Napisz do nas
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Agencja Interaktywna JELLINEK

Świąteczna kampania krok po kroku

W grudniu wydatki przeciętnej polskiej rodziny rosną o 30%-40%. Nigdy nie jesteśmy tak rozrzutni jak w ostatnich miesiącach roku. W żadnym innym okresie marki nie rywalizują też ze sobą tak zaciekle. Jak przygotować się do świątecznej kampanii? Co zrobić, aby wyróżnić się wśród innych marek i tym samym zwiększyć sprzedaż?

 

Krok 1: Sięgnij po ubiegłoroczne statystyki. Zobacz, kto i co najchętniej u Ciebie kupował.

 

Działając po omacku, z pewnością nie osiągniesz sukcesu. Zanim przystąpisz do jakichkolwiek konkretnych działań, przeanalizuj wszystkie swoje ubiegłoroczne działania i ich efekty. Na jakie informacje warto zwrócić szczególną uwagę? W pierwszej kolejności sprawdź, JAKIE PRODUKTY najlepiej się sprzedawały i zastanów się, co było tego przyczyną. Darmowa wysyłka, promocja cenowa, opakowanie w cenie produktu – jeśli którykolwiek z tych zabiegów sprawdził się w ubiegłych latach, warto go powtórzyć. Najlepiej sprzedające się produkty powinny natomiast trafić do bestsellerów.

Jeśli masz taką możliwość, przeanalizuj również, KTO robił u ciebie świąteczne zakupy. To znacząco ułatwi ustalenie grupy docelowej kampanii, co w okresie świątecznym wcale nie jest łatwym zadaniem. W tym okresie do e-sklepów trafia najwięcej niestandardowych klientów. Dwudziestokilkuletni letni student zamawia dla dziadka skarpety myśliwskie, a emerytowana księgowa przegląda zestawy narzędzi do majsterkowania, bo wie, że jej mąż od dawna odkłada ich zakup. Jeśli dokładnie przeanalizujesz ubiegłorocznej statystyki swoich kampanii, z pewnością natkniesz się na tego typu grupy odbiorców.

Zwróć także uwagę na czas, W JAKIM CZASIE sprzedaż była największa. Świąteczne zwyczaje zakupowe klientów bardzo się różnią. Podczas gdy jedni zaczynają kupować prezenty już w listopadzie, inni czekają z tym do ostatniej chwili. Dotarcie z reklamą do każdej z tych grup wymaga zupełnie innej strategii. Osoby, które robią zakupy tuż przed Bożym Narodzeniem, czują ogromną presję z powodu zbliżających się Świąt, przez co są znacznie bardziej podatni na wszelkiego rodzaju reklamę. Ci zapobiegliwi, dobrze zorganizowani klienci z reguły dokładnie analizują każdą ofertę, upewniają się, czy na rynku nie da się znaleźć tańszej opcji i dopiero wtedy dokonują zakupu.

 

Krok 2: Wyznacz sobie mierzalne i realistyczne cele

 

Gdy masz już wstępnie zarysowaną grupę docelową świątecznej kampanii, zastanów się, czego właściwie od niej oczekujesz. Pamiętaj o tym, aby CELE KAMPANII były mierzalne i adekwatne do twoich możliwości. Dlaczego jest to tak istotne? Przypomnij sobie Joy Mangano – samotną matkę trójki dzieci, która zbiła fortunę na produkcji samowyżymającego się mopa (na kanwie tej historii powstał film z Jennifer Lawrence w roli głównej, przykład Joy został również wspomniany na kartach książki „Trzy Filary Biznesu w Internecie”, wydanej przez naszą Agencję). Program telewizyjny, w którym Joy prezentowała swój produkt, okazał się takim sukcesem, że ilość zamówień przerosła możliwości jej fabryki. Tego typu sytuacja (padające serwery, niemożność sprostania spływającym zamówieniom) to najgorsze co może Cię spotkać przed świętami. Klientom bardzo zależy na tym, aby przesyłka dotarła do nich na czas. Nikt nie chce przecież tłumaczyć się z braku prezentu w Wigilię. Wszystkie ewentualne opóźnienia z pewnością odbiją się więc negatywnie na Twoim wizerunku i zniechęcą klientów do kolejnych zakupów w Twoim sklepie.

Jak powinien zatem wyglądać dobrze sprecyzowany cel kampanii? Przede wszystkim powinien być mierzalny i możliwy do zrealizowania. „Jak największa sprzedaż” nie jestem dobrym celem, ponieważ można to różnie interpretować. Musisz wiedzieć, co dokładnie chcesz osiągnąć (niech będzie to 20% wzrost sprzedaży w porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami), aby wiedzieć, po jakie narzędzia sięgnąć podczas realizacji planu.

Krok 3: Wybierz narzędzia, przy pomocy których będziesz promować swoją świąteczną ofertę

 

Istnieje mnóstwo narzędzi, które pomogą Ci w promocji świątecznej oferty. Ich wybór powinien być podyktowany specyfiką Twojej firmy. Radzimy jednak nie koncentrować całych sił wyłącznie na jednym kanale. Doświadczenie pokazuje nam, że najlepsze efekty przynoszą wielokanałowe kampanie.

Film opublikowany na Instagramowym profilu marki Macy's. Zadaniem dzieci, występujących w nagraniu było opisanie w kilku słowach Świętego Mikołaja. Marka zachęcała swoich klientów do publikowania podobnych filmów i oznaczania ich hashtagiem #SantaProject


Reklamy produktowe Google AdWords wyświetlają się na samej górze wyników wyszukiwania. 

 

Krok 4: Stwórz wyróżniającą się kreację

Nie tylko Ty chcesz, jak najwięcej zarobić na świętach. Do grudniowego szału zakupów przygotowują się praktycznie wszyscy i prawdopodobnie będą się reklamować przy pomocy podobnych narzędzi co Ty. Jeśli Twoja kampania ma być skuteczna, musi mieć w sobie „coś”, co przekona do niej klientów. Może to być np.:

Krok 5: Optymalizuj kampanię

Gdy kampania ruszy, dokładnie analizuj jej efekty i w razie potrzeby optymalizuj. To bardzo ważne, zwłaszcza w przypadku kampanii AdWords i na Facebooku, gdzie można sprawdzać, jakie słowa kluczowe oraz grupy docelowe są najefektywniejsze. Wszystkie te działania powinny pomóc Ci w osiągnięciu zamierzonego na wstępie celu.