Strefa wiedzy

Jak zwiększyć sprzedaż w sezonie świątecznym?

Kompleksowa strategia marketingowa
Klienci wolą zakupy online

Według danych Google sezon świąteczny 2018 był najlepszym okresem w historii handlu detalicznego od ponad dekady. Po raz pierwszy doszło do sytuacji, w której ponad połowa zakupów i ponad połowa czasu spędzonego na zakupach miała miejsce w Internecie. Jeśli sprzedajesz lub promujesz swoje produkty w Internecie, to dla Ciebie bardzo ważna wiadomość. Ludzie chcą oszczędzić sobie wizyt w przepełnionych sklepach, uniknąć irytujących kolejek, ale także móc szybko sprawdzić opinie o produkcie oraz porównać ceny.

Równie istotny jest fakt, że klienci coraz częściej robią zakupy na urządzeniach mobilnych. W porównaniu do poprzednich lat Google zanotowało wzrost zakupów na urządzeniach mobilnych sięgający 27%. Te dane naprawdę dają do myślenia. Zapoczątkowana kilka lat temu rewolucja w sprzedaży online nabrała bardzo dynamicznego tempa.

56% czasu, który spędzamy na zakupach odbywa się online
61% zakupów online odbywa się na urządzeniach mobilnych
60% kupujących dokonuje zakupu przez aplikacje mobilne*

 

Kiedy zacząć świąteczną kampanię?

Największą skuteczność osiągniesz planując działania z dużym wyprzedzeniem. Klienci zaczynają myśleć o świątecznych zakupach już w październiku. Jednocześnie, niespełna 70%** osób przyznaje, że jeszcze w ostatnim tygodniu przed świętami ma niedokończone zakupy. Celem sprzedawców jest dotarcie zarówno do konsumentów, którzy kupują dużo wcześniej, jak i tych, którzy zostawiają zakupy na ostatnią chwilę. Okres intensywnych działań promocyjnych powinien więc trwać od października aż Nowego Roku. Jak pokazują statystyki 86% osób, które robią zakupy między Bożym Narodzeniem a Sylwestrem, nadal szuka produktów związanych ze świętami. Wykorzystaj więc utrzymujący się popyt jeszcze w końcówce grudnia.

Zakupy świąteczne a urządzenia mobilne

Według statystyk wewnętrznych naszej agencji około 70-80% użytkowników klika w reklamy na Facebooku właśnie przez smartfony. Jednocześnie przy kampaniach Google Ads obserwujemy znaczący wzrost połączeń telefonicznych dokonywanych po kliknięciu w reklamę na urządzeniu mobilnym. Życie w biegu i natłok obowiązków przed świętami dodatkowo zachęca, by robić zakupy w tzw. międzyczasie. Kupowanie w drodze do pracy czy podczas przerwy obiadowej to już standard. Właśnie dlatego w sezonie świątecznym należy koniecznie wykorzystać potencjał drzemiący w urządzeniach mobilnych. Jednosekundowe opóźnienie w czasie ładowania się strony może skutkować spadkiem konwersji z urządzenia mobilnego nawet o 20%***. Po pierwsze należy więc maksymalnie skrócić czas wczytywania. Użytkownik ma wygodnie i szybko przemieszczać się po Twojej stronie, a jej wygląd powinien być atrakcyjny i zachęcający. Co jeszcze możesz zrobić? Oczywiście zadbać o krótką i komfortową ścieżkę zakupową. W tym celu wykorzystaj formularze z autouzupełnianiem, przy każdym produkcie umieść cenę oraz upewnij się, że przycisk “Dodaj do koszyka” znajduje się na widocznej części ekranu. Zrezygnuj również z reklam pełnoekranowych, które irytują użytkownika. 

Bądź widoczny i zdobądź nowego klienta

Sezon świątecznych zakupów to doskonała okazja, by dotrzeć z ofertą do nowego klienta. Klienci szukający pomysłów na prezenty świąteczne są bardziej skłonni do zakupów u firm, których wcześniej nie znali. Dlatego w końcówce roku możesz postawić na kampanie promujące markę i kampanie nastawione na pozyskiwanie klientów. W ostatnim kwartale klienci są też bardziej skłonni szukać produktów przez bardziej ogólne frazy, np. “prezent dla taty”, “prezent dla niemowlaka”, “prezent pod choinkę”, dlatego warto zadbać o obecność w wynikach bardziej ogólnych wyszukiwań. Możesz przeanalizować swoje frazy za pomocą Planera słów kluczowych i w razie potrzeby - rozszerzyć ich zakres.

Stale rośnie popularność komunikatów wideo. Potencjalny klient szuka pomysłów na prezent i rekomendacji produktów na Youtube. Dodając i promując filmy z wirtualną wizytą w sklepie albo sezonowe przewodniki po produktach, możesz dotrzeć do nowego klienta. Pokazywana treść musi być oczywiście maksymalnie ciekawa, inspirująca i angażująca.

Zwiększ sprzedaż online i offline

Konkurencja przed świętami jest ogromna, dlatego musisz przekonać potencjalnego konsumenta, by wybrał właśnie Ciebie.

  • Przypomnij klientom o najbardziej atrakcyjnych produktach ze swojej oferty
  • Zaproponuj atrakcyjne promocje i oferty i zadbaj o ich widoczność
  • Spraw, by nowi potencjalni klienci stali się nowymi klientami wykorzystując możliwości remarketingu
  • Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, koniecznie aktualizuj godziny otwarcia i informacje o lokalizacji
  • Informuj o najbardziej poszukiwanych usługach (np. pakowanie prezentów, organizacja imprez świątecznych)
  • Wykorzystaj możliwości lokalizacji w kampaniach internetowych, by zachęcić klientów do odwiedzenia sklepu stacjonarnego wtedy, gdy spodziewasz się większego ruchu, np. w weekendy, w ostatnim tygodniu przed świętami.

Pamiętaj, by nie działać chaotycznie. Skuteczność twoich działań zależy od przemyślanej strategii. Liczba narzędzi, które mogą pomóc Ci osiągnąć sukces jest ogromna i czasem może przytłaczać, dlatego zwłaszcza w okresie przedświątecznym - warto skorzystać z pomocy specjalistów.


* Google/Ipsos, Omnichannel Holiday Study, listopad 2018 – styczeń 2019
**0. Google/Ipsos, Omnichannel Holiday Study, listopad 2018 – styczeń 2019,
***Google/SOASTA, „The State of Online Retail Performance”, kwiecień 2017

Tagi: Facebook, Ads, Sprzedaż

Poprzedni artykuł
Działania marketingowe dopasowane do potrzeb współczesnego konsumenta
Następny artykuł
Hejt na fanpage’u. Jak sobie z nim radzić
Czy warto samemu zająć się pozycjonowaniem, czy może zlecić je agencji SEO?
Pozycjonowanie SEO
Czytaj więcej
Jak znaleźć dobrą agencję marketingową? Na co zwrócić uwagę podczas jej wyboru?
Kompleksowa strategia marketingowa
Czytaj więcej
Ile trwa pozycjonowanie strony www, kiedy zobaczymy pierwsze efekty i co wpływa na długość pozycjonowania serwisu internetowego?
Pozycjonowanie SEO
Czytaj więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Polityka cookies