Jak budować markę osobistą online?
Media społecznościowe
Jeszcze kilka lat temu, do nawiązania relacji biznesowych potrzebowaliśmy kontaktu osobistego. Umówione spotkanie było okazją do uściśnięcia dłoni drugiej osobie. Ten czas poświęcaliśmy na poznanie kompetencji partnera biznesowego. Podobnie sytuacja wyglądała z markami. Żeby poznać produkty danej firmy, musieliśmy wybrać się do sklepu i je kupić. Obecnie wszystko jest w Internecie, więc musisz być i ty.
Zanim zaczniesz promować siebie jako specjalistę, odpowiedz na dwa pytania:
- Dlaczego chcesz zbudować markę osobistą?
- Jaką wartość jesteś w stanie przekazać osobom, które będą śledzić twoje działania?
Odpowiedzi są bardzo ważne. Dlaczego? Ponieważ pokierują twoimi działaniami. Wpłyną też na decyzje, które będziesz musiał podjąć na początku drogi biznesowej. Pamiętaj, że to, co prezentujesz online, buduje zaufanie do ciebie, jako specjalisty. Od reakcji osób zewnętrznych zależy twój sukces, bądź jego brak.
Na początku wybierz kanały promocji
Wyobraź sobie osoby, które kupują bilet na konkretny film w kinie. Kiedy rozpoczyna się seans, siedzą wszyscy razem w jednej sali. Są zainteresowani tym samym filmem. W sali obok siedzi inna grupa i ogląda zupełnie inny film. Co stałoby się, gdybyś zaproponował kilku osobom zmianę sali? Z pewnością odmówiłyby, mówiąc, że kupiły bilet na konkretny seans. Podobnie jest z wyborem odpowiedniego kanału social media. Musisz być świadomy tego, że konkretnego portalu używa specyficzna grupa osób. Szuka ona też tam określonych treści.
Użytkownicy Instagrama uwielbiają estetyczne zdjęcia. To też aplikacja, dzięki której możemy zaspokoić potrzebę upubliczniania swojego życia. Nie zapominajmy o tym, że obecnie treści wizualne są dla nas najbardziej przystępną formą komunikacji. W Polsce z Instagrama najczęściej korzystają osoby do 30 roku życia i są to w większości kobiety. Dużą część czasu poświęcają na przeglądanie i ocenianie zdjęć, a dużo mniej na czytanie opisów. Konkretne treści wyszukują po wybranych #hasztagach.
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku portalu Pinterest, który w 100% składa się ze zdjęć i grafik. Jest bazą inspiracji, z której możemy skorzystać w dowolnym momencie. Grupą docelową Pinteresta są osoby, które nazywamy „marzycielami”. Na swoich tablicach przypinają zdjęcia pięknych miejsc z podróży, które chcą odbyć; zdjęcia wystroju wnętrza, które im się podoba. To tylko niektóre z przykładów. Generalizując – Pinterest pomaga w planowaniu wymarzonego życia.
LinkedIn to portal typowo biznesowy. Większość jego użytkowników to pracownicy dużych firm. Dzielą się postami związanymi z ich branżą. Takich też treści oczekują od innych. Nie ma tu więc mowy o udostępnianiu memów czy zdjęć ze spacerów. Portal jest nastawiony na nawiązywanie kontaktów biznesowych. Z łatwością przeprowadzimy tutaj też rekrutację i kampanię leadową.
Musisz wiedzieć, że publikowanie treści w social media może wiązać się z ujawnianiem skrawków życia prywatnego. Jeśli twoja grupa docelowa udziela się na Instagramie, z pewnością jest ciekawa jak wygląda twoje inspirujące życie. Wyobraź sobie, że jesteś aspirującą dietetyczką z doświadczeniem. Temat, którym się zajmujesz – jedzenie – jest bliski każdemu z nas, ale towarzyszy nam przez cały dzień, nie tylko w pracy. Twoi użytkownicy będą chętniej do ciebie zaglądać, jeśli pokażesz im, że zdrowe nawyki nie są ci obce również w domu. W ten sposób zbudujesz zaufanie do siebie, jako eksperta.
Zdecyduj o tym, w jaki sposób się zaprezentujesz i bądź konsekwentny!
Musisz poświęcić trochę czasu na to, żeby pomyśleć, jak chcesz być postrzegany w Internecie. To pomoże ci tworzyć spójny content i mówić językiem, którego twoi użytkownicy chcą słuchać. Na spójny przekaz w Internecie składa się wiele czynników.
Zastanawiałeś się kiedyś, co decyduje o tym, że korzystamy z konkretnych usług, zamiast pójść do konkurencji? Obecnie na pewno wrażenie, które marka robi na kliencie w sieci. Pierwszy kontakt z firmą online odbywa się w momencie odwiedzenia strony www. Kolejny to sprawdzenie kanałów social media (użytkownik zobaczył, że jesteś na FB, którego on uwielbia!), a na końcu opinie (4,5/5 gwiazdek – pomyślał sobie, że jest bardzo dobrze!).
Twój przekaz na pewno nie zostanie przeoczony przez klienta, jeśli:
- jest spójny,
- ciekawy,
- wnosi coś nowego do jego wiedzy
Jak osiągnąć taki efekt? Warto powierzyć pracę nad kanałami komunikacji jednej osobie, lub jednej agencji. Dzięki temu użytkownicy nie będą mieć wrażenia, że komunikują się z kilkoma osobami jednocześnie.
Staraj się również wykorzystać poszczególne social media do wzajemnej promocji. Napisałeś tekst na blogu? Koniecznie udostępnij go na swoim profilu! Po jakimś czasie możesz wykorzystać go do stworzenia infografiki lub video. Recycling treści pomaga wykorzystać naprawdę wartościowy content kilkukrotnie. Dzięki temu, że opublikujesz go w kilku miejscach, zobaczy go więcej osób. Przy okazji zbudujesz społeczność, która może zostać twoimi klientami. Jeśli na początku nie będzie to duża grupa, pamiętaj, że nie liczy się ilość, ale ich zaangażowanie. Ostatnio mocnym trendem w marketingu jest korzystanie z usług tzw. micro infulencerów. Są to osoby, które nie mają dużej (liczonej w setkach tysięcy) liczby obserwatorów. Angażują ich jednak lepiej niż gwiazdy social media.
Przyjrzyj się swoim kompetencjom
Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie? Prawdopodobnie znasz osoby, które cię inspirują. Nie bój się o nich mówić! Dzięki temu, utwierdzisz użytkowników w przekonaniu, że cały czas poszerzasz kompetencje. Śledź najnowsze trendy w swojej dziedzinie i komentuj je na bieżąco. W ten sposób staniesz się wiarygodny i pokażesz, że warto uczyć się całe życie.
Klienci chcą korzystać z nowinek, pod warunkiem, że ktoś ma o nich większą wiedzę niż oni. Postaraj się więc, raz na jakiś czas wychodzić ze swojej strefy komfortu i zdobywaj wiedzę o trendach. Nie poprzestawaj na samej teorii, ucz się praktyki. Innowacyjne podejście w każdej branży ma swoje plusy!
Nie wiesz jak zabrać się za nagranie ciekawego video? Masz pomysł na interesujący artykuł, ale nie masz czasu go napisać? Zleć te zadania agencji interaktywnej! Profesjonalne podejście to też umiejętność dzielenia się obowiązkami. Wszystko po to, żebyś mógł realizować się w tym, w czym jesteś najlepszy.
Black Friday 2024: Jakie strategie marketingowe przynoszą najlepsze efekty? Konkretne pomysły na kampanie
Kompleksowa strategia marketingowa
Black Friday to najważniejsze wydarzenie w kalendarzu zakupowym – czas, kiedy klienci są gotowi wydawać więcej, a firmy walczą o ich uwagę wyjątkowymi ofertami. Ale jak sprawić, aby to właśnie Twoja marka odniosła sukces w tym pełnym konkurencji okresie?
Czytaj więcejCzy Twój e-sklep ma problem z niską sprzedażą?
Kompleksowa strategia marketingowa
Jeśli Twój sklep internetowy ma problemy z niską sprzedażą, istnieje kilka kluczowych obszarów, na które należy zwrócić uwagę i poprawić, aby zwiększyć konwersje. Oto, na co warto zwrócić uwagę
Czytaj więcejJak zwiększyć sprzedaż w e-commerce? Kluczowe działania po stronie sklepu i rola agencji reklamowej
Kompleksowa strategia marketingowa
W e-commerce często słyszymy o generowaniu ruchu, jednak sam ruch na stronie nie gwarantuje sukcesu. Jako agencja marketingowa specjalizująca się w reklamach online, naszym celem jest dostarczenie wartościowych użytkowników do Twojego sklepu.
Czytaj więcej
Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.