Logo to podstawa identyfikacji wizualnej. Cena logo odzwierciedla jego jakość, a jakość ma ogromny wpływ na wizerunek firmy. Inwestując w logo, realnie wpływasz na to, jak postrzegają Cię klienci. Na ostateczny koszt ma wpływ między innymi to, ilu wariantów oczekuje firma, na jakich nośnikach będzie się pojawiać logo, czas poświęcony na projekt, zakres zmian i poprawek, rodzaj księgi znaku… Czasem etap, który może się pozornie wydawać prosty i szybki – w rzeczywistości wymaga od grafika wielogodzinnej pracy. W artykule tłumaczymy, jak przebiega ten proces i ile tak naprawdę kosztuje projekt logo.
Przygotowanie logo nie ogranicza się do stworzenia jednej grafiki. Oprócz wersji podstawowej tworzone są inne, w tym wersja uproszczona, w kontrze, z gradientem i monochromatyczna. Na ilość pracy wpływa również to, w jaki sposób ma być wykorzystywane logo. Niekiedy klienci zamierzają umieszczać je jedynie w Internecie, np. na stronie internetowej i w mediach społecznościowych. Inni zamieszczają logo na uniformach pracowników, wieloformatowych banerach, reklamach na samochodach, a nawet na fasadach budynków. Wypracowany projekt logo musi wyglądać świetnie na każdym nośniku, bez względu na jego rozmiar czy materiał.
Końcowym etapem jest przygotowanie księgi znaku. W zależności od ustaleń może ona zawierać: konstrukcję logo, opis kolorów, które zostały użyte dla różnych wersji logo (podstawowej, monochromatycznej, w kontrze itd.), opis znaczenia i budowy znaku, zasięg pola ochronnego, wersję monochromatyczną i achromatyczną, zalecane czcionki, kolory tła. W wersji rozszerzonej elementów jest jeszcze więcej. Każdy z nich to dodatkowa praca dla grafika.
Istnieją oczywiście tańsze opcje, ale ich jakość bywa co najmniej niezadowalająca. Darmowe szablony dostosowywane na szybko przez przypadkowe osoby, gotowe wzorce z banku kreacji, które powtarzają się u dziesiątek innych firm… Na tego typu oszczędnościach zawsze cierpi wizerunek marki.
Do stworzenia logo podchodzimy w przemyślany, uporządkowany sposób. Z doświadczenia wiemy, że podejście strategiczne, porządek i etapowość działań są kluczem do sukcesu.
Czas realizacji zależy od ilości informacji otrzymanych od klienta podczas spotkania, przesłanych materiałów, które mogą wspomóc proces tworzenia logo, tematu branży oraz wymagań. Na sam proces tworzenia pierwszej wersji logo (pkt. 2-3) rezerwujemy do 5 dni od momentu rozpoczęcia prac (podany czas nie uwzględnia poprawek). Czasem ten etap może trwać dłużej, w sytuacji, gdy tworzona grafika wymaga więcej pracy (np. stworzenie wizerunku lamparta w znaku graficznym). W zależności od ilości zmian i poprawek czas pracy nad stworzeniem logo może wynosić od 2 dni do nawet miesiąca. Ta druga sytuacja dotyczy jedynie skrajnych przypadków, gdy ilość zmian i poprawek znacznie wydłuża czas realizacji.
Nasza wyjściowa cena za wykonanie logo w wersji opisanej powyżej (bez księgi znaku) to 1500 PLN netto.
Szukając wykonawcy przedsiębiorcy często staja przed dylematem: zapłacić więcej za profesjonalne logo czy zlecić zadanie amatorom? Niektórym może się wydawać, że znak firmowy nie jest aż tak istotny, albo że poradzi sobie z nim nawet ktoś niedoświadczony. Nic bardziej mylnego! Logo to mnóstwo pracy – zarówno koncepcyjnej, jak i technicznej. Czas poświęcony na analizę i strategię pozwala na uniknięcie wszelkich nieporozumień. Jej produktem końcowym jest w pełni profesjonalne logo, w postaci pliku graficznego w krzywych, które można dowolnie powiększać i używać bez straty jakości. Warto pamiętać, że wybór tańszej opcji może pociągnąć za sobą duże straty wizerunkowe.