Dlaczego gwiazdki i opinie są tak ważne?
Media społecznościowe
Gwiazdki i opinie to skuteczne narzędzie marketingowe, dzięki któremu twoja firma będzie się lepiej prezentować i rozwijać.
Steve Jobs - wybitny twórca wielkich firm, takich jak Apple czy Pixar, w wielu wywiadach podkreślał, że sukces w biznesie nie jest zasługą tylko jednego autora. Najdoskonalsze produkty zawsze będą dziełem zespołu ludzi. Kluczowa jest innowacja, która odróżnia lidera od naśladowcy. Dlatego w trosce o rozwój Twojej firmy, powinieneś słuchać porad ekspertów i śledzić najnowsze trendy. Jak wiemy, na sukces Twojego biznesu składa się wiele czynników. Przyjrzyjmy się jednemu z nich, czyli gwiazdkom i opiniom w Internecie.
Szacuje się, że 70% ludzi korzysta z opinii w Internecie przed podjęciem decyzji zakupowej, dlatego są one najważniejszym źródłem komunikacji, a także miejscem na pozyskiwanie nowych klientów dla firm. Niezależnie czy prowadzisz restaurację, sklep odzieżowy czy klinikę medyczną – Twój wizerunek w Internecie powinien być na najwyższym poziomie. Jeżeli zadbałeś już o profesjonalną stronę swojej marki, nie zapominaj o wizytówce w Google Moja Firma, na które składają się: adres, godziny otwarcia, kontakt telefoniczny, zdjęcia oraz opinie. Nie powinieneś zatem pominąć kwestii przyznawanych gwiazdek i ocen dotyczących twojej firmy w Google czy na fanpage’u na Facebooku.
Dlaczego gwiazdki i opinie są tak ważne?
- Pozytywnie wpływają na prezentację Twojej firmy.
- Dzięki nim pozyskasz nowych klientów.
- Pozwolą zbudować ci trwałą więź z klientem.
- Przyczynią się do rozwoju Twojej firmy.
- Zwiększą ruch na stronie Twojej firmy.
Przypuśćmy, że pani Kowalska, laik w dziedzinie branży informatycznej szuka dobrego serwisu komputerowego, gdzie będzie mogła zanieść uszkodzony komputer, który nie jest już objęty gwarancją. Załóżmy, że trafiła na Twoją firmę w Internecie. Co sprawi, że wybierze akurat Twój serwis komputerowy?
Poza lokalizacją, zakresem i ceną usług, na decyzję pani Kowalskiej wpłyną przede wszystkim gwiazdki i opinie Twoich klientów, ponieważ są jednym z najwiarygodniejszych źródeł oceny Twojej działalności biznesowej w oczach innych osób. Jak potwierdzają badania i statystyki, zdecydowana większość ludzi, przy wyborze danego produktu lub usługi, kieruje się opiniami osób, które je przetestowały. Mówiąc najprościej, klient, który skorzystał z oferowanych przez Ciebie usług, może wystawić ocenę za pomocą przyznania gwiazdek oraz napisania krótkiej opinii. Będą mogli zobaczyć ją wszyscy użytkownicy Internetu. Widoczność Twojej firmy w sieci zwiększy się, wpłynie pozytywnie na zasięgi organiczne, a także znacząco poprawi Twój wizerunek w Internecie.
Im więcej gwiazdek i opinii, tym większa szansa na pozyskanie nowych klientów dla Twojej firmy. Pani Kowalska, wczytując się w komentarze dotyczące Twojego serwisu komputerowego, prawdopodobnie skorzysta właśnie z Twoich usług, jeśli zobaczy pozytywne oceny, w których klienci docenili Cię za kompetencję, wiarygodność, uczciwość, a przede wszystkim skuteczność.
Kolejnym przykładem są opinie i krótkie recenzje o restauracjach i barach. Na pewno kiedyś przy wyborze lokalu sugerowałeś się ocenami klientów dotyczącymi danego miejsca i z pewnością wpłynęło to na Twoją decyzję. Jeśli zobaczysz dużą liczbę gwiazdek, a przy okazji przeczytasz, że w tej restauracji serwowane jest pyszne, urozmaicone i zawsze świeże jedzenie – zdecydowanie chętniej wybierzesz właśnie takie miejsce.
Na sukces składają się także ponoszone porażki, które są jego nieodłącznym elementem. Także w przypadku gwiazdek i opinii, czasem może trafić się i ta negatywna na temat Twoich usług. Nie wpadaj w panikę. Powinieneś odpowiedzieć na uwagę niezadowolonego klienta i dowiedzieć się, dlaczego nie zarekomendował Twojego produktu lub usługi. Pamiętaj także, że tylko na podstawie ocen i recenzji klientów Twoja firma będzie mogła się rozwijać i zwiększać swoje kompetencje.
Warto prosić o gwiazdki, opinie czy krótkie recenzje, ponieważ zajmie to Twojemu klientowi tylko parę minut. Nie powinniśmy się bać o to pytać, ponieważ na co dzień w Internecie otaczają nas „lajki”, komentarze, oceny, dzięki którym wymieniamy między sobą cenne informacje i pozyskujemy dla firm nowych klientów. Niektórym wydaje się to może narzucające, jednak gwiazdki i opinie to przede wszystkim podziękowanie ze strony klienta dla Twojej firmy.
Gwiazdki i opinie w Google
Średnia z gwiazdek ocen w Google przyczyni się do kilku istotnych aspektów, na których z pewnością Ci zależy. To przede wszystkim:
- Zwiększenie CTR (klikalności), czyli większy ruch na twojej stronie.
- Wyższa pozycja w wyszukiwarce.
- Zwiększenie konwersji.
- Wyższa liczba opinii.
Dzięki temu Twój potencjalny klient będzie mógł szybciej dotrzeć do Twojej firmy i jej podstawowych danych oraz zobaczyć jak inni ocenili Twój produkt lub oferowane usługi. To, co istotne, to fakt, że gwiazdki przyciągają uwagę użytkowników, kierują ją na wynik wyszukiwania, co prowadzi do wzrostu kliknięć w taki link. I tak większa liczba odwiedzających twoją stronę spowoduje wzrost przyznawanych przez klientów opinii.
Aby gwiazdki w ogóle mogły się wyświetlić, firma musi jednak spełnić dwa warunki – średnia ocen musi być wysoka, Google nie wyświetla bowiem gwiazdek przy linkach, kierujących do stron, których średnia ocen jest niższa niż 3,5. Brzmi znajomo? Wspominaliśmy już kiedyś o serialu „Black Mirror”, gdzie średnia ocen decydowała o pozycji społecznej. Wizja scenarzystów dotycząca jutra staje się teraźniejszością. Co więcej, firma musi wcześniej zebrać jak najwięcej niepowtarzalnych opinii konsumenckich w Google. W Twoim interesie jest więc zadbać o to, by pozyskać ich jak najwcześniej oraz w jak największej ilości.
Ponadto, gwiazdki wyświetlane są obecnie przy reklamie AdWords. Na przykład hotele, restauracje, usługi fryzjerskie, medyczne czy kosmetyczne to branże, w których one rządzą. Dzięki gwiazdkom potencjalny klient podejmie decyzję czy będzie chciał skorzystać z oferowanych przez Ciebie usług.
Gwiazdki i opinie na Facebooku
Obecnie Facebook zastępuje nam serwisy informacyjne, fora internetowe, codziennie gazety, słupy ogłoszeń. Facebook skupia w sobie wszystkie te elementy i to tutaj właśnie ludzie szukają i wymieniają się opiniami na temat Twojego biznesu. Dobrze jest im to umożliwić w takim miejscu, gdzie najłatwiej będzie zareagować, czyli na firmowym fanpage firmy.
Recenzje na Facebooku, czyli tzw. opinie oraz system gwiazdek od 1-5 są z punktu widzenia klientów bardzo istotne. To dzięki nim podejmujemy decyzję, czy z kimś współpracować czy nie, czy skorzystać z konkretnych usług, czy nie. Często szukamy opinii innych ludzi, zanim zdecydujemy się na pójście do fryzjera, kosmetyczki, lekarza czy choćby wynajęcie ekipy budowlanej. Doskonałym przykładem może być sprawdzanie ilości gwiazdek, jaką otrzymał film, zanim podejmiemy decyzję o wybraniu się na seans do kina. Każdy z nas, na co dzień jest klientem i czyta opinie o firmie i usługach, z których planuje skorzystać, dlatego pozytywne recenzje są bardzo przydatne i mogą znacząco zwiększyć na przykład sprzedaż oferowanych przez Ciebie produktów.
Pamiętaj, że na spadek zasięgu na Facebooku często nie mamy wpływu. Jednak to, co może skutecznie wyróżnić i rozbudować fanpage Twojej firmy, to komunikacja z klientami oraz potencjalnymi użytkownikami Twoich produktów i usług. Dlatego musisz prowadzić efektywne działania na Facebooku, dodawać interesujące treści, skierowane do konkretnej grupy docelowej.
Nie zapominaj także, że Facebook zdecydowanie lepiej traktuje interesujące strony firm, dzięki czemu nie ogranicza zasięgów. Na przykład, lepiej będzie się prezentować fanpage, na którym znajdują się posty ze zdjęciami, użytkownicy zostawiają dużo ocen i komentarzy, organizowane są konkursy czy transmisje na żywo. Nie dodawaj więc samych wpisów tekstowych, ale rozbuduj je o ciekawą grafikę. Publikuj także posty z możliwością głosowania, dzięki czemu zwiększysz zasięgi. Mówiąc najprościej, jeśli chcesz, aby twoja firma i oferowane przez nią usługi cieszyły się powodzeniem wśród klientów, powinieneś dbać o nieustanną komunikację z nimi, przede wszystkim w Internecie. Zatem korzystaj między innymi z narzędzia gwiazdek i ocen także na Facebooku, jeśli chcesz zwiększyć zasięg i docierać wciąż do nowych klientów.
Warto przytoczyć tutaj tegoroczne badanie dotyczące zamieszczania opinii w Internecie, z którego wynika, że aż 92% użytkowników czyta opinie dotyczące produktów czy usług konkretnej firmy, a zdecydowana większość, bo aż 94% użytkowników decyduje się na daną usługę lub produkt, jeżeli liczba przyznanych gwiazdek wynosi powyżej czterech.
Ważne zatem, aby zachęcać klientów do wystawiania ocen. Możesz to zrobić, na przykład wykorzystując konkurs na Facebooku, w którym nagrodzisz użytkownika za najciekawszą opinię. Wysyłaj prośby o oceny Twoich usług czy produktów, wyróżniaj najlepsze wpisy, doceniaj najaktywniejszych użytkowników. Nieustannie buduj relację z klientami poprzez narzędzie gwiazdek oraz ocen i koniecznie zbieraj ich jak najwięcej! Pamiętaj, żeby wciąż pracować nad poprawą autorytetu swojej witryny, tworząc świetne treści i optymalizując ją pod kątem SEO, wykorzystując między innymi znakomite narzędzie przyznawania gwiazdek i opinii.
Jak dodaje się gwiazdkę i opinię?
Gwiazdki i opinie warto dodawać na Google, Facebooku oraz portalach branżowych (na przykład TripAdvisor czy Znany Lekarz).
Dodanie gwiazdki i opinii w Google to bardzo prosta czynność, która zajmie Ci tylko chwilę. Przez wyszukiwarkę Google wpisujemy nazwę firmy lub dodajemy do nazwy firmy słowo „opinie”, a wtedy wyświetli nam się wizytówka Google wraz z opiniami. Tam wystawiamy ilość gwiazdek. Jeśli jesteśmy zadowoleni z danego produktu czy usług dajemy największą liczbę gwiazdek i piszemy krótki komentarz.
Podobnie rzecz wygląda na Facebooku. Wystarczy się zalogować, wyszukać stronę danej firmy i wystawić opinię w odpowiednio przeznaczonym do tego miejscu.
Opinię możemy także dodać korzystając z urządzenia mobilnego. Wystarczy wpisać nazwę firmy i pod wizytówką dodać gwiazdki i komentarz.
Jak widać nie jest to skomplikowana czynność. Wszystko odbywa się bezpłatnie, sprawnie, bezproblemowo. Dlatego warto, abyśmy posługiwali się narzędziem wystawiania gwiazdek i opinii, które będzie jednym z najwiarygodniejszych i najskuteczniejszych form promocji Twojej firmy w Internecie.
Black Friday 2024: Jakie strategie marketingowe przynoszą najlepsze efekty? Konkretne pomysły na kampanie
Kompleksowa strategia marketingowa
Black Friday to najważniejsze wydarzenie w kalendarzu zakupowym – czas, kiedy klienci są gotowi wydawać więcej, a firmy walczą o ich uwagę wyjątkowymi ofertami. Ale jak sprawić, aby to właśnie Twoja marka odniosła sukces w tym pełnym konkurencji okresie?
Czytaj więcejCzy Twój e-sklep ma problem z niską sprzedażą?
Kompleksowa strategia marketingowa
Jeśli Twój sklep internetowy ma problemy z niską sprzedażą, istnieje kilka kluczowych obszarów, na które należy zwrócić uwagę i poprawić, aby zwiększyć konwersje. Oto, na co warto zwrócić uwagę
Czytaj więcejJak zwiększyć sprzedaż w e-commerce? Kluczowe działania po stronie sklepu i rola agencji reklamowej
Kompleksowa strategia marketingowa
W e-commerce często słyszymy o generowaniu ruchu, jednak sam ruch na stronie nie gwarantuje sukcesu. Jako agencja marketingowa specjalizująca się w reklamach online, naszym celem jest dostarczenie wartościowych użytkowników do Twojego sklepu.
Czytaj więcej
Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.