Strefa wiedzy

Czym są subdomeny l.facebook.com oraz lm.facebook.com?

Media społecznościowe

Podczas analizy źródła ruchu w Google Analytics możemy natrafiać na różnego rodzaju referrale (inaczej odesłania). Źródło facebook.com raczej nie pozostawia wątpliwości. Co natomiast oznaczają subdomeny l.facebook oraz lm.facebook? Wyjaśniamy.

Co oznaczają skróty „L.” oraz „Lm.”?

Aby odpowiedzieć na to pytanie musimy cofnąć się mniej więcej o dekadę. Wówczas powstał system Link Shim – stworzony przez specjalistów Facebooka, aby chronić użytkowników przed stronami zawierającymi wirusy czy treści SPAM. Gdy użytkownik otwiera dany odnośnik, Shim monitoruje go pod kątem bezpieczeństwa. Sprawdzane jest czy dany URL nie znajduje się przypadkiem na czarnej liście Facebooka oraz jego partnerów, w tym McAfee, Google, Web of Trust czy WebSense. Jeżeli strona jest na liście niepożądanych adresów, otrzymamy ostrzeżenie w postaci komunikatu.

Drugim powodem, dla którego Facebook zdecydował się korzystać z Link Shim jest ochrona prywatności użytkowników. Przeglądarki mogą pobierać dane o odwiedzanych witrynach – czasem w url-u może znaleźć się nawet jego imię i nazwisko. Dlatego system ukrywa wrażliwe dane zawarte w linku ukrywając je pod subdomeną z literami „l” lub „lm”.


Krótki przewodnik – co oznacza dana subdomena?

  • com – sesja z komputera lub tabletu, link nie był analizowany przez Link Shim
  • facebook.com – sesja z komputera lub tabletu, link przeszedł przez system Link Shim
  • facebook.com – sesja z urządzenia mobilnego, link nie przeszedł przez Link Shim
  • facebook.com – sesja z urządzenia mobilnego, link przeszedł przez Link Shim



Dowiedz się, jak rozwijać biznes w czasie pandemii: https://covid19.jellinek.pl/

Tagi: Google, Facebook, Social media, Strona WWW

SEO AI Overview – nowy standard pozycjonowania, który buduje realną przewagę Twojej marki

Pozycjonowanie SEO

W świecie, w którym tradycyjne wyniki wyszukiwania ustępują miejsca generatywnym odpowiedziom sztucznej inteligencji, SEO zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Standardowe działania optymalizacyjne już nie wystarczają. Aby Twoja marka mogła istnieć w świadomości klientów, musi być obecna tam, gdzie użytkownik kończy swoją drogę zakupową – w AI Overview.

Czytaj więcej

Pozycjonowanie w AI – strategia, bez której Twoja marka zniknie z wyników wyszukiwania

Pozycjonowanie SEO

Jeśli prowadzisz działania SEO i inwestujesz w content marketing – jesteś na dobrej drodze. Ale czy Twoja marka jest widoczna tam, gdzie użytkownicy coraz częściej szukają informacji? Mowa o systemach sztucznej inteligencji. Dziś nie chodzi już wyłącznie o pozycję w wynikach wyszukiwania Google – kluczowe staje się to, czy Twoje treści są rozpoznawane, cytowane i rekomendowane przez AI.

Czytaj więcej

Przewodnik po dżungli wyszukiwarek AI: Jak nie zginąć i królować w wynikach?

Pozycjonowanie SEO

Czy czujesz, że w ostatnim czasie świat wyszukiwarek internetowych zmienia się szybciej niż Twoje plany na weekend? Jednego dnia Google jest Twoim najlepszym kumplem, a następnego serwuje wyniki w zupełnie nowej formie, bo... AI wkroczyło do akcji! Nie martw się, nie jesteś sam.

Czytaj więcej

Copyright © 2025 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.