Napisz do nas
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Agencja Interaktywna JELLINEK

Po co nam ten fanpage?

Facebook stał się miejscem, gdzie są wszyscy i gdzie dzieje się wszystko. Internauci każdego dnia przeglądają tablicę, rozdają lajki i podają dalej treści, które ich interesują. Nie tak dawno modne było stwierdzenie „Nie ma cię na Facebooku? To znaczy, że nie istniejesz”. Dziś jest ono niezwykle prawdziwe w stosunku do firm, które nie mają swoich fanpage’y – jeśli nie udzielasz się na Facebooku, całkiem możliwe, że pozbawiasz się w ten sposób znacznej liczby klientów.

Szacuje się, że na Facebooku ma konto około 20 milionów Polaków. Te osoby codziennie przeglądają treści, udostępniają je dalej i dzielą się ze znajomymi tym, co szczególnie ich zaciekawi. Poza zamieszczaniem śmiesznych filmików i zdjęć, użytkownicy równie często szukają wzmianek na temat interesujących ich produktów i usług. Sprawia to, że Facebook jest idealnym miejscem na promowanie swojej firmy oraz informowanie klientów o ofercie czy aktualnych wydarzeniach. Jeśli jeszcze nie masz swojego fanpage’a, najwyższa pora to zmienić.

Dlaczego warto mieć fanpage?

Dla wielu firm konto na Facebooku to podstawowe miejsce komunikacji z klientami, jest to także ważne narzędzie do kreowania wizerunku oraz budowania zaufania do marki. Dzięki działaniom na fanpage’u można również łatwo dotrzeć do potencjalnych klientów i sprawić, że zostaną na dłużej. A ci, którzy już z tobą są, docenią informacje o nowościach, wprowadzanych do oferty produktach czy usługach.

Początki

Pierwszym krokiem jest oczywiście założenie fanpage’a. Technicznie jest to proste zadanie, jednak warto dokładnie przemyśleć nazwę strony oraz kategorię, do której zostanie przydzielona. Postaw na prostotę i nie kombinuj ze zbyt wymyślnym nazewnictwem – najlepiej sprawdzi się nazwa firmy lub usługi, którą wykonujesz. Gdy masz już swoją stronę, zadbaj o to, by prezentowała się jak najlepiej. Dodaj zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle – oba powinny być powiązane z twoją firmą. Nie zapomnij o logo. Zadbaj również, by wszystkie grafiki były ze sobą spójne – to dotyczy także wpisów, które będziesz zamieszczać.

Od czego zacząć działania na fanpage’u?

Zanim zaczniesz publikować posty, przemyśl dokładnie, jakie treści chcesz zamieszczać. Weź pod uwagę to, kim są klienci oraz jaki jest profil twojej firmy – i co wartościowego możesz przekazać odbiorcom. Ważne jest, by wpisy były merytoryczne i wysokiej jakości, jednak czasem warto zamieścić coś lżejszego, na przykład zabawny film czy ciekawy cytat – pozwoli to przełamać algorytm Facebooka, który ogranicza zasięgi organiczne stronom. Tego typu posty zaangażują więcej osób z grona followersów, a część z nich udostępni treść lub zachęci znajomych do polubienia posta. W ten sposób łatwo zwiększyć zasięg i dotrzeć do szerszego grona odbiorców, którzy mogą stać się nowymi fanami.

Najważniejsze jednak, by fanpage żył. Najlepiej publikować posty przynajmniej co dwa dni, ale idealnym rozwiązaniem jest zamieszczanie ich codziennie. Samo wstawienie wpisu jednak nie wystarczy – by zachęcić klientów do pozostania na stronie oraz wykreować przyjazny wizerunek firmy, trzeba zadbać o moderowanie dyskusji pod postami i odpowiadanie na pojawiające się komentarze i wiadomości. Trzeba też wiedzieć, że każda treść generuje nieco inne zasięgi. Wpis składający się z samego tekstu ma szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, o ile będzie napisany w ciekawy, przyciągający uwagę sposób. Obecnie jednak największe zasięgi generują treści video i zdjęcia, najsłabiej natomiast radzą sobie wpisy linkujące do zewnętrznych stron. Warto więc urozmaicać content publikowany na stronie.

Liczy się jakość czy ilość?

Często osoby prowadzące fanpage wpadają w pułapkę statystyk i dążą do zdobycia jak największej liczby fanów. Publikują wiele niezbyt wartościowych wpisów po to, by przyciągnąć kolejne osoby na stronę. Nie jest to odpowiedni kierunek – oczywiście, warto śledzić statystyki, ponieważ pokazują one, czy obrana strategia przynosi korzyści, nie to jest jednak najważniejsze. Zdecydowanie lepiej zgromadzić mniejsze grono rzeczywiście zaangażowanych użytkowników niż zbiór osób, które nie mają z treścią strony nic wspólnego. Z tego również względu nie kupuj fanów i nie kieruj się tylko i wyłącznie chęcią zwiększenia liczby fanów, zaś kampanie reklamowe kieruj jedynie do swojej grupy docelowej.

Czy każdy może prowadzić fanpage?

Fanpage może prowadzić każdy, nie każdy jednak wie, jakimi zasadami się przy tym kierować. Nie chodzi bowiem jedynie o to, by na stronie coś się działo, ale o konkretne korzyści, które dzięki tym działaniom można osiągnąć. Znajomość algorytmu Facebooka, analiza grupy docelowej i wybranie najlepszych godzin na publikowanie treści to tylko kilka z kwestii, o których trzeba wiedzieć, chcąc działać skutecznie. Dlatego właśnie warto powierzyć prowadzenie fanpage’a osobie kompetentnej, a najlepiej zajmie się tym agencja wyspecjalizowana w działaniach social media.

Czy każda firma powinna być na Facebooku?

Zapewne po lekturze tego artykułu odpowiedź powinna brzmieć: tak, jak najbardziej! Prawda jest jednak nieco inna. Facebook, podobnie jak każde inne medium, ma swoją specyfikę. Przed rozpoczęciem działań na fanpage’u warto się więc zastanowić, czy dana branża rzeczywiście ma szansę zainteresować użytkowników. Jeśli, dla przykładu, prowadzisz zakład pogrzebowy, w jaki sposób możesz wpasować się w charakter raczej rozrywkowego Facebooka? Zastanów się, jakie treści mógłbyś zamieszczać na stronie, a potem podejmij decyzję, czy rzeczywiście zakładanie fanpage’a to dobry pomysł.