Strefa wiedzy

Pozycjonowanie lokalne – czym jest i jak je skutecznie wykorzystać?

Pozycjonowanie lokalne – czym jest i jak je skutecznie wykorzystać?

Pozycjonowanie SEO

Niewiele osób jest skłonnych jechać na drugi koniec miasta, aby zrobić zakupy albo też skorzystać z usług, które są dostępne w najbliższej okolicy. Wyszukiwanie firm w sąsiedztwie ułatwia Google, a dokładniej specjalnie stworzony mechanizm glokalizacji, który sprawia, że wyszukiwarka przy generowaniu wyników bierze pod uwagę lokalizację użytkownika. Aby wyświetlać się wysoko na lokalne frazy kluczowe, nie wystarczy jednak ustawić lokalizacji w Google. Kluczem do widoczności na lokalnym rynku jest pozycjonowanie lokalne. Przy jakich biznesach się sprawdza? Co zrobić, by przyniosło oczekiwane rezultaty? Wyjaśniamy!

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Celem pozycjonowania lokalnego jest zwiększenie widoczności witryny na frazy ściśle związane z obszarem, na którym działa dane przedsiębiorstwo. Działania SEO mogą się skupiać na określonym mieście czy dzielnicy. Przykłady fraz lokalnych to np. agencja social media Warszawa, fryzjer Poznań, kancelaria prawna Lublin, kosmetyczka Mokotów. Wysoka pozycja w lokalnych wynikach wyszukiwania Google jest kluczowa dla firm prowadzących sprzedaż stacjonarną albo świadczących usługi na określonym terenie.

Pozycjonowanie lokalne – to się opłaca 

W przypadku przedsiębiorstw działających na określonym obszarze, pozycjonowanie lokalne powinno być podstawą działań marketingowych. Dlaczego? Ponieważ użytkownicy wpisujące w wyszukiwarkę frazy lokalne są znacznie bardziej skłonni do podjęcia konwersji niż ci, którzy wybierają frazy ogólne. Potwierdzają to badania na temat zachowań Internautów wyszukujących informacji o lokalnych usługach:

  • Niemal 80% użytkowników, którzy wyszukiwali lokalne usługi lub produkty, zdecydowało się na ich zakup w późniejszym czasie.
  • 88% posiadaczy smartfonów i 84% posiadaczy tabletów regularnie wpisuje w Google frazy powiązane z lokalnymi usługami i produktami.
  • 56% użytkowników wyszukuje frazy lokalne podczas podróży.*
  • 88% osób szukających firmy działającej na lokalnym rynku nawiązuje z nią kontakt w ciągu 24h.

Najczęściej wyszukujemy słowa związane z takimi kategoriami jak: gastronomia, sklepy, usługi, zdrowie, rozrywka, pomoc drogowa. Jednak niemal każdy biznes działający na określonym obszarze, ma szansę dotrzeć do bardzo wielu użytkowników, o ile zadba o odpowiednie pozycjonowanie strony na frazy lokalne.

Skuteczne pozycjonowanie lokalne – przede wszystkim optymalizacja

Zarówno przy pozycjonowaniu standardowym, jak i lokalnym – podstawowym krokiem jest optymalizacja przeprowadzona na stronie internetowej. Jest to szereg działań, które muszą uwzględniać m.in. odpowiednie słowa kluczowe, grafiki, url-e, szybkość ładowania strony, poprawność wersji mobilnej, metatagi i wiele innych. Obszary, na które należy zwrócić szczególną uwagę to:

  • Nasycenie tekstów na stronie lokalnymi słowami kluczowymi, np. fryzjer w Warszawie, lombard na Pradze Południe itp.
  • Zakładka z danymi kontaktowymi – musi być uzupełniona o aktualne i precyzyjne dane adresowe. Powinien znaleźć się mapa Google z zaznaczonym adresem. Warto wykorzystać tu także znaczniki
  • Optymalizacja nagłówków (H1,H2) i metatagów i umieszczenie w nich fraz lokalnych.

 

Pamiętaj o Google Moja Firma

Kompletna wizytówka w Google Moja Firma to bardzo ważmy element działań off-site (poza stroną www). Dzięki niej znacznie zwiększasz swoje szanse, że po wpisaniu w wyszukiwarkę fraz powiązanych z określoną branżą, to właśnie dane Twojej firmy pokażą się jako jedne z pierwszych. Usługa Google Moja Firma jest dostępna dla każdego przedsiębiorcy bez żadnych opłat. Stworzenie wizytówki nie jest trudne. Możesz to zrobić w kilku prostych krokach za pomocą kreatora: https://www.google.com/miejsca. Samo posiadanie wizytówki to za mało – profil powinien być wyczerpujący i atrakcyjny. Warto publikować zdjęcia ze swojej oferty, i oferty specjalne, a także na bieżąco aktualizować informacje o firmie.

Zadbaj o pozytywne opinie

Gdy już utworzysz i odpowiednio zoptymalizujesz wizytówkę Google Moja Firma, Twoi klienci będą mogli wystawiać Ci oceny i pisać recenzje. Liczba i jakość tych ocen będzie miała wpływ również na pozycję w Google Maps oraz na CTR. Dlatego koniecznie zadbaj o to, aby opinii było dużo, np. prosząc stałych klientów o pozostawienie recenzji po wizycie. Można ich zachęcić np. oferując niewielki rabat na kolejne zakupy czy usługi. Opinie są ważne nie tylko ze względy na pozycjonowanie. Średnia ocena i rodzaj opinii stanowią bardzo ważny sygnał dla konsumentów i wielokrotnie są decydującym czynnikiem przy wyborze firmy, z której usług skorzystamy. Jeśli klient będzie miał do wyboru dwie restauracje w podobnej odległości i ze zbliżonymi cenami, zapewne wybierze tę, która ma lepsze recenzje.

Dane teleadresowe muszą być ze sobą zgodne

Jeśli kiedyś zdarzyło Ci się pojechać do danego sklepu/zakładu, żeby przekonać się, że niczego tam nie ma, to z pewnością możesz sobie wyobrazić, dlaczego Google przywiązuje tak dużą wagę do danych teleadresowych. Dla pozycjonowania lokalnego kluczowe jest, aby zarówno w wizytówce Google, jak i na stronie znajdował się pełny i aktualny adres sklepu/restauracji/biura oraz dane do kontaktu. Dzięki tej zgodności algorytmy potwierdzają wiarygodność strony. Jeśli więc aktualizujemy adres czy numer telefonu – musimy to zrobić we wszystkich miejscach, w których te dane występują, nie zapominając także o katalogach firm, w których widnieją nasze dane.

Gdzie powinny znaleźć się dane teleadresowe? 

Z puntu widzenia SEO bardzo korzystne jest, aby dane teleadresowe firmy znalazły się w wielu miejscach w Internecie. Oczywiście nie należy w tym celu tworzyć oddzielnych stron, które mają do nas linkować. Wsieci mamy mnóstwo baz firm – warto zadbać o to, by w tych najbardziej popularnych nie zabrakło informacji o Twojej firmie. W przypadku firm działających lokalnie, trzeba zwrócić szczególną uwagę na linkowanie ze stron o charakterze lokalnym. Mogą to być np.

  • lokalne portale informacyjne
  • oficjalna strona miasta/gminy
  • strona związana z naszą branżą, np. lokalny przewodnik turystyczny, jeśli prowadzimy restaurację albo sklep z pamiątkami
  • witryna informująca o lokalnych wydarzeniach

Zwykle właścicielom/administratorom takich stron również zależy, aby ich baza była możliwie różnorodna i pełna, dlatego wystarczy się z nimi skontaktować, aby zyskać wartościowy odnośnik do strony.

 

Prowadzisz lokalny biznes i chcesz poprawić pozycję swojej strony? Jesteśmy specjalistami w dziedzinie pozycjonowania lokalnego. Skontaktuj się z nami, a chętnie Ci pomożemy:

biuro@jellinek.pl
+48 503 123 124

*Dane Search Engine Land

**Dane Google Mobile Movement

Tagi: SEO, sklep www, strona www, Pozycjonowanie

Poprzedni artykuł
Social selling. Co to takiego?
Poradnik: Jak przygotować się do sezonu świątecznego w czasie pandemii?
Kompleksowa strategia marketingowa
Czytaj więcej
Współczynnik konwersji – czym jest i jak go podnieść?
Strony internetowe
Czytaj więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Polityka cookies