Podczas analizy źródła ruchu w Google Analytics możemy natrafiać na różnego rodzaju referrale (inaczej odesłania). Źródło facebook.com raczej nie pozostawia wątpliwości. Co natomiast oznaczają subdomeny l.facebook oraz lm.facebook? Wyjaśniamy.
Aby odpowiedzieć na to pytanie musimy cofnąć się mniej więcej o dekadę. Wówczas powstał system Link Shim – stworzony przez specjalistów Facebooka, aby chronić użytkowników przed stronami zawierającymi wirusy czy treści SPAM. Gdy użytkownik otwiera dany odnośnik, Shim monitoruje go pod kątem bezpieczeństwa. Sprawdzane jest czy dany URL nie znajduje się przypadkiem na czarnej liście Facebooka oraz jego partnerów, w tym McAfee, Google, Web of Trust czy WebSense. Jeżeli strona jest na liście niepożądanych adresów, otrzymamy ostrzeżenie w postaci komunikatu.
Drugim powodem, dla którego Facebook zdecydował się korzystać z Link Shim jest ochrona prywatności użytkowników. Przeglądarki mogą pobierać dane o odwiedzanych witrynach – czasem w url-u może znaleźć się nawet jego imię i nazwisko. Dlatego system ukrywa wrażliwe dane zawarte w linku ukrywając je pod subdomeną z literami „l” lub „lm”.
Dowiedz się, jak rozwijać biznes w czasie pandemii: https://covid19.jellinek.pl/