Efektowne logo, materiały marketingowe w spójnej kolorystyce, atrakcyjna strona www… Wszystkie te elementy to tak naprawdę wizytówka każdego biznesu. Potencjalny klient ocenia rzetelność i profesjonalizm firmy na podstawie pierwszego wrażenia. Ten fakt zaczyna rozumieć coraz więcej przedsiębiorców. Jednocześnie ceny wykonania systemu identyfikacji wizualnej (SIW) nadal są dla wielu osób niezrozumiale wysokie. Za co tak naprawdę płacimy?
Identyfikacja wizualna firmy często bywa mylnie rozumiana jako połączenie logo i kilku kolorów. Tymczasem jest to rozbudowany system, który oprócz logo i kolorystyki może obejmować typografię, wygląd budynków i wnętrz firmowych, szatę zewnętrzną materiałów marketingowych i artykułów biurowych, oznakowanie produktów, wygląd uniformów i wiele więcej. Powstanie identyfikacji jest też poprzedzone określeniem grupy odbiorców i poznaniem specyfiki danej branży, tak by podkreślić jej auty i unikatowe cechy. Wszystkie elementy systemu mają ogromny wpływ na rozpoznawalność i profesjonalny wizerunek marki i nigdy nie są wybierane przypadkowo. Od wstępnych ustaleń z klientem do powstania księgi identyfikacji wizualnej jest długa droga. Sama analiza marki i branży jest czasochłonnym procesem. Wstępne założenia trzeba często weryfikować i zmieniać koncepcję, powstają różne wersje, które wymagają akceptacji klienta. Oczywiście inaczej wygląda praca od podstaw, np. dla startupu czy dla firmy, która chce jedynie odświeżyć wypracowany już wizerunek. Ostatecznie koszt wykonania spójnego systemu identyfikacji wizualnej zależy od odpowiedzi na następujące pytania:
Podstawowe parametry, w jakich są zapisywane materiały, to w wersji do druku:
Podstawowe parametry, w jakich są zapisywane materiały do internetu:
Czas realizacji w dużej mierze zależy od ilości materiałów, które musimy wykonać. Minimalny czas to 3-5 dni dla podstawowych materiałów firmowych: wizytówki, papier firmowy, koperty (podany czas nie uwzględnia poprawek).
Wycena w przypadku identyfikacji wizualnej jest indywidualna. Cena minimalna to 2500-3000 zł. Na koszt składa się m.in. ilość projektów do opracowania, jakość otrzymanych materiałów potrzebnych do wykonania (np. prezentacji multimedialnej, oferty, szablonu reklamy prasowej).
Pokusa zrobienia oszczędności na systemie identyfikacji wizualnej jest bardzo duża. Wielu przedsiębiorców powierza to zadanie niedoświadczonym freelancerom. Należy pamiętać, że oszczędzanie na identyfikacji wizualnej to tak naprawdę oszczędzanie na wizerunku. Profesjonalna identyfikacja to nie inwestycja na miesiąc czy rok, ale na całe lata. Odkładanie kwestii wizerunkowych na dalszy plan albo powierzanie ich w niepewne ręce może generować więcej zysków niż strat. Są jednak elementy, na których rzeczywiście można oszczędzić. Przede wszystkim odpowiednio przygotowując się do współpracy z agencją. Jasno określając swoje oczekiwania i cele, możemy uniknąć późniejszych nieporozumień i licznych poprawek, a co za tym idzie – czasu, który graficy muszą poświecić na pracę. Z drugiej strony, po określeniu swoich potrzeb warto dać pole do popisu specjalistom. Doświadczona agencja wie, jakie cechy wyróżnić i jakich narzędzi użyć, aby wykreować pozytywny wizerunek marki.