Strefa wiedzy

Jak zwiększyć sprzedaż w sezonie świątecznym?

Kompleksowa strategia marketingowa
Klienci wolą zakupy online

Według danych Google sezon świąteczny 2018 był najlepszym okresem w historii handlu detalicznego od ponad dekady. Po raz pierwszy doszło do sytuacji, w której ponad połowa zakupów i ponad połowa czasu spędzonego na zakupach miała miejsce w Internecie. Jeśli sprzedajesz lub promujesz swoje produkty w Internecie, to dla Ciebie bardzo ważna wiadomość. Ludzie chcą oszczędzić sobie wizyt w przepełnionych sklepach, uniknąć irytujących kolejek, ale także móc szybko sprawdzić opinie o produkcie oraz porównać ceny.

Równie istotny jest fakt, że klienci coraz częściej robią zakupy na urządzeniach mobilnych. W porównaniu do poprzednich lat Google zanotowało wzrost zakupów na urządzeniach mobilnych sięgający 27%. Te dane naprawdę dają do myślenia. Zapoczątkowana kilka lat temu rewolucja w sprzedaży online nabrała bardzo dynamicznego tempa.

56% czasu, który spędzamy na zakupach odbywa się online
61% zakupów online odbywa się na urządzeniach mobilnych
60% kupujących dokonuje zakupu przez aplikacje mobilne*

 

Kiedy zacząć świąteczną kampanię?

Największą skuteczność osiągniesz planując działania z dużym wyprzedzeniem. Klienci zaczynają myśleć o świątecznych zakupach już w październiku. Jednocześnie, niespełna 70%** osób przyznaje, że jeszcze w ostatnim tygodniu przed świętami ma niedokończone zakupy. Celem sprzedawców jest dotarcie zarówno do konsumentów, którzy kupują dużo wcześniej, jak i tych, którzy zostawiają zakupy na ostatnią chwilę. Okres intensywnych działań promocyjnych powinien więc trwać od października aż Nowego Roku. Jak pokazują statystyki 86% osób, które robią zakupy między Bożym Narodzeniem a Sylwestrem, nadal szuka produktów związanych ze świętami. Wykorzystaj więc utrzymujący się popyt jeszcze w końcówce grudnia.

Zakupy świąteczne a urządzenia mobilne

Według statystyk wewnętrznych naszej agencji około 70-80% użytkowników klika w reklamy na Facebooku właśnie przez smartfony. Jednocześnie przy kampaniach Google Ads obserwujemy znaczący wzrost połączeń telefonicznych dokonywanych po kliknięciu w reklamę na urządzeniu mobilnym. Życie w biegu i natłok obowiązków przed świętami dodatkowo zachęca, by robić zakupy w tzw. międzyczasie. Kupowanie w drodze do pracy czy podczas przerwy obiadowej to już standard. Właśnie dlatego w sezonie świątecznym należy koniecznie wykorzystać potencjał drzemiący w urządzeniach mobilnych. Jednosekundowe opóźnienie w czasie ładowania się strony może skutkować spadkiem konwersji z urządzenia mobilnego nawet o 20%***. Po pierwsze należy więc maksymalnie skrócić czas wczytywania. Użytkownik ma wygodnie i szybko przemieszczać się po Twojej stronie, a jej wygląd powinien być atrakcyjny i zachęcający. Co jeszcze możesz zrobić? Oczywiście zadbać o krótką i komfortową ścieżkę zakupową. W tym celu wykorzystaj formularze z autouzupełnianiem, przy każdym produkcie umieść cenę oraz upewnij się, że przycisk “Dodaj do koszyka” znajduje się na widocznej części ekranu. Zrezygnuj również z reklam pełnoekranowych, które irytują użytkownika. 

Bądź widoczny i zdobądź nowego klienta

Sezon świątecznych zakupów to doskonała okazja, by dotrzeć z ofertą do nowego klienta. Klienci szukający pomysłów na prezenty świąteczne są bardziej skłonni do zakupów u firm, których wcześniej nie znali. Dlatego w końcówce roku możesz postawić na kampanie promujące markę i kampanie nastawione na pozyskiwanie klientów. W ostatnim kwartale klienci są też bardziej skłonni szukać produktów przez bardziej ogólne frazy, np. “prezent dla taty”, “prezent dla niemowlaka”, “prezent pod choinkę”, dlatego warto zadbać o obecność w wynikach bardziej ogólnych wyszukiwań. Możesz przeanalizować swoje frazy za pomocą Planera słów kluczowych i w razie potrzeby - rozszerzyć ich zakres.

Stale rośnie popularność komunikatów wideo. Potencjalny klient szuka pomysłów na prezent i rekomendacji produktów na Youtube. Dodając i promując filmy z wirtualną wizytą w sklepie albo sezonowe przewodniki po produktach, możesz dotrzeć do nowego klienta. Pokazywana treść musi być oczywiście maksymalnie ciekawa, inspirująca i angażująca.

Zwiększ sprzedaż online i offline

Konkurencja przed świętami jest ogromna, dlatego musisz przekonać potencjalnego konsumenta, by wybrał właśnie Ciebie.

  • Przypomnij klientom o najbardziej atrakcyjnych produktach ze swojej oferty
  • Zaproponuj atrakcyjne promocje i oferty i zadbaj o ich widoczność
  • Spraw, by nowi potencjalni klienci stali się nowymi klientami wykorzystując możliwości remarketingu
  • Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, koniecznie aktualizuj godziny otwarcia i informacje o lokalizacji
  • Informuj o najbardziej poszukiwanych usługach (np. pakowanie prezentów, organizacja imprez świątecznych)
  • Wykorzystaj możliwości lokalizacji w kampaniach internetowych, by zachęcić klientów do odwiedzenia sklepu stacjonarnego wtedy, gdy spodziewasz się większego ruchu, np. w weekendy, w ostatnim tygodniu przed świętami.

Pamiętaj, by nie działać chaotycznie. Skuteczność twoich działań zależy od przemyślanej strategii. Liczba narzędzi, które mogą pomóc Ci osiągnąć sukces jest ogromna i czasem może przytłaczać, dlatego zwłaszcza w okresie przedświątecznym - warto skorzystać z pomocy specjalistów.


* Google/Ipsos, Omnichannel Holiday Study, listopad 2018 – styczeń 2019
**0. Google/Ipsos, Omnichannel Holiday Study, listopad 2018 – styczeń 2019,
***Google/SOASTA, „The State of Online Retail Performance”, kwiecień 2017

Tagi: Facebook, Ads, Sprzedaż

Poprzedni artykuł
Działania marketingowe dopasowane do potrzeb współczesnego konsumenta
Następny artykuł
Hejt na fanpage’u. Jak sobie z nim radzić
#Zostańwdomu i zrób zakupy, czyli o wpływie pandemii na e-handel
Kompleksowa strategia marketingowa
Czytaj więcej
Nowe zmiany algorytmu Google – co oznaczają dla widoczności strony?
Pozycjonowanie SEO
Czytaj więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Polityka cookies