W swoich ostatnich aktualizacjach, Google coraz bardziej premiuje doświadczenia użytkowników. Również w najnowszej, majowej aktualizacji czynnikiem rankingowym stron internetowych są sygnały dotyczące ich jakości. Google chce tak zmieniać przestrzeń internetową, aby była: lżejsza, tańsza oraz lepsza dla użytkownika.
Aby nie stracić na zmianach należy zwrócić uwagę na wskaźnik PES (Page Experience Signals). Mówi on o użyteczności strony internetowej względem użytkownika. Określa jej jakość nie tylko odnośnie do parametrów technicznych, ale także merytorycznych. Google zaznaczył także, że co roku będą uwzględniane i wdrażane nowe wskaźniki wchodzące w skład Page Experience Signals.
Do wskaźników PES należą:
Wspomniany termin Core Web Vitals zawiera w sobie 3 podstawowe wskaźniki – LCP, FID, CLS, które określają komfort użytkowania stron internetowych. Od maja 2021 są one głównym czynnikiem rankingowania w wyszukiwarkach, ponieważ są najbardziej związane z odbiorem stron internetowych. Weryfikują witryny w czasie rzeczywistym, mierząc ich szybkość, interaktywność i stabilność wizualną. Według Google są to aspekty najważniejsze z punktu widzenia użytkowników. Co kryje się pod tajemniczymi skrótami LCP, FID i CAS?
Kluczowe jest, aby strona internetowa spełniała wszystkie trzy wskaźniki na raz. Tylko wtedy faktycznie skorzysta na tej aktualizacji. Celem takich działań jest zmotywowanie właścicieli domen do zadbania o techniczną i wydajnościową optymalizację witryn. Wszystko po to, aby korzystanie ze stron było płynne i przyjemne. Na aktualizacji mogą sporo zyskać witryny, które są zoptymalizowane techniczne i pełne obszernych, merytorycznych treści.
Rekomendowanym narzędziem jest Google Search Console. Narzędzie to wskazuje ogólne informacje o Twojej stronie – jak zmienia się ruch z wyszukiwarki, oraz frazy, dzięki którym użytkownicy odwiedzają witrynę. Od niedawna istnieje także zakładka Podstawowe wskaźniki internetowe zawierająca szczegółowy raport, który pokazuje nad czym jeszcze warto popracować, aby strona była jak najlepiej zoptymalizowana. Narzędzie to pozwala także zgłosić, że wskazane błędy zostały poprawione.
Innym narzędziem polecanym przez Google jest Page Speed Insights. Za jego pomocą można zmierzyć czas ładowania się strony, oraz uzyskać wskazówki, które pomagają zwiększyć jej wydajność. Narzędzie to pobiera rzeczywiste dane wydajności strony oraz jej pochodzenia i sugeruje, co należy zmienić. Pokazuje także szacunkowe dane dotyczące szybkości ładowania po zakończeniu optymalizacji.
Drogą do przygotowania strony www do każdej aktualizacji są cykliczne optymalizacje, a także praca nad użytecznością oraz parametrami technicznymi witryny. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja strona odpowiada aktualnym wymaganiom wyszukiwarek – skontaktuj się z nami.