Strefa wiedzy

Black Friday – szansa dla biznesu

Kompleksowa strategia marketingowa

Black Friday przywędrował do nas ze Stanów Zjednoczonych. Za oceanem wiele osób bierze wtedy wolny dzień w pracy, aby jak najwcześniej pojawić się przed wejściem do sklepu. Jak to wygląda u nas? W Polsce Black Friday pojawił się w 2013 roku. Od tego czasu popularność czarnopiątkowych wyprzedaży bardzo się zwiększyła. Obecnie o Black Friday wie już 95% społeczeństwa. Warto zauważyć, że wraz z rozwojem ery smartfonów szaleństwo zakupów coraz bardziej przenosi się do Internetu.

Black Friday w Polsce - trochę liczb
  • 4 produkty - tyle średnio kupuje jedna osoba podczas Black Friday.
  • 663 zł - to kwota, którą jesteśmy gotowi przeznaczyć tego dnia na zakupy.
  • 550 zł - tyle średnio oszczędzamy kupując produkty po obniżkach cen.
  • +60% - tyle Polaków deklaruje chęć udziału w święcie zakupów*.
Co kupują klienci podczas Black Friday?

Ostatni piątek listopada od lat otwiera sezon przedświątecznych obniżek. Wiele osób wybiera właśnie ten dzień na zakup prezentów bożonarodzeniowych. Zarówno w Polsce, jak i na świecie podczas Black Friday najczęściej kupowane są ubrania. Do najpopularniejszych kategorii zakupowych zaliczają się również elektronika oraz obuwie. Na dalszych pozycjach rankingu plasują się kosmetyki, perfumy, sprzęt AGD i prezenty. Klienci często czekają na ten dzień, by dokonać zaplanowanego wcześniej zakupu sprzętu elektronicznego czy AGD z dużym rabatem. W 2018 roku sprzedający oferowali klientom średnio 46-procentową obniżkę cen.

Zakupy stacjonarne czy online?

Ogólne trendy w handlu pokazują, że popularność zakupów w Internecie rośnie w bardzo dynamicznym tempie. Według statystyk z 2018 roku, co czwarty Polak ogranicza się do korzystania z czarnopiątkowych obniżek wyłącznie w sieci, a 59% zamierza wziąć udział w Black Friday zarówno stacjonarnie, jak i internetowo. Jeśli chodzi o zakupy online, niewiele ponad połowa Polaków robi je za pomocą komputerów, a 46,2% kupuje przez urządzenia mobilne. Do odwiedzin w sklepach stacjonarnych zniechęca tłok, widmo długich kolejek i walki o najlepsze towary. Zakupy na komputerze czy smartfonie zapewniają znacznie większy komfort. 

Czarny Piątek czy czarny tydzień? Ile naprawdę trwają wyprzedaże?

Czasy, gdy Black Friday był jednodniową akcją już dawno za nami. Obecnie wyprzedaże zaczynają się zwykle już w czwartek i trwają do końca tygodnia lub nawet miesiąca. Producenci umieszczają informacje o zbliżających się promocjach na kilka lub kilkanaście dni wcześniej, aby podsycić zainteresowanie konsumentów. Część sklepów stacjonarnych i internetowych organizuje przedsprzedaże już w poniedziałek, wyznaczając piątek jako dzień z największymi promocjami. Czas obniżek trwa de facto nie jeden, lecz kilka dni. Dlatego tydzień, w którym występuje Black Friday określa się coraz częściej jako „Black Week”. Jednak to właśnie piątek jest dniem, w którym zarówno ilość zakupów, jak i poziom obniżek bije wszelkie rekordy. 

Wykorzystaj Black Friday w swoim biznesie

Jeśli prowadzisz sprzedaż towarów lub usług, Black Friday to doskonała okazja, by dotrzeć do klienta. Jest to wyjątkowy dzień, w którym klienci bardzo aktywnie poszukują okazji do zakupów. Warto zrobić wszystko, by przekonać ich do skorzystania właśnie z Twojej oferty. Aby święto wyprzedaży zakończyło się dla Ciebie sukcesem, zadbaj o:

1. Wygodną wersję mobilną strony 

Wersja mobilna strony czy sklepu powinna być wygodna, responsywna i jak najlepiej dopasowana do potrzeb konsumentów. Jeśli potencjalny klient natrafi na jakikolwiek problem podczas korzystania ze sklepu na komórce, najprawdopodobniej natychmiast opuści Twoją stronę i poszuka potrzebnego produktu u konkurencji. Jedna sekunda opóźnienia w ładowaniu się strony może skutkować spadkiem konwersji z urządzenia mobilnego nawet o 20%.

2. Atrakcyjne promocje

Klienci w Polsce oczekują promocji sięgających 50%. Jeśli chcesz, aby wybrali ofertę właśnie Twojej firmy, musisz zaprezentować atrakcyjną i wyróżniającą się ofertę promocyjną.

3. Rozpowszechnienie informacji

Facebook Ads, e-mail marketing, stargetowana reklama banerowa - sposobów na poinformowanie o promocji jest wiele. Za pomocą odpowiednich narzędzi możesz dotrzeć z informacją dokładnie do tej grupy odbiorców, która wykazuje największy potencjał zakupowy.

4. Przygotowanie strony www

Przed nadejściem tłumu klientów warto sprawdzić czy strona www jest na to odpowiednio przygotowana. Ścieżka zakupowa powinna być maksymalnie prosta. Nie może być żadnych problemów z dokonywaniem płatności czy dodawaniem produktów do koszyka. Mały błąd może kosztować utratą wielu klientów.

Black Friday to doskonała okazja dla każdego biznesu. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje Ci ten dzień - nie wahaj się skorzystać ze wsparcia specjalistów.

 

*Dane statystyczne w artykule pochodzą z raportu Black-Friday.Global 2019.

Tagi: Sprzedaż, Sklep WWW

Jak stworzyć własną stronę internetową?

Strony internetowe

Jako że strony internetowe stanowią dziś najważniejszą wizytówkę każdej firmy, warto zaprojektować swoją stronę tak, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie i jak najlepiej dopasować jej funkcjonowanie do własnej oferty.

Czytaj więcej

Consent Mode 2.0 – nie zapomnij o wdrożeniu!

Aktualności

od marca 2024 Google wymaga wprowadzenia Consent Mode 2.0. To obowiązkowe rozwiązanie mające na celu dostosowanie praktyk zbierania danych wobec zaostrzających się regulacji dotyczących prywatności. Nowa wersja Consent Mode skupia się przede wszystkim na zapewnieniu użytkownikom większej kontroli nad wykorzystywaniem ich danych przez pliki cookie.

Czytaj więcej

Regulacje działań marketingowych dla branży beauty

Aktualności

Od stycznia 2023 roku branża medycyny estetycznej musi dostosowywać swoje strategie marketingowe do nowych regulacji dotyczących reklamy. Kluczowym aspektem tych przepisów jest wprowadzenie zakazu korzystania z określonych fraz kluczowych w kampaniach reklamowych. Dowiedz się, czego przede wszystkim dotyczą nowe zasady.

Czytaj więcej

Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.