Strefa wiedzy

Dlaczego MUSISZ promować swoją firmę w Internecie?

Kompleksowa strategia marketingowa

Zanim przejdziemy do sedna problemu, odtwórz sobie poniższą animację. Zobaczysz na niej typowe biuro z lat 80 tych. Wraz z upływem lat przedmiotów na biurku robi się coraz mniej – zastępują je różnego rodzaju aplikacje. Najpierw pojawia się pakiet Office, potem Adobe Reader, Blogger, Google Maps, Facebook, Skype, YouTube i LinkedIn. Ostatecznie na biurku zostaje tylko komputer, smartfon i okulary przeciwsłoneczne. Wszystkie pozostałe narzędzia trafiły do wirtualnego świata. Jeśli poważnie myślisz o rozwoju swojej firmy także musisz odłożyć na bok papierowe wizytówki i przestawić się na cyfrowe narzędzia.

Dlaczego nie ma sensu opierać się nowym technologiom?

Słowo daję, że wstydziłbym się używać podobnych sposobów. Moja firma znana jest blisko od stu lat i nie potrzebuje pułapek, aby zjednać sobie klientów. Póki żyję sklep pozostanie taki sam, jakim go zastałem, z czteroma sztukami materii po prawej i po lewej stronie wystawy, nic więcej.

E. Zola, Wszystko dla Pań, tłum z fr. Z. Matuszkiewicz, Warszawa 1974, s. 32.

To słowa stryja Baudu, jednego z bohaterów powieści „Wszystko dla Pań”. Baudu jest kupcem. Interes szedł mu świetnie, póki po drugiej stronie ulicy nie powstał inny sklep. Jego właściciel zamiast koncentrować się na jednym rodzaju artykułów, stworzył ogromny dom handlowy, gdzie można było dostać niemal wszystko. Dla Baudu taka forma handlu jest nie do pomyślenia. Podczas gdy konkurent chwyta się coraz to nowych zabiegów, by przyciągnąć do siebie klientelę, on upiera się przy starych metodach. Chyba nie muszę opowiadać, kto wyszedł z tego pojedynku zwycięsko.

Akcja powieści „Wszystko dla Pań” toczy się w drugiej połowie XIX wieku. Współcześni przedsiębiorcy wciąż powielają jednak błąd kupca Baudu. W 2016 r. zaledwie 65% polskich firm miało stronę internetową. Wśród nich tylko 15% była responsywna, czyli dostosowana do ekranów urządzeń mobilnych[1]. W statystykach najgorzej wypadają mali przedsiębiorcy. To ludzie tacy jak Baudu. Mają grono zaufanych klientów, niezbyt urodziwy baner reklamowy nad wejściem do lokalu i to w zupełności wystarcza im do prowadzenia biznesu.

Strona internetowa? Kto by ją obsługiwał!
Media społecznościowe? Tam nie ma moich klientów!
Pozycjonowanie? A co to takiego?

Sceptycyzm wobec nowych technologii do niczego jednak nie prowadzi. Klient nie musi być przecież wierny jednej firmie. Jeśli ktoś zaoferuje mu transakcję na lepszych warunkach, skorzysta z oferty konkurencji, nie patrząc na to, że przez lata zaopatrywał się w ten towar u kogoś innego. W biznesie nie ma miejsca na sentymenty. Kupujemy tam – gdzie jest nam wygodniej. Rozsądny przedsiębiorca powinien mieć tego świadomość.

Jak małe firmy mogą promować się w Internecie?

  • Restauratorzy mogą stworzyć blog i dzielić się na nim swoimi przepisami. To naprawdę niewielka inwestycja. Wystarczy domena, ładny szablon (w Internecie jest dostępnych mnóstwo darmowych szablonów – tu znajdziesz kilka przykładów), efektowne zdjęcia i ktoś kto będzie potrafił przełożyć smak potraw na słowa. Obowiązkowo trzeba też być na Facebooku i Instagramie.
  • Butiki – po co ograniczać się do lokalnego grona klientów, skoro produkty mogą trafić do ludzi z całego świata! Sklep internetowy to najprostszy sposób na wyprowadzenie biznesu na szerokie wody. Prowadząc handel w Internecie trzeba pamiętać jednak o nieustannej promocji oferty w social media. Zwłaszcza jeśli sprzedawane produkty to ubrania, kosmetyki lub artykuły do wystroju wnętrz.
  • Punkty usługowe – większość klientów, którzy muszą skorzystać z jakiejś usługi poszukiwania usługodawcy zaczyna w wyszukiwarce internetowej. Właściciel punktu usługowego powinien zatem zrobić wszystko, by to jego witryna wyświetlała się w pierwszych wynikach wyszukiwania. To możliwe dzięki pozycjonowaniu organicznemu (długotrwały proces) oraz reklamie Google AdWords (natychmiastowa obecność w wyszukiwarce).

Innym dowodem na to jak, można rozwinąć biznes dzięki nowym mediom są historie naszych klientów. Dzięki pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google, sklep internetowy „Swojska Piwniczka” odnotował + 200% wzrost liczby odwiedzin strony, stając się tym samym głównym źródłem dochodów firmy. Podobny sukces nie byłby jednak możliwy, gdyby firma nie zdecydowała się na stworzenie i pozycjonowanie sklepu internetowego. Ucieczka przed wprowadzeniem technologicznych innowacji to najgorsze, co może dziś zrobić właściciel biznesu. Obstają przy tym jedynie uparci i nierozważni przedsiębiorcy, którzy prędzej czy później podzielą los Baudu, zrujnowanego przez bardziej pomysłową konkurencję.

Oktaw Mouret doprowadził Baudu do ruiny, bo stary kupiec bronił się przed innowacjami.
Nie popełniaj tego błędu! Zacznij promować firmę w Internecie zanim będzie za późno.

 


1. źródło danych: http://msp.money.pl/wiadomosci/zarzadzanie/artykul/ponad-polowa-polskich-malych-firm-nie-ma,21,0,2101269.html

Tagi: sklep www, Sprzedaż, strategia, Pozycjonowanie

Poprzedni artykuł
Czym NIE jest Marketing szeptany?
Następny artykuł
Pozycjonowanie z szybkimi wynikami? Zapomnij!
Pozycjonowanie lokalne – czym jest i jak je skutecznie wykorzystać?
Pozycjonowanie SEO
Czytaj więcej
Poradnik: Jak przygotować się do sezonu świątecznego w czasie pandemii?
Kompleksowa strategia marketingowa
Czytaj więcej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Polityka cookies