc wzniesienia Twojego biznesu na wyższy poziom, nawet jeśli rezygnujesz z płatnych reklam. Wszyscy wiedzą, że właściwe słowa kluczowe są ważne, ale nie każdy wie, jak je znaleźć. My mamy na to sposób! Mówimy językiem SEO, wykorzystujemy słowa mocy (power words), by sprawić, że nikt nie przeoczy waszej strony (zwłaszcza algorytm Google)!

Czytaj więcej

Copyright © 2025 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.