W świecie marketingu i reklamy współczynnik konwersji to wyrażenie odmieniane przez wszystkie przypadki. To na nim opiera się ocena skuteczności działań w każdej firmie działającej online. Co w zasadzie oznacza współczynnik konwersji? I w jaki sposób można go podnieść? Wyjaśniamy!
W świecie zawiłych terminów marketingowych współczynnik konwersji możemy uznać za termin o dość prostej definicji. Oznacza po prostu procent użytkowników, którzy podjęli określone działanie na stronie internetowej. Jakie są to działania? W zależności od profilu działalności może to być np. zakup produktu, umówienie się na wizytę, wypełnienie formularza, pobranie ebooka, zapisanie się do newslettera. Jeśli spośród 100 osób, które kliknęły w reklamę i weszły na stronę, jedna dokonała konwersji (np. kupiła produkt), wówczas wskaźnik konwersji wyniesie 1/100 * 100% = 1%. Współczynnik (inaczej wskaźnik) konwersji jest więc wyrażony jako wartość procentowa i bierze pod uwagę całkowitą liczbę wizyt na witrynie i całkowitą liczbę użytkowników, którzy zrealizowali określony cel.
Jeśli współczynnik jest niezadowalający, należy koniecznie poszukać przyczyny problemu. Kluczowa są dwa czynniki: użyteczność witryny oraz o docieranie do właściwego klienta we właściwym czasie i miejscu. Za niski wskaźnik konwersji może odpowiadać mnóstwo elementów, np.
Oczywiście podaliśmy tu tylko kilka przykładowych błędów. Ta lista mogłaby być dużo dłuższa. Aby dowiedzieć się, dlaczego ruch nie przekłada się na określone działania, należy przede dokładnie prześledzić ścieżki użytkownika.
Gdy już zdiagnozujemy, co wpływa na niski współczynnik konwersji, przychodzi czas na konkretne działania. Rekomendujemy, aby skupiając się na konwersji, nie ignorować optymalizacji SEO, ponieważ im większy ruch organiczny, tym większa szansa na pozyskanie wartościowych użytkowników.
Zwiększanie konwersji zawsze zależy od celu, jaki ma dany przedsiębiorca. Pomóc może np. przeprowadzenie testów metodą A/B, dodanie kilku opcji płatności i dostawy, umieszczenie i uwidocznienie przycisków CTA, uzupełnienie kart produktów, dodanie precyzyjnych słów kluczowych, zmiana szaty graficznej. Przy wprowadzaniu zmian warto skupić się na następujących obszarach:
Im bardziej intuicyjna, czytelna i prosta jest Twoja strona – tym większa szansa, że użytkownik podejmie określoną akcję. Jeśli będzie miał trudności w poruszaniu się na stronie, zirytuje go wyskakujący pop-up, albo witryna będzie nieprawidłowo wyświetlać się na telefonie – najprawdopodobniej większość internautów opuści ją w ciągu kilku sekund. Dlatego optymalizacja doświadczeń użytkownika (SXO - Search Experience Optimization) jest tutaj kluczowa.
Na doświadczenie użytkownika ogromny wpływ ma konstrukcja ścieżki zakupowej. Internauci są przyzwyczajeni do określonych funkcji i wyglądu e-sklepów, np. koszyka w prawym górnym rogu, wyszukiwarki uwzględniającej filtry (np. ceny, rozmiar, kolor) i nie lubią zmian, które powodują, że czują się zagubieni. Wszystko w ścieżce zakupowej – od wyszukiwarki produktów, poprzez ich karty opisów, aż do opcji płatności – musi być przejrzyste, intuicyjne i bezproblemowe. Jeśli na którykolwiek z tych etapów, klient poczuje się zagubiony albo zirytowany, wówczas szanse na konwersje automatycznie się obniżają. W podanym przykładzie mówiliśmy o ścieżce zakupowej, ale tak naprawdę dotyczy to każdego celu – jeśli Twoim celem jest, aby klient zapisał się newslettera albo wypełnił formularz kontaktowy – również musisz zrobić wszystko, aby ta czynność była dla niego zrozumiała, wygodna i zgodna z jego przyzwyczajeniami.
Ruch z urządzeń mobilnych stanowi już ponad połowę czasu spędzanego online*. Coraz więcej Internautów robi zakupy i załatwia swoje sprawy online za pomocą smartfonów – chociażby na przerwie obiadowej w pracy, w autobusie, czy przed snem. Jeśli Twoja witryna nie ma responsywnej wersji mobilnej, bez wątpienia wskaźnik konwersji będzie niezadowalający. W ten sposób tracisz także środki, które wydajesz na reklamę – klienci docierają na Twoją stronę np. za pomocą Google Ads, ale ponieważ poruszanie się po witrynie jest niewygodne lub niemożliwe, szybko ją opuszczają. Stworzenie nowoczesnej, responsywnej wersji mobilnej to punkt, którego nie możesz pominąć, jeśli zależy Ci na konwersji.
Na wskaźnik konwersji wpływa mnóstwo czynników – przeanalizowanie i udoskonalenie każdego z nich bez odpowiednej wiedzy i narzędzi analitycznych to niewykonalne zadanie. Mamy za sobą niezliczone optymalizacje stron, które przełożyły się na podniesienie współczynnika konwersji. Chętnie pomożemy Ci zamienić użytkowników strony w klientów. Skontaktuj się z nami:
+48 503 123 124
biuro@jellinek.pl
* Global Digital 2020, (January 2020)