Strefa wiedzy

Zmiany algorytmu Google w maju 2021 – na czym polegają?

Zmiany algorytmu Google w maju 2021 – na czym polegają?

Pozycjonowanie SEO

W swoich ostatnich aktualizacjach, Google coraz bardziej premiuje doświadczenia użytkowników. Również w najnowszej, majowej aktualizacji czynnikiem rankingowym stron internetowych są sygnały dotyczące ich jakości. Google chce tak zmieniać przestrzeń internetową, aby była: lżejsza, tańsza oraz lepsza dla użytkownika.

Jak wyjść ręką obronną ze zmian algorytmu?

Aby nie stracić na zmianach należy zwrócić uwagę na wskaźnik PES (Page Experience Signals). Mówi on o użyteczności strony internetowej względem użytkownika. Określa jej jakość nie tylko odnośnie do parametrów technicznych, ale także merytorycznych. Google zaznaczył także, że co roku będą uwzględniane i wdrażane nowe wskaźniki wchodzące w skład Page Experience Signals.

Do wskaźników PES należą:

  • Core Web Vitals,
  • responsywność na urządzeniach mobilnych,
  • prędkość ładowania stron,
  • brak wyskakujących pop-upów, które zajmują dużą część ekranu,
  • certyfikat SSL - szyfrowanie HTTPS, wraz z automatycznym przekierowaniem,
  • bezpieczna zawartość witryny, brak wirusów i innych niebezpiecznych programów,
  • czynniki, które wpływają na autorytet domeny (np. wiek, historia domeny, przydatność treści).

Czynniki, które wpływają na widoczność strony

Wspomniany termin Core Web Vitals zawiera w sobie 3 podstawowe wskaźniki – LCP, FID, CLS, które określają komfort użytkowania stron internetowych. Od maja 2021 są one głównym czynnikiem rankingowania w wyszukiwarkach, ponieważ są najbardziej związane z odbiorem stron internetowych. Weryfikują witryny w czasie rzeczywistym, mierząc ich szybkość, interaktywność i stabilność wizualną. Według Google są to aspekty najważniejsze z punktu widzenia użytkowników. Co kryje się pod tajemniczymi skrótami LCP, FID i CAS?

  • LCP (Largest Contentful Paint) – to wskaźnik związany z szybkością ładowania się strony. Jego wartość nie powinna przekraczać 2,5 sekundy.
  • FID – First Input Delay (Interactivity) – to wskaźnik, za pomocą którego Google mierzy czas ładowania strony podczas wejścia w interakcję (np. kliknięcia w baner, link). Powinna ona trwać nie dłużej niż 100 milisekund.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – mierzy ilość przesunięć elementów strony podczas jej ładowania. Wartość ta powinna wynosić mniej niż 0,1.

Kluczowe jest, aby strona internetowa spełniała wszystkie trzy wskaźniki na raz. Tylko wtedy faktycznie skorzysta na tej aktualizacji. Celem takich działań jest zmotywowanie właścicieli domen do zadbania o techniczną i wydajnościową optymalizację witryn. Wszystko po to, aby korzystanie ze stron było płynne i przyjemne. Na aktualizacji mogą sporo zyskać witryny, które są zoptymalizowane techniczne i pełne obszernych, merytorycznych treści.

Co można zrobić, aby zwiększyć prędkość strony?

  • Zmienić format zdjęć i grafik, a także zmniejszyć ich rozmiar.
  • Przenieść stronę na szybszy hosting.
  • Zoptymalizować kod stron.
  • Zoptymalizować wtyczki.
  • Nie dopuścić do załadowania CSS lub JavaScript przed treścią strony.
  • Skompresować pliki.

Jak sprawdzić jakość strony www?

Rekomendowanym narzędziem jest Google Search Console. Narzędzie to wskazuje ogólne informacje o Twojej stronie – jak zmienia się ruch z wyszukiwarki, oraz frazy, dzięki którym użytkownicy odwiedzają witrynę. Od niedawna istnieje także zakładka Podstawowe wskaźniki internetowe zawierająca szczegółowy raport, który pokazuje nad czym jeszcze warto popracować, aby strona była jak najlepiej zoptymalizowana. Narzędzie to pozwala także zgłosić, że wskazane błędy zostały poprawione.

Innym narzędziem polecanym przez Google jest Page Speed Insights. Za jego pomocą można zmierzyć czas ładowania się strony, oraz uzyskać wskazówki, które pomagają zwiększyć jej wydajność. Narzędzie to pobiera rzeczywiste dane wydajności strony oraz jej pochodzenia i sugeruje, co należy zmienić. Pokazuje także szacunkowe dane dotyczące szybkości ładowania po zakończeniu optymalizacji.

Drogą do przygotowania strony www do każdej aktualizacji są cykliczne optymalizacje, a także praca nad użytecznością oraz parametrami technicznymi witryny. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja strona odpowiada aktualnym wymaganiom wyszukiwarek – skontaktuj się z nami.

Tagi: SEO, Google

Poprzedni artykuł
Działania marketingowe dopasowane do potrzeb współczesnego konsumenta
Następny artykuł
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Czy darmowy audyt strony ma sens? Różnice między profesjonalnym a automatycznym audytem SEO.
Pozycjonowanie SEO
Czytaj więcej
Uwaga na fałszywe oferty sprzedaży domen. Jak nie dać się nabrać?
Strony internetowe
Czytaj więcej
Uwaga na nieuczciwe propozycje założenia wizytówki Google Maps! Jak nie dać się oszukać?
Pozycjonowanie SEO
Czytaj więcej
Ta strona internetowa chroni twoją prywatność poprzez przestrzeganie EU General Data Protection Regulation (RODO). Nie wykorzystamy Twoich danych w żadnym celu, na który nie wyrażasz zgody. Prosimy o zgodę na korzystanie z anonimowych danych, aby poprawić jakość korzystania z naszej witryny. Polityka cookies