Strefa wiedzy

Nowe zmiany algorytmu Google – co oznaczają dla widoczności strony?

Pozycjonowanie SEO

Styczeń przyniósł nam nowe zmiany w algorytmie Google, które najbardziej dotknęły strony z kategorii YMYL (ang. „Your Money or Your Life”). Są to m.in. serwisy o tematyce medycznej, finansowej lub prawnej. Modyfikacje określane przez Google jako „January 2020 Core Update” wprowadziły niemałe zamieszanie w wynikach wyszukiwania. Aktualizacja pokazała m.in, że wiele stron powinno bardziej zadbać o jakość treści na stronie. Jakie konsekwencje mają zmiany Google? I jak należy na nie zareagować?

January 2020 Core Update – co się zmieniło?

Zacznijmy od tego, że aktualizacje w algorytmie Google nie są niczym nowym. Jednak od kilku lat liczba i częstotliwość zmian znacznie wzrosła. Obecnie szacuje się, że od 2010 roku Google wprowadza średnio 8 zmian dziennie1. Te najbardziej drastyczne miały miejsce w 2011 i zyskały miano Pingwina. Aktualizacja była wymierzona w witryny ze sztucznie generowanymi treściami i małą ilością treści, które nie niosły użytkownikom żadnej wartościowej wiedzy. Wówczas zmiany w Google spowodowały prawdziwą rewolucję w wynikach wyszukiwania. A jak jest teraz? Co prawda modyfikacje są znacznie mniejsze niż przed paroma laty, ale mimo to wiele firm odnotowało znaczące zmiany pozycji. Warto zaznaczyć, że nie miało to związku z akcjami podejmowanymi na stronie lub off-site, lecz były one spowodowane działaniami robotów Google.

Jak to wygląda w liczbach?

  • Prawie 70% stron zarejestrowało zmianę widoczności.
  • Około 51% witryn odnotowało zmianę pozytywną
  • Niemal 1/5 stron zanotowała zmianę widoczności przekraczającą 10%
  • 0,76% witryn odnotowało zmiany przekraczające 50%2
Branża medyczna – najwięksi wygrani.

Z początku zmiany wprowadzone przez Google były wielką niewiadomą. Trudno było stwierdzić kogo dotkną najbardziej i w jakim zakresie. Dziś wiemy już, że w rankingach stron, które zyskały najwięcej dominują te z branży medycznej – kliniki, przychodnie, apteki, fora medyczne. Są to serwisy, do których użytkownicy sięgają w poszukiwaniu specjalistycznej wiedzy i rzetelnych informacji. Od jakości contentu na tych witrynach możezależeć życie, zdrowie, dochody i szczęście użytkowników. Są to więc strony, które co do zasady – powinny być prowadzone przez ekspertów. Domeny, które zyskały na zmianach wyróżniają się dużą ilością rzetelnej, naukowej wiedzy. Pokazuje to wyraźnie, że synergia SEO i content marketingu najskuteczniej chroni strony przed negatywnymi skutkami aktualizacji.

Wśród witryn notujących najwyższe spadki również jest wiele stron o tematyce medycznej. Wynika to z ciągłych i wielokrotnych zmian algorytmu – od ogłoszenia aktualizacji roboty działały bardzo intensywnie, wciąż zmieniając początkowe ustawienia. Można też przypuszczać, że na stronach notujących spadki - wartość merytoryczna treści jest gorsza niż na stronach, które po aktualizacji zyskały.

Spadek pozycji – odpowiednia reakcja.

Co więc robić, gdy zawirowania w algorytmie spowodowały nagły spadek widoczności? Przede wszystkim – nie panikować. Dla większości witryn zmiany pozycji mieszczą się w granicach 10%.Można zauważyć, że Google wdrożył aktualizację bez sprecyzowanego planu. Zmiany są wyrywkowe, a kolejne poprawki mogą powodować skoki widoczności. Najlepszą reakcją na spadek, a także na zabezpieczenie strony przed kolejnymi aktualizacjami jest postawienie na wartościowy content. Mimo, że działania Google są nieprzewidywalne – na pewno najwięcej mogą stracić firmy, które nie dbają o wartość merytoryczną treści. W myśl rekomendacji Google, strona powinna wpisywać się w zasadę E‑A‑T (eksperckość, autorytet i zaufanie). Powinny się na niej znaleźć treści:

  • Odpowiadające na potrzeby użytkowników
  • Dokładne, rzetelne i aktualne
  • Zawierające wiedze ekspercką
  • Wyczerpujące maksymalnie zakres wiedzy

Nie ma wątpliwości, że zmian w algorytmie będzie więcej. Działania Google bywają nieprzewidywalne i nieoczekiwane zmiany pozycji mogą się przytrafić – nawet mimo przemyślanych działań SEO. Nie mamy wpływu na Google, ale mamy wpływ na treści znajdujące się na stronie. Im bliższe są one zasadzie E-A-T tym większa szansa, że aktualizacje nie przyniosą strat, a przeciwnie – mogą nawet skutkować poprawą pozycji. Właściwie prowadzona polityka SEO w połączeniu z content marketingiem najlepiej chroni przed negatywnymi skutkami zmian w Google.

 


1. Dane pochodzą z https://www.senuto.com/pl/
2. Dane dotyczą stron z bazy Senuto. 

Tagi: SEO, Google, Content marketing, Strona WWW

Jak stworzyć własną stronę internetową?

Strony internetowe

Jako że strony internetowe stanowią dziś najważniejszą wizytówkę każdej firmy, warto zaprojektować swoją stronę tak, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie i jak najlepiej dopasować jej funkcjonowanie do własnej oferty.

Czytaj więcej

Consent Mode 2.0 – nie zapomnij o wdrożeniu!

Aktualności

od marca 2024 Google wymaga wprowadzenia Consent Mode 2.0. To obowiązkowe rozwiązanie mające na celu dostosowanie praktyk zbierania danych wobec zaostrzających się regulacji dotyczących prywatności. Nowa wersja Consent Mode skupia się przede wszystkim na zapewnieniu użytkownikom większej kontroli nad wykorzystywaniem ich danych przez pliki cookie.

Czytaj więcej

Regulacje działań marketingowych dla branży beauty

Aktualności

Od stycznia 2023 roku branża medycyny estetycznej musi dostosowywać swoje strategie marketingowe do nowych regulacji dotyczących reklamy. Kluczowym aspektem tych przepisów jest wprowadzenie zakazu korzystania z określonych fraz kluczowych w kampaniach reklamowych. Dowiedz się, czego przede wszystkim dotyczą nowe zasady.

Czytaj więcej

Copyright © 2024 JELLINEK Agencja Interaktywna.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Polityka prywatności.