Strefa wiedzy

Przyszłość Facebooka

Przyszłość Facebooka

Media społecznościowe

Popularność Facebooka jest tak ogromna, że większość z nas nie potrafi wyobrazić sobie bez niego codzienności. Firma Facebook przeszła nieprawdopodobną ewolucję. Serwis społecznościowy doczekał się nawet ekranizacji – film „The Social Network” w reżyserii Davida Finchera został nagrodzony aż trzema Oskarami. Obecnie wartość Facebooka szacowana jest na 563 mld dol., a każdego dnia Facebook odwiedza blisko 1,7 mld użytkowników. Liczby są naprawdę imponujące. Dużo firm posiada swój fanpage na Facebooku, ponieważ to dobra forma promocji oraz komunikacji z klientami. Facebook generuje zasięgi, przyciąga nowych konsumentów, umacnia więzi ze stałymi klientami i przyczynia się do rozwoju biznesu. Poza tym to jedna z najlepszych form reklamy internetowej.

Dynamiczne zmiany na Facebooku

Facebook to serwis, na którym nieustannie zachodzą kluczowe zmiany, które powinniśmy stale monitorować. Oto kilka najważniejszych:

1. „Closer together”, czyli zmiana algorytmu

Zmiana algorytmu, jak to określił Mark Zuckerberg - „closer together” oznacza, że będziemy widzieć więcej treści związanej z rodziną i przyjaciółmi, a zasięgi fanpage’y znacząco spadną. Jak wynika ze statystyk, spadek ruchu obserwujemy już od 2017 roku. Idea zmiany algorytmu jest więc raczej związana z potrzebą uporządkowania news feedu, aby użytkownikom wyświetlało się więcej postów dotyczących rodziny i znajomych.

Od teraz będą promowane szczególnie:

  • polubienia i komentarze znajomych dotyczące postów i zdjęć innych znajomych;
  • reakcje na posty udostępniane przez znajomych;
  • dyskusje w komentarzach.

Od teraz Facebook stawia na relację, otwartą dyskusję oraz promowanie interakcji.

2. Treści angażujące społeczność

Zmiana algorytmu nie oznacza, że zainteresowanie fanpage’ami spadnie. Będą one wciąż miały dobre zasięgi, ale warunkiem muszą być oryginalne i angażujące posty. Interesujący wpis to taki, który wywoła reakcję odbiorcy w postaci przyznania like’a, serduszka, napisania komentarza czy udostępnienia danego wpisu. Bardziej widoczne będą dłuższe komentarze pod postami, a także dyskusje. Ponadto Facebook będzie zwracał uwagę na to, jak często posty na konkretnym fanpage’u są wyciszane przez użytkowników, zgłaszane jako spam czy są źródłem nieprawdziwych informacji. Z tego względu należy budować społeczność - czyli wracamy do początkowej idei Facebooka, który stawia na social.


Przykład prostego, lecz interesującego postu na Facebooku

3. Posty, które nie będą widoczne

Facebook wskazał na kilka rodzajów postów, które będą eliminowane z news feeda.

  • Share baiting – czyli treści typu „Udostępnij to 10 osobom, aby wygrać nagrodę”.
  •  React baiting – na przykład „Daj serduszko pod postem, a przydarzy ci się coś miłego”.
  •  Tag baiting – na przykład „Oznacz znajomego, który też tak tańczy”.
  •  Comment baiting – zachęcająca do skomentowania treść typu „Jeśli się nie zgadzasz, napisz NIE”.
  •  Vote baiting – obrazek podzielony jest na części na przykład „serduszko za wypowiedź A, like za wypowiedź B”.

Jeśli przyjrzymy się dokładniej, możemy zauważyć, że od pewnego czasu posty tego typu zaczęły coraz rzadziej się wyświetlać. Wkrótce możemy nie widzieć ich wcale.

React baiting na Facebooku

4. Więcej wideo

Publikacje filmików nadal będą spełniać istotną funkcję, ale od teraz zdecydowanie większą. Wideo mocniej angażuje użytkowników, a posty zawierające krótki film zwiększają ich widoczność w news feedzie. Jeśli prowadzisz fanpage firmy na Facebooku pamiętaj o regularnym dodawaniu swoich postów. Facebook będzie zwracał także uwagę na to, czy fani wracają na twoją stronę, czy odwiedzili ją tylko jednorazowo. Z tego względu, jeśli agencje marketingowe zajmują się prowadzeniem firmowych kont będą miały nieco więcej pracy, a klienci więcej budżetu będą musieli przeznaczać na reklamy.


Publikacja wideo na Facebooku

5. Czego możemy się wkrótce spodziewać?

Eksperci przewidują, że niebawem możemy spodziewać się nowości na Facebooku takich jak:

  • Więcej aplikacji
  • Częstsze zmiany algorytmów
  • Firmy będą musiały inwestować w większą liczbę reklam
  • Możliwość zakupów
  • Facebook Dating, czyli randkowanie
  • Posty 3D
  • Eliminacje fake newsów

Gdyby przyjrzeć się szerzej, łatwo zauważymy, że teraz reklamy umieszcza się przede wszystkim w Internecie. Kiedyś o nowym produkcie dowiadywaliśmy się za pośrednictwem telewizji, billboardu czy usłyszeliśmy reklamę w radio. Chociaż niektórzy reklamodawcy wciąż posługują się tymi narzędziami promocji. Co więcej, platforma reklamowa przeszła niesamowitą ewolucję, mamy coraz więcej reklam, wideo, które możemy wyszukiwać właśnie za pośrednictwem Facebooka.

Mark Zuckerberg założył, że kolejnym celem Facebooka jest dotarcie do miliarda odbiorców na całym świecie na przykład za pomocą gogli wirtualnej rzeczywistości lub głosowych poleceń. Posty 3D wcale nie wydają się fikcją. Rozszerzona rzeczywistość wkroczy także na popularne serwisy społecznościowe.

Facebook będzie zintegrowany z naszymi domami, samochodami i biurami. Tak jak dotychczas będzie łączył nas z tym, co się dzieje na świecie i wśród twoich znajomych, jednak w przyszłości serwis ma być głębiej zintegrowany z naszym prywatnym życiem.

Wszyscy pamiętamy, kiedy Facebook wprowadził funkcję „kontrola bezpieczeństwa” tuż po ataku terrorystycznym w Nicei. Użytkownicy, którzy przebywali w pobliżu miejsca ataku mogli się oznaczyć jako „bezpieczni”. Obecnie Facebook opracowuje nową funkcję do zwalczania fałszywych wiadomości. Możemy spodziewać się na przykład wprowadzenia opcji głosowania za lub przeciw danemu artykułowi.

Podsumowując, Facebook to platforma, która nie ma sobie równych zarówno pod względem społecznym, jak i reklamowym. Konsekwentnie wprowadzane zmiany oraz udoskonalenia serwisu świadczą o tym, że Facebook jest i będzie potężnym serwisem. Dzięki temu, że wciąż się rozwija, a jego założyciel nadal go kreuje i zmienia, użytkownicy nie będą od niego chodzić.

Mimo zachodzących zmian, firmy, które prowadzą swoją działalność na Facebooku nie muszą się martwić o spadek zasięgów. Warunek jest jeden. Należy na bieżąco sprawdzać jakie uaktualnienia wprowadza Facebook, na przykład te dotyczące publikowania filmików czy postów i konsekwentnie je stosować. Wszelkie przyszłe zmiany będą nie tylko dotyczyć polityki prywatności, lecz także walki z mową nienawiści i fałszywymi informacjami. Teraz Facebook powraca do początkowych założeń, więcej socialu, więcej grup oraz większa widoczność postów dotyczących rodziny, znajomych i bliskich. Pamiętajmy, aby tworzyć wartościowe i angażujące posty oraz urozmaicone treści, które będą implikować reakcje użytkowników oraz docierać do nowego grona odbiorców.

Tagi: Facebook, wizerunek, Ads, social media

Poprzedni artykuł
Po co nam ten fanpage?
Następny artykuł
Jak tworzyć interesujące treści w Internecie?
Nowa funkcjonalność od Facebooka - Rights Manager.
Media społecznościowe
Czytaj więcej
Jak nadać dostępy w Google Moja Firma? Wyjaśniamy krok po kroku.
Pozycjonowanie SEO
Czytaj więcej
Wykorzystaj skuteczność i anonimowość reklamy na Messengerze
Media społecznościowe
Czytaj więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Polityka cookies