Napisz do nas
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Agencja Interaktywna JELLINEK

Przyszłość Facebooka

Dokładnie 4 lutego 2004 po raz pierwszy został uruchomiony Facebook. Obecnie gromadzi ogromną liczbę użytkowników. Szacuje się, że ponad 2,2 mld osób regularnie korzysta z serwisu. Cel stworzenia Facebooka był zasadniczy – łączyć ludzi na całym świecie i umożliwić im swobodną komunikację. Jak stwierdził jego założyciel, Mark Zuckerberg, social mediów używamy jako rodzaj komunikatora i umacniania więzi. Czujemy się mniej samotni, szczęśliwsi, a wzmacnianie relacji z bliskimi dobrze wpływa na nasz nastrój, a nawet zdrowie. Facebook jako medium stworzył nam możliwość dialogowania i dzielenia się własnymi opiniami oraz przeżyciami z innymi użytkownikami. Z pewnością każdy kojarzy przycisk „Lubię to”, który stał się niemal symbolem wyrażania pozytywnych emocji w dzisiejszym świecie.

Popularność Facebooka jest tak ogromna, że większość z nas nie potrafi wyobrazić sobie bez niego codzienności. Firma Facebook przeszła nieprawdopodobną ewolucję. Serwis społecznościowy doczekał się nawet ekranizacji – film „The Social Network” w reżyserii Davida Finchera został nagrodzony aż trzema Oskarami. Obecnie wartość Facebooka szacowana jest na 563 mld dol., a każdego dnia Facebook odwiedza blisko 1,7 mld użytkowników. Liczby są naprawdę imponujące. Dużo firm posiada swój fanpage na Facebooku, ponieważ to dobra forma promocji oraz komunikacji z klientami. Facebook generuje zasięgi, przyciąga nowych konsumentów, umacnia więzi ze stałymi klientami i przyczynia się do rozwoju biznesu. Poza tym to jedna z najlepszych form reklamy internetowej.


Dynamiczne zmiany na Facebooku

Facebook to serwis, na którym nieustannie zachodzą kluczowe zmiany, które powinniśmy stale monitorować. Oto kilka najważniejszych:

1. „Closer together”, czyli zmiana algorytmu


Zmiana algorytmu, jak to określił Mark Zuckerberg - „closer together” oznacza, że będziemy widzieć więcej treści związanej z rodziną i przyjaciółmi, a zasięgi fanpage’y znacząco spadną. Jak wynika ze statystyk, spadek ruchu obserwujemy już od 2017 roku. Idea zmiany algorytmu jest więc raczej związana z potrzebą uporządkowania news feedu, aby użytkownikom wyświetlało się więcej postów dotyczących rodziny i znajomych.

Od teraz będą promowane szczególnie:

Od teraz Facebook stawia na relację, otwartą dyskusję oraz promowanie interakcji.

2. Treści angażujące społeczność


Zmiana algorytmu nie oznacza, że zainteresowanie fanpage’ami spadnie. Będą one wciąż miały dobre zasięgi, ale warunkiem muszą być oryginalne i angażujące posty. Interesujący wpis to taki, który wywoła reakcję odbiorcy w postaci przyznania like’a, serduszka, napisania komentarza czy udostępnienia danego wpisu. Bardziej widoczne będą dłuższe komentarze pod postami, a także dyskusje. Ponadto Facebook będzie zwracał uwagę na to, jak często posty na konkretnym fanpage’u są wyciszane przez użytkowników, zgłaszane jako spam czy są źródłem nieprawdziwych informacji. Z tego względu należy budować społeczność - czyli wracamy do początkowej idei Facebooka, który stawia na social.






Przykład prostego, lecz interesującego postu na Facebooku




3. Posty, które nie będą widoczne

Facebook wskazał na kilka rodzajów postów, które będą eliminowane z news feeda.

Jeśli przyjrzymy się dokładniej, możemy zauważyć, że od pewnego czasu posty tego typu zaczęły coraz rzadziej się wyświetlać. Wkrótce możemy nie widzieć ich wcale.





React baiting na Facebooku



4. Więcej wideo


Publikacje filmików nadal będą spełniać istotną funkcję, ale od teraz zdecydowanie większą. Wideo mocniej angażuje użytkowników, a posty zawierające krótki film zwiększają ich widoczność w news feedzie. Jeśli prowadzisz fanpage firmy na Facebooku pamiętaj o regularnym dodawaniu swoich postów. Facebook będzie zwracał także uwagę na to, czy fani wracają na twoją stronę, czy odwiedzili ją tylko jednorazowo. Z tego względu, jeśli agencje marketingowe zajmują się prowadzeniem firmowych kont będą miały nieco więcej pracy, a klienci więcej budżetu będą musieli przeznaczać na reklamy.



Publikacja wideo na Facebooku



5. Czego możemy się wkrótce spodziewać?

Eksperci przewidują, że niebawem możemy spodziewać się nowości na Facebooku takich jak:

 

Gdyby przyjrzeć się szerzej, łatwo zauważymy, że teraz reklamy umieszcza się przede wszystkim w Internecie. Kiedyś o nowym produkcie dowiadywaliśmy się za pośrednictwem telewizji, billboardu czy usłyszeliśmy reklamę w radio. Chociaż niektórzy reklamodawcy wciąż posługują się tymi narzędziami promocji. Co więcej, platforma reklamowa przeszła niesamowitą ewolucję, mamy coraz więcej reklam, wideo, które możemy wyszukiwać właśnie za pośrednictwem Facebooka.

Mark Zuckerberg założył, że kolejnym celem Facebooka jest dotarcie do miliarda odbiorców na całym świecie na przykład za pomocą gogli wirtualnej rzeczywistości lub głosowych poleceń. Posty 3D wcale nie wydają się fikcją. Rozszerzona rzeczywistość wkroczy także na popularne serwisy społecznościowe.

Facebook będzie zintegrowany z naszymi domami, samochodami i biurami. Tak jak dotychczas będzie łączył nas z tym, co się dzieje na świecie i wśród twoich znajomych, jednak w przyszłości serwis ma być głębiej zintegrowany z naszym prywatnym życiem.

Wszyscy pamiętamy, kiedy Facebook wprowadził funkcję „kontrola bezpieczeństwa” tuż po ataku terrorystycznym w Nicei. Użytkownicy, którzy przebywali w pobliżu miejsca ataku mogli się oznaczyć jako „bezpieczni”. Obecnie Facebook opracowuje nową funkcję do zwalczania fałszywych wiadomości. Możemy spodziewać się na przykład wprowadzenia opcji głosowania za lub przeciw danemu artykułowi.

Podsumowując, Facebook to platforma, która nie ma sobie równych zarówno pod względem społecznym, jak i reklamowym. Konsekwentnie wprowadzane zmiany oraz udoskonalenia serwisu świadczą o tym, że Facebook jest i będzie potężnym serwisem. Dzięki temu, że wciąż się rozwija, a jego założyciel nadal go kreuje i zmienia, użytkownicy nie będą od niego chodzić.

Mimo zachodzących zmian, firmy, które prowadzą swoją działalność na Facebooku nie muszą się martwić o spadek zasięgów. Warunek jest jeden. Należy na bieżąco sprawdzać jakie uaktualnienia wprowadza Facebook, na przykład te dotyczące publikowania filmików czy postów i konsekwentnie je stosować. Wszelkie przyszłe zmiany będą nie tylko dotyczyć polityki prywatności, lecz także walki z mową nienawiści i fałszywymi informacjami. Teraz Facebook powraca do początkowych założeń, więcej socialu, więcej grup oraz większa widoczność postów dotyczących rodziny, znajomych i bliskich. Pamiętajmy, aby tworzyć wartościowe i angażujące posty oraz urozmaicone treści, które będą implikować reakcje użytkowników oraz docierać do nowego grona odbiorców.