Działania marketingowe dopasowane do potrzeb współczesnego konsumenta
Kompleksowa strategia marketingowa
Istnieją kwestie, które w marketingu od zawsze były i będą niezmienne. Wszelkie działania marketingowe zawsze będą nastawione na:
- wzrost sprzedaży;
- budowanie świadomości marki (branding);
- pozyskiwanie nowych klientów
Jeżeli powyższe cele osiągniemy, możemy uznać, że działania marketingowe przyniosły efekt. Jednak w czasach ogromnej konkurencji, nie możemy osiąść na laurach. Marketing to ciągły proces, który wymaga udoskonalania wizji i misji danej marki oraz dopasowywania ich do potrzeb zmieniającego się rynku.
Wartościowy content marketing ma dziś ogromne znaczenie
Czym dzisiejszy klient jest zmęczony? Przede wszystkim otaczającym go szumem informacji, nachalnymi reklamami czy nadmiarem bezużytecznych treści. Dzisiejszy konsument szuka autentyczności. Jego zainteresowanie będą wzbudzać wartościowe i użyteczne treści, które prowokują do myślenia, inspirują i wywołują emocje. Z tego względu, reklamując produkt czy usługę nie przekonasz potencjalnego klienta spowszedniałymi już hasłami: „to najlepszy produkt na rynku”, „skuteczne i szybkie działanie”, „efekty natychmiastowe” itp. Dlaczego? Dlatego, że taki content niewyczerpująco odpowiada na pytania użytkownika.
W Internecie widzimy mnóstwo powielanych treści - te same problemy, te same rozwiązania, te same pomysły. Obecnie uwagę odbiorcy będą wzbudzać nowatorskie tematy i oryginalna forma przekazu nawet czegoś, co istnieje na rynku kilka dobrych lat. W poście na Facebooku, reklamie sponsorowanej czy artykule większy ruch generować będą bardziej wyszukane treści, w których użytkownik nie wyczuje fałszu i nachalnej promocji.
Zatem jak zaangażować odbiorcę? Przede wszystkim wybierz dobrą metodę promocji swojego produktu czy usług. Nawet z pozoru najmniej interesująca dla konsumenta marka może przyciągnąć jego uwagę. Liczy się forma przekazu. Z tego względu nie mydl oczu klientom tendencyjnymi hasłami, lecz spróbuj się z nimi utożsamić. Zastanów się, jakie korzyści przyniesie im wybór twojego produktu, dlaczego to właśnie z twoich usług powinni skorzystać, kiedy wokół otacza ich wiele dobrych i podobnych. Wobec tego, pomyśl o tym, co cię może wyróżniać i czynić liderem na rynku.
Rozpatrzmy to na przykładzie. Weźmy pod lupę świąteczną kampanię Allegro „English for begginers”, która promuje materiały do nauki angielskiego. Kim będzie grupa docelowa? Na myśl przychodzi nam przede wszystkim młode pokolenie – uczniowie i studenci. Tymczasem, w reklamie klientem jest osoba w podeszłym wieku. Co więcej, istotny jest przekaz kampanii, który łamie pewien stereotyp. Mianowicie, wiele osób uważa, że w pewnym wieku nie są już w stanie nauczyć się języka obcego. Nic bardziej mylnego. Jeżeli wyznaczysz sobie cel, znajdziesz motywację i siłę, by go osiągnąć. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną bardzo istotną kwestię. Otóż, w jaki sposób Allegro zachęca klienta do zakupu produktu. Po prostu jasno pokazuje mu korzyść wynikającą z zakupu materiałów dydaktycznych. Starszy mężczyzna dzięki nauce potrafi rozmawiać ze swoją wnuczką w języku angielskim.
Transparent marketing
Jak budować więź z klientem? Przede wszystkim daj mu poznać twoją markę od kuchni. Najpierw budujemy ścieżkę pracownika, a następnie ścieżkę klienta. Pokaż, jak wygląda codzienna praca twojego zespołu, jak się rozwijacie i udoskonalacie swoje produkty czy usługi. Klient chce widzieć, że idziesz z duchem czasu, wdrażasz nowe pomysły i walczysz z konkurencją. Jeśli prowadzisz firmowego Instagrama, Facebooka czy bloga dbaj o relacje z użytkownikami. Nie wystarczy angażować ich w dyskusje, odpowiadać na pytania, szukać nowych followersów czy oznaczać w komentarzach. Ważne, aby użytkownicy dzielili się z innymi treściami, które publikujesz i byli naprawdę w nie zaangażowani.
Jak zauważa John Hall z magazynu Forbes, zbyt wiele firm traktuje swoich klientów tylko jako furtkę do zarobienia dużych pieniędzy, tymczasem klienci często czują się ignorowani i znieważani.[1] Z tego względu, potrzebują więcej uwagi, a twoja marka powinna wzbudzać w nich dużo zaufania. Jako marka, staraj się bardziej inspirować odbiorców, prowokować ich do zaangażowania i wywołuj w nich więcej pozytywnych emocji.
Stąd mowa o transparentności w marketingu. Transparent marketing to prawdziwe oblicze marki i przejrzystość jej działania. Jak się okazuje, konsumenci utożsamiają się i angażują z marką, która pokazuje im ludzką, autentyczną i szczerą stronę.
Spójrzmy na przykład kampanii linii lotniczych Southwest Airlines „Transfarency” . W krótkim spocie reklamowym, marka przekazuje swoją filozofię. Stawia na niskie ceny przelotów i przede wszystkim na zadowolenie klienta. Transparentność firma pokazała także dzięki rozpowszechnieniu hasztagu „FeesDontFly”, dając klientom do zrozumienia, że wybierając linie Southwest nie ponoszą dodatkowych opłat – tak jak jest w przypadku wielu tanich linii lotniczych. Kampania uzyskała ponad 5 milionów polubień na Facebooku.
źródło: https://martech.org/southwest-airlines-boasts-simple-fee-structure-fun-transfarency-campaign/
Innym przykładem może być kampania „Food As it should be” sieci piekarni Panera Bread. Marka przedstawia klientom swoją filozofię dotyczącą jedzenia. Nie dodają do pożywienia konserwantów, spulchniaczy i innych szkodliwych zdrowiu składników, a mięso pochodzi od sprawdzonych dostawców, którzy nie karmią zwierząt antybiotykami. O wszystkim opowiada założyciel piekarni i informuje odbiorcę jakie jego zdaniem powinno być jedzenie. Dodatkowo, wprowadzono tzw. transparent menu, w którym klient będzie mógł sprawdzić z jakich składników składa się posiłek, ile zawiera kalorii oraz jakie wartości odżywcze posiada.
Pokolenie Z to twoja ważna grupa docelowa
Obecnie Pokolenie Z to jedna z najbardziej wpływowych grup na rynku i to właśnie do tej grupy warto kierować działania marketingowe. Tworzą ją ludzie urodzeni po 2000 roku, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy. Jakie cechy wyróżniają ludzi Pokolenia Z?
- Niezależność
- Uważność
- Ciężka praca
- Współzawodnictwo
- Przedsiębiorczość
Pokolenie Z podobne jest do pokolenia Millenialsów pod kilkoma względami. Przede wszystkim interesuje ich wszystko, co ułatwia codzienność. Nie wyobrażają sobie funkcjonowania bez telefonów, a Social Media odgrywają bardzo ważną rolę w ich życiu. W przeciwieństwie do Millenialsów, ludzie należący do Pokolenia Z bardzo dbają o swoją prywatność. Co więcej, ich uwaga zwrócona jest ku tradycyjnym wartościom, które przez ostatnie lata wyraźnie się osłabiły. Co jest dla nich najważniejsze?
- Równość społeczna
- Rodzina
- Indywidualizm
- Sukces
- Finansowe zabezpieczenie
- Autentyczność/Transparentność
Z tego względu, przy tworzeniu strategii marketingowych dla marek powinniśmy dokładnie definiować naszą grupę docelową, jej cechy charakteru, wartości itp. Warto zadać kolejne pytanie dotyczące Pokolenia Z. Mianowicie, na co zwracają uwagę podczas zakupów? Przede wszystkim, umiejętniej zarządzają swoimi wydatkami. Stawiają na jakość i wartość. Są więc świadomymi konsumentami i troszczą się o zdrowie oraz środowisko.
Pokolenie Z chce identyfikować się z daną marką. Będzie zatem szukać takich firm, których filozofia i wartości okażą się bliskie ich poglądom.
Wciąż ogromną rolę będą odgrywały recenzje i opinie, zwłaszcza rówieśników. Konsumenci należący do Pokolenia Z wybierając dany produkt czy usługę będą kierować się zdaniem osób, które daną rzecz już testowały.
Załóżmy, że sprzedajesz bio kosmetyki czy żywność organiczną, na które jest teraz ogromne zapotrzebowanie. Powinieneś zwrócić uwagę na swoją stronę internetową. Musi być ona dopasowana do urządzeń mobilnych, ponieważ jak wynika z badań, coraz więcej zakupów robimy właśnie za pośrednictwem telefonów. Ponadto twoja strona musi być szybka, zabezpieczona, nie może się zacinać - w przeciwnym razie potencjalny klient szybko ją opuści.
Tradycyjne schematy przestają działać
Podsumowując, zmiany w marketingu są dynamiczne. Należy bacznie obserwować potrzeby współczesnych konsumentów i konsekwentnie dopasowywać do nich działania marketingowe. Wdrażając trendy marketingowe pamiętaj o kilku kwestiach:
Przede wszystkim, dzisiejszy klient to osoba coraz bardziej świadoma swoich decyzji zakupowych. To osoba, która wybierając markę będzie chciała się z nią utożsamić. Współczesny konsument to także ktoś, kto tęskni za tradycyjnymi wartościami, szuka autentyczności, zaufania, spokoju oraz dba o jakość kupowanych dóbr.
Z tego względu, duże powodzenie na rynku będą miały marki, które będą bardziej proklienckie, z silną filozofią oraz transparentnością w działaniu. Idealna marka to taka, która wie kim są jej odbiorcy, jakie są ich potrzeby oraz z jakimi problemami się zmagają. Idealna marka inspiruje swojego klienta, wnosi wiele korzyści w jego życie i dostarcza mu pozytywnych emocji.
E-commerce w Polsce 2024: kluczowe wnioski i trendy, które warto znać
Kompleksowa strategia marketingowa
Rynek e-commerce w Polsce przeżywa dynamiczny rozwój, choć niektóre wskaźniki stabilizują się. Według najnowszego raportu na rok 2024, około 75% Polaków regularnie korzysta z zakupów online.
Czytaj więcejDlaczego warto wybrać platformę Pimcore spośród innych dostępnych na rynku?
Strony internetowe
Platforma Pimcore to wszechstronny system, który wyróżnia się jako narzędzie do zarządzania treścią (CMS) i informacjami o produktach (PIM). Dzięki swoim zaawansowanym funkcjom i elastyczności, staje się coraz częściej wybieraną technologią przez firmy z różnych branż.
Czytaj więcejBlack Friday 2024: Jakie strategie marketingowe przynoszą najlepsze efekty? Konkretne pomysły na kampanie
Kompleksowa strategia marketingowa
Black Friday to najważniejsze wydarzenie w kalendarzu zakupowym – czas, kiedy klienci są gotowi wydawać więcej, a firmy walczą o ich uwagę wyjątkowymi ofertami. Ale jak sprawić, aby to właśnie Twoja marka odniosła sukces w tym pełnym konkurencji okresie?
Czytaj więcej
Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.