Marketing szeptany – cele i korzyści
Marketing szeptany (ang. word-of-mouth) to forma marketingu, która polega na zamieszczaniu w Internecie opinii (tzw. szeptaniu) o danej marce, usłudze lub produkcie, po to by zrobiło się o niej głośno. To narzędzie uważane jest za jedną z najskuteczniejszych metod promocji w sieci. Nie chodzi tu absolutnie o nachalną reklamę, ale o działania, które wyglądają bardzo naturalnie.
Celem marketingu szeptanego jest wywołanie w subtelny sposób dyskusji na forum o danej marce lub firmie. Dzięki rozmowom informacje rozchodzą się w sposób naturalny i niewymuszony. Tym samym nie odstręczają czy nie wzbudzają podejrzeń konsumentów, ponieważ nie czują się oni nagabywani i nakłaniani do zakupu. Wraz z rozwojem Internetu ta forma marketingu zyskuje na popularności. Sieci społecznościowe, fora oraz blogi umożliwiają ludziom szybkie przekazywanie sobie informacji, a siła opinii drugiej osoby jest ogromna! Efektem marketingu szeptanego są więc dobrowolne, spontaniczne rekomendacje samych klientów. Dlaczego to działa? Ponieważ dużo bardziej ufamy znajomym niż reklamom i chętniej wybieramy dany produkt, jeżeli został on już sprawdzony przez inną osobę z naszego otoczenia. Dodatkowo większość osób wypracowało w sobie nawyk sprawdzania ocen i zasięgania opinii w Internecie tuż przed dokonaniem zakupu.
Co zrobić by opinia wyglądała naturalnie?
- Przede wszystkim należy posiadać historię neutralnych postówna danym forum,
- Wszystkie publikowane przez posty powinny być zgodne z tematyką forum i muszą trafić do odpowiedniego działu,
- Dużo lepszą decyzją jest kontynuowaniewątków niż ich zakładanie,
- Wybieraj jedynie aktywne i topowe fora, a nie te już zapomniane,
- Musisz mieć wiedzę na temat produktu bądź usługi, o której piszesz,
- Nie zamieszczaj linków w każdym poście,
- Pamiętaj, że linki muszą dotyczyćkonkretnie tematyki, którą porusza post,
- Linkuj przede wszystkim strony z artykułami, a nie stronę główną,
- Twoje posty faktycznie powinny pomagać użytkownikom, a nie tylko sprzedawać im usługi,
- Pisanie o firmie w samych superlatywach, może wzbudzić podejrzenia innych użytkowników,
- Przy pisaniu opinii bądź kreatywny i przedstaw nieoczywiste rozwiązania, jakie niesie ze sobą używanie danego produktu czy korzystanie z usługi,
- Unikaj oficjalnego tonu i nadmiernie rozbudowanych zdań,
- Nigdy nie wprowadzaj postami w błąd – stracisz wiarygodność, którą później będzie Ci ciężko odbudować,
- Nie szkaluj konkurencji,
- Nie umieszczaj tego samego tekstu na wielu forach.
Możemy Ci pomóc
Zakres działań w marketingu szeptanym jest niezwykle szeroki. Z powodzeniem można go wykorzystać do promocji niemalże każdej branży, produktu i usługi. Buzz marketing trzeba jednak prowadzić bardzo ostrożnie, ponieważ popełnione błędy mogą zaszkodzićmarce.
Pamiętajmy, że szeptanie jest doskonałą formą uzupełniającą inne działania marketingowe. Długofalowa kampaniaz pewnością przyniesie pozytywne efekty chociażby w postaci przyspieszenia indeksowanie podstron (artykułów), zwiększenia ruchu na stronie internetowej firmy, co bezpośrednio przełoży się na Twoje zyski finansowe.
Podsumowanie
Skuteczność marketingu szeptanego opiera się na sile rekomendacji„szarego klienta” i jego pozytywnej opinii. To przeciwieństwo tradycyjnej reklamy, w której główny głos mają specjaliści marki.
Marketing szeptany daje duże możliwości, za którymi idą potężne korzyści i wartości. To wszystko pod warunkiem, że działania zostaną przeprowadzone w sposób profesjonalny i zgodny z etyką. Jeśli chcesz zlecić marketing szeptany, najpierw sprawdź, czy dana osoba lub agencja jest kompetentna i czy odróżnia spam od buzz marketingu. Unikaj podejrzanie tanich ofertoraz osób, które zmarnują Twój czas, potencjał i pieniądze poprzez nieprofesjonalnie wykonywanie swoich obowiązków.