Trudno o drugi tak złożony proces marketingowy jak pozycjonowanie strony internetowej. Z tego względu nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytania: Ile trwa pozycjonowanie? Kiedy zobaczę efekty? Kiedy moja fraza znajdzie się w TOP10? Najprostsza, a jednocześnie najbliższa prawdy odpowiedź brzmi: to zależy. Należy pamiętać, że pozycjonowanie to szereg czasochłonnych, cyklicznych działań zarówno w obrębie serwisu (on-site), jak i na zewnątrz (off-site). Wiele z nich wymaga zarówno czasu i umiejętności pozycjonera, jak i nakładów na budowanie linków i dystrybucję treści. W artykule wyjaśniamy najważniejsze wątpliwości dotyczące procesu pozycjonowania i czasu oczekiwania na wyniki.
Co wpływa na długość pozycjonowania serwisu internetowego?
Istnieje wiele czynników decydujących o efektywności pozycjonowania, w tym:
Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?
Nie można podać dokładnej daty czy odcinka czasu, w którym możemy spodziewać się efektów pozycjonowania, ale określenie szacowanego przedziału czasowego jest już możliwe. Minimalny czas oczekiwania na efekty działań wynosi około 3 miesiące. Należy jednak zweryfikować to, co rozumiemy pod pojęciem “efekty”. Rezultatem pozycjonowania może być wzrost widoczności określonych fraz kluczowych, wzrost ogólnej liczby słów kluczowych w TOP10, wzrost ruchu organicznego i wiele innych mierników. Istotne jest, aby nie koncentrować całej uwagi na jednym czynniku. To, że frazy nie ma TOP10 nie oznacza, że działania SEO nie przynoszą efektów, gdy w tym samym czasie rośnie ruch na stronie.
Błyskawiczne efekty SEO - czy są możliwe?
Natychmiastową obecność w wynikach wyszukiwania dają kampanie Google Ads, czyli kampanie linków sponsorowanych na frazy powiązane z produktami i usługami. Jednak w przypadku darmowych wyników wyszukiwania, oczekiwanie wyników „na już” nie jest dobrym podejściem. Oczywiście sytuacja, w której dana witryna bardzo szybko osiąga znakomita pozycję są możliwe, ale często mają na to wpływ zmiany algorytmu, niszowość branży, testy Google lub niestety - stosowanie praktyk niezgodnych z wytycznymi (Black Hat SEO). Należy więc założyć, że 3 miesiące to osiągalny okres, w którym możemy oczekiwać pierwszych rezultatów SEO. Każdy kolejny miesiąc cyklicznych działań buduje i wzmacnia pozycję strony internetowej. Bardziej szczegółowe szacunki są możliwe po audycie SEO, który dostarcza informacji o obecnej kondycji witryny i obszarach wymagających optymalizacji.
Warto pamiętać, że pozycjonowanie to nie sprint, a maraton. Każdy przedsiębiorca marzy o błyskawicznych wzrostach, ale budowa wysokiej, stabilnej pozycji w Google to złożony, wieloetapowy proces wymagający stałej analizy zewnętrznych i wewnętrznych czynników wpływających na widoczność. To między innymi dlatego, specjaliści od SEO bardzo odradzają firmom zawieszanie usług pozycjonowania w obliczu problemów finansowych. Przerywanie prowadzonych cyklicznie działań może zniweczyć miesiące pracy i powodować konieczność budowania pozycji od nowa.