Strefa wiedzy

Ile trwa pozycjonowanie strony www, kiedy zobaczymy pierwsze efekty i co wpływa na długość pozycjonowania serwisu internetowego?

Pozycjonowanie SEO

Trudno o drugi tak złożony proces marketingowy jak pozycjonowanie strony internetowej. Z tego względu nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytania: Ile trwa pozycjonowanie? Kiedy zobaczę efekty? Kiedy moja fraza znajdzie się w TOP10? Najprostsza, a jednocześnie najbliższa prawdy odpowiedź brzmi: to zależy. Należy pamiętać, że pozycjonowanie to szereg czasochłonnych, cyklicznych działań zarówno w obrębie serwisu (on-site), jak i na zewnątrz (off-site). Wiele z nich wymaga zarówno czasu i umiejętności pozycjonera, jak i nakładów na budowanie linków i dystrybucję treści. W artykule wyjaśniamy najważniejsze wątpliwości dotyczące procesu pozycjonowania i czasu oczekiwania na wyniki.

Co wpływa na długość pozycjonowania serwisu internetowego?

Istnieje wiele czynników decydujących o efektywności pozycjonowania, w tym:

  • Aktualna widoczność strony internetowej
    Każdy pozycjoner zaczyna pracę od analizy obecnego stanu kluczowych wskaźników związanych z pozycją witryny. Jeśli widoczność strony jest bardzo słaba, to zakres działań SEO musi być większy. Wówczas na efekty trzeba czekać dłużej. Łatwiej pozycjonuje się witryny, które mają już zbudowaną określoną pozycję w wynikach wyszukiwania.
  • Budżet przeznaczony na SEO
    Ilość środków, które firma przeznaczy na SEO to jeden z kluczowych czynników przekładających się na efekty. Koszty publikacji w portalach branżowych stale rosną, a jest to jedynie jeden z elementów, które wpływają na wzrost pozycji. Im więcej środków przeznaczymy na SEO, tym szybszych efektów możemy się spodziewać. Osiąganie zadowalających efektów przy małym budżecie również jest możliwe, ale wówczas wymaga więcej czasu.
  • Wiek i historia domeny
    Niektóre strony internetowe mają bardzo burzliwą historię, w tym niestety również incydenty kar od Google. Im nowsza i lepiej zoptymalizowana strona, tym większe szanse na szybkie rezultaty. Gdy zaś witryna wymaga dużych porządków, na efekty trzeba poczekać dłużej.
  • Zasięg pozycjonowania
    Z reguły szybciej uzyskuje się wyniki w przypadku pozycjonowania na rynku lokalnym, gdzie konkurencyjność jest mniejsza. W przypadku pozycjonowania krajowego, osiągnięcie szybkiego wzrostu pozycji na frazy ogólne wymaga dużych nakładów finansowych.
  • Doświadczenie agencji/pozycjonera
    Ogromne znaczenie mają umiejętności osoby zajmującej się SEO. Działanie SEO powinny być systematyczne i cykliczne, ale nie rutynowe. Muszą uwzględniać mnóstwo czynników, takich jak: zmiany algorytmu, działania konkurencji, zmiana zachowań użytkowników. To złożona praca, którą warto powierzyć w doświadczone ręce.
  • Branża
    Firmy działające w niszowej branży, w której konkurencja jest niewielka mogą liczyć na szybkie przyrosty - nawet w ciągu kilku tygodni od rozpoczęcia działań. Jeśli natomiast stają do rywalizacji z krajowymi liderami, którzy budowali swoją pozycję przez kilka lat - muszą uzbroić się w cierpliwość.

Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?
Nie można podać dokładnej daty czy odcinka czasu, w którym możemy spodziewać się efektów pozycjonowania, ale określenie szacowanego przedziału czasowego jest już możliwe. Minimalny czas oczekiwania na efekty działań wynosi około 3 miesiące. Należy jednak zweryfikować to, co rozumiemy pod pojęciem “efekty”.  Rezultatem pozycjonowania może być wzrost widoczności określonych fraz kluczowych, wzrost ogólnej liczby słów kluczowych w TOP10, wzrost ruchu organicznego i wiele innych mierników. Istotne jest, aby nie koncentrować całej uwagi na jednym czynniku. To, że frazy nie ma TOP10 nie oznacza, że działania SEO nie przynoszą efektów, gdy w tym samym czasie rośnie ruch na stronie.

Błyskawiczne efekty SEO - czy są możliwe?
Natychmiastową obecność w wynikach wyszukiwania dają kampanie Google Ads, czyli kampanie linków sponsorowanych na frazy powiązane z produktami i usługami. Jednak w przypadku darmowych wyników wyszukiwania, oczekiwanie wyników „na już” nie jest dobrym podejściem. Oczywiście sytuacja, w której dana witryna bardzo szybko osiąga znakomita pozycję są możliwe, ale często mają na to wpływ zmiany algorytmu, niszowość branży, testy Google lub niestety - stosowanie praktyk niezgodnych z wytycznymi (Black Hat SEO). Należy więc założyć, że 3 miesiące to osiągalny okres, w którym możemy oczekiwać pierwszych rezultatów SEO. Każdy kolejny miesiąc cyklicznych działań buduje i wzmacnia pozycję strony internetowej.  Bardziej szczegółowe szacunki są możliwe po audycie SEO, który dostarcza informacji o obecnej kondycji witryny i obszarach wymagających optymalizacji.

Warto pamiętać, że pozycjonowanie to nie sprint, a maraton. Każdy przedsiębiorca marzy o błyskawicznych wzrostach, ale budowa wysokiej, stabilnej pozycji w Google to złożony, wieloetapowy proces wymagający stałej analizy zewnętrznych i wewnętrznych czynników wpływających na widoczność. To między innymi dlatego, specjaliści od SEO bardzo odradzają firmom zawieszanie usług pozycjonowania w obliczu problemów finansowych. Przerywanie prowadzonych cyklicznie działań może zniweczyć miesiące pracy i powodować konieczność budowania pozycji od nowa.

Tagi: SEO, Pozycjonowanie

Jak stworzyć własną stronę internetową?

Strony internetowe

Jako że strony internetowe stanowią dziś najważniejszą wizytówkę każdej firmy, warto zaprojektować swoją stronę tak, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie i jak najlepiej dopasować jej funkcjonowanie do własnej oferty.

Czytaj więcej

Consent Mode 2.0 – nie zapomnij o wdrożeniu!

Aktualności

od marca 2024 Google wymaga wprowadzenia Consent Mode 2.0. To obowiązkowe rozwiązanie mające na celu dostosowanie praktyk zbierania danych wobec zaostrzających się regulacji dotyczących prywatności. Nowa wersja Consent Mode skupia się przede wszystkim na zapewnieniu użytkownikom większej kontroli nad wykorzystywaniem ich danych przez pliki cookie.

Czytaj więcej

Regulacje działań marketingowych dla branży beauty

Aktualności

Od stycznia 2023 roku branża medycyny estetycznej musi dostosowywać swoje strategie marketingowe do nowych regulacji dotyczących reklamy. Kluczowym aspektem tych przepisów jest wprowadzenie zakazu korzystania z określonych fraz kluczowych w kampaniach reklamowych. Dowiedz się, czego przede wszystkim dotyczą nowe zasady.

Czytaj więcej

Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.