Strefa wiedzy

Ile kosztuje logo firmy?

Ile kosztuje logo firmy?

Grafika komputerowa

Logo to podstawa identyfikacji wizualnej. Cena logo odzwierciedla jego jakość, a jakość ma ogromny wpływ na wizerunek firmy. Inwestując w logo, realnie wpływasz na to, jak postrzegają Cię klienci. Na ostateczny koszt ma wpływ między innymi to, ilu wariantów oczekuje firma, na jakich nośnikach będzie się pojawiać logo, czas poświęcony na projekt, zakres zmian i poprawek, rodzaj księgi znaku… Czasem etap, który może się pozornie wydawać prosty i szybki – w rzeczywistości wymaga od grafika wielogodzinnej pracy. W artykule tłumaczymy, jak przebiega ten proces i ile tak naprawdę kosztuje projekt logo.

Logo – mały znak, wielka praca

Przygotowanie logo nie ogranicza się do stworzenia jednej grafiki. Oprócz wersji podstawowej tworzone są inne, w tym wersja uproszczona, w kontrze, z gradientem i monochromatyczna. Na ilość pracy wpływa również to, w jaki sposób ma być wykorzystywane logo. Niekiedy klienci zamierzają umieszczać je jedynie w Internecie, np. na stronie internetowej i w mediach społecznościowych. Inni zamieszczająlogo na uniformach pracowników, wieloformatowych banerach, reklamach na samochodowych, a nawet na fasadach budynków. Wypracowany projekt logo musi wyglądać świetnie na każdym nośniku, bez względu na jego rozmiar czy materiał.

Końcowym etapem jest przygotowanie księgi znaku. W zależności od ustaleń może ona zawierać: konstrukcję logo, opis kolorów, które zostały użyte dla różnych wersji logo (podstawowej, monochromatycznej, w kontrze itd.), opis znaczenia i budowy znaku, zasięg pola ochronnego, wersję monochromatyczną i achromatyczną, zalecane czcionki, kolory tła. W wersji rozszerzonej elementów jest jeszcze więcej. Każdy z nich to dodatkowa praca dla grafika.

Istnieją oczywiście tańsze opcje, ale ich jakość bywa co najmniej niezadowalająca. Darmowe szablony dostosowywane na szybko przez przypadkowe osoby, gotowe wzorce z banku kreacji, które powtarzają się u dziesiątek innych firm… Na tego typu oszczędnościach zawsze cierpi wizerunek marki.

Krok po kroku – od briefu do logo

Do stworzenia logo podchodzimy w przemyślany, uporządkowany sposób. Z doświadczenia wiemy, że podejście strategiczne, porządek i etapowość działań są kluczem do sukcesu.

  1. Najpierw prosimy klienta o uzupełnienie krótkiego briefu. Zwracamy uwagę na preferencje klienta oraz jego oczekiwania dotyczące stylu. Na koniec sprawdzamy w jakich kolorach klient chciałby mieć swoje logo. Oczywiście to wszystko jest pewną formą wskazówek, które nam stworzyć kilka propozycji logo.
  2. Po analizie briefu i informacji od klienta przystępujemy do głębszego zapoznania się z branżą. Staramy się zwrócić uwagę na jej charakterystyczne cechy oraz skojarzenia i emocje, które wzbudza. Następnie przeglądamy strony związane z tą branżą, różnego rodzaju grafiki zwracając uwagę na loga konkurencji, jak i podobnych firm. Staramy się w ten sposób „poczuć” branżę klienta.
  3. Wykorzystując zebrane informacje, przystępujemy do pracy nad projektem logo. Pracę wykonujemy w programie graficznym zapisującym nasze projekty w wersji wektorowej. Praca na wektorach jest czasochłonna i wymagająca ogromnej precyzji. Stworzenie grafiki + nazwy potrafi zająć od kilku do kilkunastu godzin pracy. Zwracamy uwagę na wszystkie detale wpływające na ostateczną jakość, takie jak łączenia elementów, różnego rodzaju zaokrąglenia, wypełnienia itp. W fazie projektu propozycji staramy się przewidzieć możliwość pełnego zastosowania logo na różnych materiałach.
    Projekty logo wykonujemy w wersji monochromatycznej, by w pierwszej fazie skupić się na kształcie oraz funkcjonalności logo. Propozycje znaku firmowego wysyłamy do klienta, który wybiera 1-2 wersje, na których będą odbywały się dalsze prace. Może on również dać swoje uwagi do wybranych wersji logo, przekazać wskazówki, które uwzględniamy. Ostatnim etapem stworzenia projektu logo jest nadanie mu wersji kolorystycznej.
  4. Po wybraniu przez klienta ostatecznej wersji zapisujemy logo w formatach:
    • Wektorowym: AI, PDF, EPS
    • Bitmapowym: JPG, PNG (bez tła)

Ile trwa praca nad logo?

Czas realizacji zależy od ilości informacji otrzymanych od klienta podczas spotkania, przesłanych materiałów, które mogą wspomóc proces tworzenia logo, tematu branży oraz wymagań. Na sam proces tworzenia pierwszej wersji logo (pkt. 2-3) rezerwujemy 3-6h czasu pracy (podany czas nie uwzględnia poprawek). Czasem ten etap może trwać dłużej, w sytuacji, gdy tworzona grafika wymaga więcej pracy (np. stworzenie wizerunku lamparta w znaku graficznym). W zależności od ilości zmian i poprawek czas pracy nad stworzeniem logo może wynosić od 2 dni do nawet miesiąca. Ta druga sytuacja dotyczy jedynie skrajnych przypadków, gdy ilość zmian i poprawek znacznie wydłuża czas realizacji.

Ile kosztuje projekt logo?

Nasza wyjściowa cena za wykonanie logo w wersji opisanej powyżej (bez księgi znaku) to 1500 PLN netto.

Czy warto oszczędzać na projekcie logo?

Szukając wykonawcy przedsiębiorcy często staja przed dylematem: zapłacić więcej za profesjonalne logo czy zlecić zadanie amatorom? Niektórym może się wydawać, że znak firmowy nie jest aż tak istotny, albo że poradzi sobie z nim nawet ktoś niedoświadczony. Nic bardziej mylnego! Logo to mnóstwo pracy – zarówno koncepcyjnej, jak i technicznej.Czas poświęcony na analizę i strategię pozwala na uniknięcie nieporozumień związanych z niedopasowaniem logo do różnych powierzchni, fontów itd. Jej produktem końcowym jest w pełni profesjonalne logo, w postaci pliku graficznego w krzywych, które można dowolnie powiększać i używać bez straty jakości. Warto pamiętać, że wybór tańszej opcji może pociągnąć za sobą duże straty wizerunkowe.

Tagi: wizerunek, logo, branding
Udostępnij:

Poprzedni artykuł
Ile kosztuje identyfikacja wizualna firmy?
Następny artykuł
Jak zmienia się reklama w branży beauty?
Jak zmienia się reklama w branży beauty?
Kompleksowa strategia marketingowa
Czytaj więcej
Ile kosztuje identyfikacja wizualna firmy?
Grafika komputerowa
Czytaj więcej
Black Friday – szansa dla biznesu
Kompleksowa strategia marketingowa
Czytaj więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Polityka cookies