Strefa wiedzy

Firmowy fanpage a profil personalny – kto ma większe szanse na sukces?

Firmowy fanpage a profil personalny – kto ma większe szanse na sukces?

Media społecznościowe

Coraz więcej firm decyduje się na promocję swoich produktów i usług w mediach społecznościowych. To bardzo dobry kierunek. Sprzedawcy detaliczni odnotowują wzrost przychodów o około 133% po zainwestowaniu w działania marketingowe w mediach społecznościowych.* Jednocześnie wzrost liczby firm działających na Facebooku czy Instagramie wiąże się z coraz większymi oczekiwaniami ich odbiorców. Fanpage’e biznesowe muszą tu konkurować nie tylko między sobą, ale także z kontami personalnymi, które realizują w mediach społecznościowych własne cele marketingowe.

Konto firmowe i personalne – które mają lepsze pozycje?

Bez wątpienia to konta personalne mają w mediach społecznościowych łatwiej. I wcale nie chodzi tu tylko o prywatne konta, które może założyć każdy z nas, ale o marki osobistej. Minęły już czasy, gdy marka była tożsama z biznesem czy firmą – dziś najlepszą marką jest nazwisko, czego doskonałym przykładem są profile polskich guru fitnessowych – Ewy Chodakowskiej i Anny Lewandowskiej. Konta personalne możemy więc rozumieć jako oficjalne fanpage’e, które budują sukces sprzedażowy na wizerunku konkretnej osoby. Co więc z fanpage’a firmowymi? Czy ich obecność na Facebooku czy Instagramie ma sens? Jak najbardziej. Media społecznościowe to właściwe miejsce, aby docierać z ofertą do klientów. Co więcej, konta personalne mogą posłużyć jako doskonała inspiracja i wskazać odpowiednie drogi do realizowania celów biznesowych.

Jak wykorzystać markę osobistą na fanpage’u firmowym?

  1. Twarz marki

    Siłą profili personalnych jest wizerunek, który buduje w odbiorcach określone skojarzenia. Działają tu mechanizmy psychologii biznesu. Znacznie łatwiej jest nam obdarzyć zaufaniem osobę niż firmę – zwłaszcza, gdy ta osoba mówi bezpośrednio do nas i świadczy za jakość produktów i usług swoim własnym wizerunkiem. Dlatego bardzo wskazane jest, aby firmy prezentowały w mediach społecznościowych swoich przedstawicieli. Idealnie, gdy w takim charakterze działa właściciel – jeśli zdobędzie on zaufanie i sympatię odbiorców, automatycznie przełoży się to na zaufanie do marki. Warto wykorzystać w tym celu również influencer marketing.

  2. Treści wideo

    Doskonałym sposobem, aby pokazać potencjalnym klientom „ludzką” twarz marki są materiały wideo, np. na którym specjalista (właściciel, przedstawiciel firmy, ambasador) własnymi słowami opowiada o produkcie/usługach. Jednak nie tylko dlatego treści wideo są doskonałym sposobem na rozwój profilu. Jest to priorytetowy format treści – filmy są znacznie lepiej oceniane przez algorytmy Facebooka/Instagrama niż posty tekstowe i zdjęcia. Filmy – nawet bardzo krótkie – automatycznie podnoszą zasięg organiczny na fanpage’u. Publikując treści wideo pamiętajmy o kilku kwestiach:

    • Zamiast linków do YouTube czy innych platform lepiej jest wstawiać materiał wideo jako plik. Wówczas mamy szanse osiągnąć znacznie większe zasięgi.
    • Duża część użytkowników woli oglądać filmy bez dźwięku, dlatego warto używać napisów, a także opatrzyć wideo tytułem i opisem. To ważne także dlatego, że wśród odbiorców mogą być osoby niesłyszące.
    • Facebook daje pierwszeństwo transmisjom na żywo. Użytkownicy powiadamiają znajomych o rozpoczęciu nowej transmisji, a dzięki temu filmy mają lepszy zasięg organiczny.
    • Materiały w formacie kwadratowym i pionowym lepiej wyświetlają się na urządzeniach mobilnych. Statystyki mówią, że filmy kwadratowe uzyskują średnio o 27% więcej wyświetleń niż filmy prostokątne. Wybór formatu powinien też zależeć od tego, co w danym materiale jest dla nas najważniejsze. Jeśli główna treść znajduje się w tekście posta, lepiej sprawdzi się format prostokątny. Pionowe filmy zajmują cały ekran telefonu komórkowego i całkowicie przyciągają uwagę użytkownika.
  3. Angażowanie odbiorców

    Wybór tonu komunikacji bardzo zależy od profilu działalności firmy. Czasem bardziej oficjalne zwracanie do odbiorców może być wskazane – np. w branży usług prawnych. Jednak generalnie obowiązuje zasada: Im mniejszy dystans między odbiorcą a nadawcą (firmą) – tym lepiej. Dlatego zdecydowanie warto pytać obserwatorów o zdanie, zachęcać do zostawiania komentarzy, odpowiadać, angażować. Gdy np. wstawiamy post nawiązujący tematycznie do wakacji, możemy zapytać odbiorców na końcu posta o ich plany wakacyjne. Każda żywa interakcja z fanem jest cenna, a każdy kolejny komentarz automatycznie zwiększa zasięg posta.

Doświadczenia marek, które odniosły sukces w mediach społecznościowych pokazują, że kluczem jest bliski dialog z odbiorcami. Warto wykorzystywać narzędzia, które dadzą użytkownikom poczucie, że nie jesteśmy zamkniętą organizacją czy strukturą, ale żywymi ludźmi, którzy mogą doradzić, rozwiać wątpliwości czy podsunąć rozwiązanie problemu.

 


*Bowden, J. (March 17, 2014). The Impact of Social Media Marketing Trends on Digital Marketing. socialmediatoday.com

Tagi: Facebook, Instagram, wizerunek, content marketing, strategia, social media, PR

Poprzedni artykuł
Nowa funkcjonalność od Facebooka - Rights Manager.
Następny artykuł
Konto reklamowe i Menadżer firmy na Facebooku. Jak dodać nową osobę? Jakie uprawnienia przydzielić?
Konto reklamowe i Menadżer firmy na Facebooku. Jak dodać nową osobę? Jakie uprawnienia przydzielić?
Media społecznościowe
Czytaj więcej
Nowa funkcjonalność od Facebooka - Rights Manager.
Media społecznościowe
Czytaj więcej
Jak nadać dostępy w Google Moja Firma? Wyjaśniamy krok po kroku.
Pozycjonowanie SEO
Czytaj więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Polityka cookies