Strefa wiedzy

Poradnik: Jak przygotować się do sezonu świątecznego w czasie pandemii?

Poradnik: Jak przygotować się do sezonu świątecznego w czasie pandemii?

Kompleksowa strategia marketingowa

Nie ma drugiego tak intensywnego okresu zakupowego jak listopad i grudzień. Wszyscy spędzają wówczas więcej czasu przeglądając oferty e-sklepów, szukają pomysłów na prezent, czytają poradniki zakupowe – a nade wszystko kupują, kupują i jeszcze raz kupują. Czy pandemia to zmieni? Tak i nie. Ludzie zarabiają mniej i coraz bardziej zależy im na oszczędnościach – to fakt. Jednocześnie kwestia bezpieczeństwa i kolejne obostrzenia skłaniają konsumentów do porzucenia spacerów po centrach handlowych na rzecz zakupów online. Wiąże się z tym kolejny, ważny skutek, który sprawia, że w tym roku szaleństwo przedświątecznych zakupów może być nawet intensywniejsze. Otóż na sukces sprzedażowy mogą w tym roku liczyć nie tylko branże typowo „prezentowe”, ale także sprzedawcy dostarczający artykułów codziennego użytku, artykułów spożywczych czy przemysłowych – krótko mówiąc: wszystkiego tego, co zwykliśmy kupować stacjonarnie. Wreszcie trzeba też wziąć pod uwagę inny, bardzo istotny czynnik: święta rządzą się swoimi prawami. Nawet mimo chęci oszczędzania, większość konsumentów chce, aby święta odbyły się tak jak do tej pory (czytaj: na bogato) i nie mają ochoty na tym oszczędzać. A ponieważ w grę nie wchodzą już okołoświąteczne podróże (które w zeszłym roku stanowiły 21% wydatków na Boże Narodzenie), środki na podróże mogą teraz zasilić budżet zakupowy. W okresie przedświątecznym w zasadzie każdy producent ma szansę zarobić więcej. Oczywiście o ile nie prześpi tego czasu i zacznie działać już teraz.

 

Ostatni dzwonek na podjęcie działań

Koniec października i początek listopada to w zasadzie ostatni dzwonek na podjęcie działań marketingowych, które pozwolą znacząco zwiększyć przychody. Każdy sprzedawca powinien wydrukować sobie kalendarz zakupowych „boomów” i dostosować do nich działania, np. plan rabatów. W ostatnim kwartale warto skoncentrować działania na: 

  1. Black Friday – 27 listopada
  2. Cyber Monday – 30 listopada
  3. Mikołajki - 6 grudnia
  4. Dzień Darmowej Dostawy – data ruchoma, około połowy grudnia
  5. Gwiazdka - 24-26 grudnia
  6. Sylwester – 31 grudnia

 

Klienci są przyzwyczajeni, że w okolicach tych dat mogą się spodziewać rabatów i są bardziej skłonni do wydawania. Pamiętajcie, że trzeba tu działać z wyprzedzeniem. Prezentów mikołajkowych zaczynamy szukać 1-2 tygodnie przed 6 grudnia. Ogłoszenie promocji 5 grudnia to zdecydowanie za późno.  

 

Po pierwsze SEO. Jak zapewnić sobie ruch przed świętami?

Algorytmy Google nie działają na zawołanie, dlatego pracę nad widocznością, należy podjąć jak najwcześniej. Korzystając z Google Analytics możesz przeanalizować historię ruchu organicznego na swojej witrynie z poprzedniego roku. To dostarczy ci wiedzy o tym, kiedy Twoi klienci są najbardziej zainteresowani ofertą i które kategorie ich interesują. Zwykle ruch organiczny rośnie już w połowie października i utrzymuje się do połowy grudnia (wówczas zmniejsza się, co wynika z faktu, że klienci obawiają się, czy ich przesyłki zdążą dotrzeć przed świętami). Gdy już sprawdzimy, które url-e generowały największy ruch, należy zweryfikować, jak obecnie wygląda widoczność najważniejszych fraz kluczowych. Do tego może posłużyć np. Senuto albo Semrush. Należy koniecznie zadbać o to, aby podstrony, które najbardziej interesują klientów przed świętami, były odpowiednio widoczne.

Gdy już wiesz, nad którymi frazami należy popracować, przychodzi czas na kolejny krok: optymalizację. Nie ma uniwersalnej recepty na skuteczne działania on-page – wszystko zależy od tego, jaki jest stan wyjściowy Twojej witryny. Na pewno należy zwrócić uwagę na metadane, poprawność linkowania wewnętrznego, jak też wzmocnienie linkowania wewnętrznego dla najważniejszych URL-i.

 

CONTENT IS KING. Zwłaszcza przed świętami.

Dostarczasz swoim klientom produktów i usług potrzebnych przed świętami? To super. Jednak pamiętaj, że musisz też uświadomić, że rzeczywiście ich potrzebują. Użytkownicy rzadko wiedzą od razu, co chcą kupić, dlatego szukają podpowiedzi i rekomendacji. Jak donosi raport Deloitte:

49% klientów szuka pomysłów na prezent w Internecie.*

Jak to wykorzystać? Doskonałym sposobem jest tworzenie poradników, rankingów, zestawień pomysłów prezentowych. Możesz do tego wykorzystać bloga na swojej stronie internetowej, jak również media społecznościowe. Tworzenie tzw. gift guides ma bardzo wiele korzyści. Po pierwsze, w ten sposób odpowiadasz na potrzeby swoich klientów, podsuwasz im rozwiązanie, tym samym budując zaufanie. Ponadto umieszczając poradnik na stronie automatycznie zwiększasz ruch organiczny – i to nie tylko w najbliższym sezonie świątecznym, ale we wszystkich kolejnych. Frazy „prezent dla taty”, „jaki prezent dla niemowlaka”, czy „prezent na święta dla dziewczyny” będą równie aktualne również w przyszłym roku. Zadbanie o content to więc inwestycja długoterminowa. Pamiętaj, że możesz przygotować w zasadzie nieograniczoną liczbę takich wpisów – Twój jeden produkt może przecież doskonalone wpisywać się zarówno w kategorię „prezenty dla taty”, „prezenty dla chłopaka”, jak i „prezenty dla brata”. Jeśli na Twoim blogu są już wpisy – czas je zaktualizować, rozbudować czy poprawić linki.  Zadbaj o kreatywność. Niech Twoje treści odróżniają się od konkurencji – oprócz pomysłów na prezent, możesz np. stworzyć zestawienie produktów, których na pewno nie warto kupować pod choinkę. Pamiętaj, że w tego typu treściach bardzo ważny jest storytelling – same artykuły czy posty sprzedażowe mogą nie wystarczyć, by klienci wybrali właśnie Ciebie. Odwołuj się do emocji, pokaż, że znasz i rozumiesz swoich klientów, daj im poczuć, że Twoje produkty przyczynią się do stworzenia niezapomnianej, świątecznej atmosfery. Stając się inspiracją i wsparciem, masz największe szanse, aby przekonać klientów właśnie do Twojej oferty. Niech Twoje posty i wpisy wyglądają nowocześnie, radośnie, kolorowo – pamiętaj, że nawet najciekawszy tekst musi mieć odpowiednią oprawę graficzną. W przeciwnym wypadku może pozostać niezauważony.

 

Przygotuj atrakcyjne rabaty

Pandemia ograniczyła budżet zakupowy wielu klientów, co sprawia, że będą szczególnie zainteresowani rabatami.

47% konsumentów robiących zakupy świąteczne w Polsce kupiło coś podczas wielkich wyprzedaży (np. Black Friday)**

Zaplanuj promocje skoncentrowane wokół wymienionych wyżej świąt zakupowych i zadbaj o to, by klienci się o tym dowiedzieli. Posty na Facebooku i Instagramie, zdjęcia w tle na Facebooku, Instagram Story – wykorzystaj wszelkie dostępne sposoby, by poinformować konsumentów o tym, jak świetną ofertę dla nich przygotowałeś/aś. Koniecznie wykorzystaj narzędzia płatnej promocji. Pamiętaj, że w okresie przedświątecznym Menedżer Reklam na FB będzie działał z opóźnieniem – posty powinny więc być zaplanowane z wyprzedzeniem.

Zostało bardzo mało czasu na przygotowanie strategii, stworzenia treści, wprowadzenie poprawek na stronie czy uruchomienie promocji. Wciąż jednak masz dużą szansę, aby przyciągnąć klientów do swojego e-sklepu i podnieść słupki sprzedaży. Nie musisz robić tego w pojedynkę. Skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie indywidualną strategię działań i pomożemy Ci podnieść sprzedaż przed świętami:

Masz pytanie? Skontaktuj się z nami: biuro@jellinek.pl
Lub zadzwoń  +48 503 123 124

*Raport Deloitte „Zakupy świąteczne 2019
**Facebook IQ

Tagi: SEO, Facebook, Instagram, Sprzedaż, content marketing, strategia, social media, PR, Google, Pozycjonowanie

Poprzedni artykuł
Współczynnik konwersji – czym jest i jak go podnieść?
Następny artykuł
Social selling. Co to takiego?
Pozycjonowanie lokalne – czym jest i jak je skutecznie wykorzystać?
Pozycjonowanie SEO
Czytaj więcej
Współczynnik konwersji – czym jest i jak go podnieść?
Strony internetowe
Czytaj więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Polityka cookies