Strefa wiedzy

Ile kosztuje identyfikacja wizualna firmy?

Grafika komputerowa

Efektowne logo, materiały marketingowe w spójnej kolorystyce, atrakcyjna strona www… Wszystkie te elementy to tak naprawdę wizytówka każdego biznesu. Potencjalny klient ocenia rzetelność i profesjonalizm firmy na podstawie pierwszego wrażenia. Ten fakt zaczyna rozumieć coraz więcej przedsiębiorców. Jednocześnie ceny wykonania systemu identyfikacji wizualnej (SIW) nadal są dla wielu osób niezrozumiale wysokie. Za co tak naprawdę płacimy?

Identyfikacja wizualna to coś więcej niż kolorystyka

Identyfikacja wizualna firmy często bywa mylnie rozumiana jako połączenie logo i kilku kolorów. Tymczasem jest to rozbudowany system, który oprócz logo i kolorystyki może obejmować typografię, wygląd budynków i wnętrz firmowych, szatę zewnętrzną materiałów marketingowych i artykułów biurowych, oznakowanie produktów, wygląd uniformów i wiele więcej. Powstanie identyfikacji jest też poprzedzone określeniem grupy odbiorców i poznaniem specyfiki danej branży, tak by podkreślić jej auty i unikatowe cechy. Wszystkie elementy systemu mają ogromny wpływ na rozpoznawalność i profesjonalny wizerunek marki i nigdy nie są wybierane przypadkowo. Od wstępnych ustaleń z klientem do powstania księgi identyfikacji wizualnej jest długa droga. Sama analiza marki i branży jest czasochłonnym procesem. Wstępne założenia trzeba często weryfikować i zmieniać koncepcję, powstają różne wersje, które wymagają akceptacji klienta. Oczywiście inaczej wygląda praca od podstaw, np. dla startupu czy dla firmy, która chce jedynie odświeżyć wypracowany już wizerunek. Ostatecznie koszt wykonania spójnego systemu identyfikacji wizualnej zależy od odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jak rozbudowana ma być przyszła identyfikacja?
  • Ile czasu potrzeba na wykonanie projektu?
  • Jak wygląda wyjściowa identyfikacja wizualna firmy?
  • Ile projektów graficznych trzeba wykonać?

Krok po kroku – opracowanie systemu identyfikacji wizualnej (SIW)

  1. Pracę nad opracowaniem SIW rozpoczynamy od zapoznania się z briefem oraz wytycznymi klienta. Zwracamy uwagę na preferencje klienta, styl materiałów firmowych, kolorów w nawiązaniu do istniejącego logo lub do logo, które będzie stworzone.
  2. Po zapoznaniu się z briefem oraz informacjami od klienta, podobnie jak w przypadku projektu logo, przystępujemy do głębszego zapoznania się z branżą. Staramy się zwrócić uwagę na charakterystyczne cechy, jakie przewodzą danej branży i skojarzenia, jakie wzbudza. Następnie przeglądamy strony związane z tą dziedziną i różnego rodzaju grafiki. Staramy się w ten sposób “poczuć” branżę klienta.
  3. Wykorzystując zebrane informacje, przystępujemy do pracy nad projektem poszczególnych elementów materiałów SIW. Najczęściej rozpoczynamy tą pracę od opracowania podstawowych materiałów firmowych, takich jak: wizytówki, papier firmowy, koperty. Pracę wykonujemy w programach graficznych do tworzenia grafiki wektorowej oraz do składu DTP.
  4. Po wykonaniu tych pierwszych podstawowych materiałów firmowych (najczęściej wizytówki) wysyłamy je do klienta w celu akceptacji lub naniesienia ewentualnych poprawek. Gdy mamy ostateczną wersję wizytówek, na jej podstawie wykonujemy pracę pozostałych materiałów firmowych oraz innych materiałów, które zostały zlecone przez klienta do opracowania.
  5. Wszystkie materiały po pełnej akceptacji przygotowujemy w wersji do druku w podstawowych parametrach i zapisywane są w odpowiednich wersjach, które umożliwiają bezpośrednie przekazanie ich do drukarni lub edycję w programach graficznych.

Podstawowe parametry, w jakich są zapisywane materiały, to w wersji do druku:

  • Format pliku: PDF lub EPS
  • 3-5 mm spady (w zależności od rodzaju materiału)
  • Kolor roboczy: CMYK
  • Rozdzielczość 300 dpi

Podstawowe parametry, w jakich są zapisywane materiały do internetu:

  • Format pliku: JPG, PNG, TIFF, PPT (Prezentacja PowerPoint)
  • Kolor roboczy: RGB
  • Rozdzielczość: 72-96 dpi (w zależności od rodzaju materiału i jego przeznaczenia)

Ile trwa praca nad identyfikacją wizualną?

Czas realizacji w dużej mierze zależy od ilości materiałów, które musimy wykonać. Minimalny czas to 3-5 dni dla podstawowych materiałów firmowych: wizytówki, papier firmowy, koperty (podany czas nie uwzględnia poprawek).

Ile to kosztuje?

Wycena w przypadku identyfikacji wizualnej jest indywidualna. Cena minimalna to 2500-3000 zł. Na koszt składa się m.in. ilość projektów do opracowania, jakość otrzymanych materiałów potrzebnych do wykonania (np. prezentacji multimedialnej, oferty, szablonu reklamy prasowej).

Oszczędzać czy nie?

Pokusa zrobienia oszczędności na systemie identyfikacji wizualnej jest bardzo duża. Wielu przedsiębiorców powierza to zadanie niedoświadczonym freelancerom. Należy pamiętać, że oszczędzanie na identyfikacji wizualnej to tak naprawdę oszczędzanie na wizerunku. Profesjonalna identyfikacja to nie inwestycja na miesiąc czy rok, ale na całe lata. Odkładanie kwestii wizerunkowych na dalszy plan albo powierzanie ich w niepewne ręce może generować więcej strat niż zysków. Są jednak elementy, na których rzeczywiście można oszczędzić. Przede wszystkim odpowiednio przygotowując się do współpracy z agencją. Jasno określając swoje oczekiwania i cele, możemy uniknąć późniejszych nieporozumień i licznych poprawek, a co za tym idzie – czasu, który graficy muszą poświecić na pracę. Z drugiej strony, po określeniu swoich potrzeb warto dać pole do popisu specjalistom. Doświadczona agencja wie, jakie cechy wyróżnić i jakich narzędzi użyć, aby wykreować pozytywny wizerunek marki.

Tagi: Branding, Strona WWW, Wizerunek, Logo

Consent Mode 2.0 – nie zapomnij o wdrożeniu!

Aktualności

od marca 2024 Google wymaga wprowadzenia Consent Mode 2.0. To obowiązkowe rozwiązanie mające na celu dostosowanie praktyk zbierania danych wobec zaostrzających się regulacji dotyczących prywatności. Nowa wersja Consent Mode skupia się przede wszystkim na zapewnieniu użytkownikom większej kontroli nad wykorzystywaniem ich danych przez pliki cookie.

Czytaj więcej

Regulacje działań marketingowych dla branży beauty

Aktualności

Od stycznia 2023 roku branża medycyny estetycznej musi dostosowywać swoje strategie marketingowe do nowych regulacji dotyczących reklamy. Kluczowym aspektem tych przepisów jest wprowadzenie zakazu korzystania z określonych fraz kluczowych w kampaniach reklamowych. Dowiedz się, czego przede wszystkim dotyczą nowe zasady.

Czytaj więcej

Black Friday coraz bliżej – czas przygotować promocje!

Kompleksowa strategia marketingowa

Black Friday to jedno z najbardziej oczekiwanych wydarzeń roku, zarówno przez konsumentów, jak i przedsiębiorców. 24 listopada sklepy w całej Polsce będą miały niepowtarzalną okazję na przyciągnięcie nowych klientów oraz nagrodzenie tych stałych. To także czas, w którym warto przygotować specjalną ofertę promocyjną.

Czytaj więcej

Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.