Napisz do nas
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Agencja Interaktywna JELLINEK

Nowy algorytm Facebooka – co się zmieni i czy na pewno chodzi tu wyłącznie o dobro użytkowników?



11 stycznia Mark Zuckenberg opublikował na swoim profilu oficjalny komunikat, w którym tłumaczy, że z troski o jakość treści, pojawiających się na newsfeedzie każdego użytkownika, Facebook ogranicza posty firm, marek mediów. To jednak tylko oficjalny powód aktualizacji algorytmu. Tak naprawdę, chodzi zupełnie o coś innego…

 

 

Co dokładnie zmieni się na Facebooku w 2018?  

Posty firm, marek i mediów zostaną ograniczone do minimum. Zastąpią je wpisy publikowane przez naszych znajomych. Istnieją dwa wyjątki od tej reguły:

Sztuczne aranżowanie dyskusji w komentarzach nie wchodzi już jednak w grę. Facebook doskonale wie, że administratorzy stron, chcąc zwiększyć swoje organiczne zasięgi, organizują konkursy, polegające na dodawaniu w komentarzach cyfr lub określonych fraz i przy okazji wprowadzenia nowego algorytmu chce ukrócić ten proces. Strony, które stosują tego typu praktyki, będą postrzegane jako niewartościowe i tym samym, zamiast zwiększyć, stracą zasięgi.

Zmniejszy się też rola „lajków” zostawianych pod postami. Ich ilość nie będzie mieć wpływu na zasięg posta. Ilość kliknięć w link też nie jest ważna. To, co Facebooka w tej chwili interesuje najbardziej to ilość i jakość komentarzy. Wspominał o tym m.in. Adam Mosseri w wywiadzie na wired.com. Innymi słowy - im dłuższy komentarz ktoś zostawi pod Twoim wpisem, tym większą masz szansę na poszerzenie zasięgu danej publikacji.

 

Po co to wszystko? Co jest przyczyną zmian na Facebooku?  

Użytkownicy Facebooka rzekomo skarżą się na zbyt dużą ilość postów mediów i marek na swoich newsfeedach. Zuckerberg postanowił zatem powrócić do pierwotnej idei Facebooka i dać pierwszeństwo postom publikowanym przez „żywych ludzi”.  

Problem w tym, że wraz z pojawieniem się reklamodawców i mediów na Facebooku, zmienił się też jego charakter. Z serwisu zrzeszającego grupy znajomych, stał się agregatem treści, stroną skąd ludzie czerpią informacje. Przykład? Paryż 13 listopada 2015 r. Niczego nieświadoma czytam książkę w pokoju w Issy les Moulineuaux (południowe przedmieścia Paryża), jaki wynajmuję na czas Erasmusa. Chwila przerwy, chwytam za telefon, wchodzę na Facebooka, skąd dowiaduję się, że w 11 dzielnicy zamachowcy ostrzelali teatr Bataclan. Dopiero później zszokowana tą informacją włączam telewizor.

Nie tylko ja traktuję FB jako źródło informacji. Z ostatnich badań PEW Research Center (sierpień 2017 r.) wynika, że 67% procent amerykanów deklaruje, że czerpie newsy z social media, a 45% z nich przyznaje, że wykorzystuje w tym celu przede wszystkim Facebooka.

 

Źródło danych: http://www.journalism.org/2017/09/07/news-use-across-social-media-platforms-2017/ 

Zuckenberg doskonale o tym wszystkim wie. Media i firmy nie znikną zatem portalu. Będą musiały jednak włożyć więcej wysiłku (i pieniędzy), aby dalej móc docierać do swoich odbiorców za pośrednictwem Facebooka. Tłumaczenia o zmianach podyktowanych oczekiwaniami użytkowników to nic innego jak zagranie PR-owe. Nikt o zdrowych zmysłach nie powiedziałby wprost wszystkim firmom obecnym na Facebooku, że od nowego roku będą musiały płacić za dotarcie do fanów, bo Facebook obiecał pracownikom podwyżki. Zamiast tego, lepiej poczarować o przywróceniu społecznościowego charakteru portalowi.

 

Czy nowy algorytm FB można jakość przechytrzyć? 6 sposobów na dotarcie do odbiorców po aktualizacji algorytmu

 

1.    Zachęcaj swoich fanów do dyskusji

 

Aby dotrzeć do użytkowników organicznie, możesz próbować robić to, czego oczekuje Facebook, czyli aranżować dyskusje pod postami. W jaki sposób zwiększyć ilość interakcji z odbiorcami? Przede wszystkim nie staraj się tego robić na siłę. Nie szukaj sztuczek na szybkie zwiększenie zaangażowania. Zacznij przykładać wagę do interakcji ze swoją społecznością. Odpowiadaj na komentarze. Zachęcaj do dyskusji!


Aby zachęcić użytkowników do dyskusji, wcale nie musisz wyjątkowo się wysilać. Wystarczy zapytać o to, jaki produkt widzieliby w Twojej ofercie. Pod powyższym postem pojawiło się ponad 30 komentarzy.

2.    Zbuduj mocną markę osobistą

Innym sposobem na dotarcie do fanów za darmo jest założenie prywatnego profilu, wspierającego fanpage. Skoro posty, gdzie zachodzą interakcje między użytkownikami, a nie między użytkownikiem a stroną, wyświetlają się wyżej – wykorzystaj to!  To doskonałe rozwiązanie dla firm, które mają charyzmatycznego lidera.

Michał Sadowski – CEO Brand24 od dłuższego czasu promuje swoją firmę na prywatnym profilu

3.    Zadbaj o identyfikację wizualną marki

Aby użytkownicy Facebooka chcieli obserwować Twoją markę, musi być rozpoznawalna. Odbiorca, widząc Twój post, od razu powinien wiedzieć, kto jest jego autorem.  Wcale nie chodzi tu o oznaczanie wszystkich zdjęć logiem firmy -  raczej o wypracowanie indywidualnego stylu właściwemu tylko twojej marce. Niech kojarzą się z nią określone kolory, filtry wykorzystane podczas edycji zdjęcia oraz czcionka.

 

IKEA od lat używa tej samej czcionki we wszystkich materiałach marketingowych, dotyczy to także postów na FB.

 

4.    Zaangażuj influencerów do promocji swojej marki

Znaczenie influencerów, czyli osób, których profile w social media cieszą się wyjątkowo dużą popularnością, gwałtownie wzrosło w 2016 r., gdy Facebook ograniczył zasięgi organicznie fanpage’y do 30%. Marki zaczęły im wówczas oferować współpracę w zamian za dotarcie do zgromadzonej wokół nich społeczności. Teraz gdy dotarcie do fanów bez płatnej promocji jest prawie niemożliwe, influencerzy jeszcze bardziej zyskają w oczach reklamodawców. Mówił o tym m.in. Kean Beasley (CEO agencji BLKBOX w Nowym Yorku) w wywiadzie dla Forbes. Przypomniał też marki (Daniel Wellington, Gym Shark), które zbudowały swoją potęgę właśnie, dzięki influencerom.

 

Daniel Wellington już nie musi prosić influencerów, o to by fotografowali i udostępniali w social media zdjęcia ich zegarków. Teraz to oni konkurują ze sobą, aby to właśnie ich zdjęcie znalazło się na oficjalnym instagramowym profilu marki. Jest o co walczyć. Autor najlepszego zdjęcia roku wygrywa zegarek => szczegóły akcji

 

5.    Załóż grupę na FB

Jeśli wokół Twojego fanpage’a zgromadziła się spora społeczność i szkoda byłoby stracić ich zaangażowanie, zaproponuj fanom dołączenie do grupy, którą stworzysz. Posty publikowane w grupach Facebook traktuje priorytetowo: użytkownik widzi je w pierwszej kolejności i dostaje powiadomienia o tym, co publikują jej pozostali członkowie. Musisz mieć jednak świadomość, że prowadzenie grupy wymaga sporo czasu: trzeba stale podsuwać interesujące tematy do rozmowy i moderować dyskusje.   

Sztuka urządzania wnętrz to grupa strony Pozytywne-wnętrza.pl. Jej członkowie wzajemnie się inspirują, doradzają i pomagają sobie w urządzaniu wnętrz.

6.    Twórz ciekawe treści, by użytkownicy FB po prostu chcieli Cię obserwować

 

O ostatniej metodzie na utrzymanie zasięgu organicznego była już mowa we wstępie. Jeśli publikujesz naprawdę ciekawe i użyteczne treści, jest bardzo możliwe, że fani wciąż będą woleli obserwować Twój fanpage niż zdjęcia z wakacji swoich znajomych. Koniecznie poinformuj ich zatem, co zrobić, aby wciąż widzieć posty Twojej strony na newsfeedzie.

 

Aby być na bieżąco z naszym agencyjnym fanpage’m, wystarczy kliknąć w przycisk „Obserwowanie”, a następnie wybrać opcję „Wyświetlaj najpierw”