Napisz do nas
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Agencja Interaktywna JELLINEK

Jak korzystać z konta firmowego na Instagramie?

Codziennie na Instagramie pojawiają się setki tysięcy zdjęć. Nikt z nas nie ma tyle czasu, żeby zobaczyć je wszystkie. Dzięki możliwości obserwowania wybranych użytkowników, możemy zawęzić krąg zainteresowań. Dostajemy tylko taki content, który nas interesuje. Tak samo robią nasi klienci. Najpierw sprawdzają social media wybranych marek. Później obserwują te, które wydają się najciekawsze. Autorzy treści muszą więc zadbać o to, żeby profil marki wyglądał oryginalnie i zaskakiwał ciekawymi treściami. Właśnie dla Was przygotowaliśmy podsumowanie działań, na które warto zwrócić uwagę, prowadząc profil firmowy.


Ustal harmonogram działań

Zastanawiasz się na jak długo trzeba zaplanować działania? Podpowiadamy: wystarczy, że zrobisz plan na najbliższy tydzień. Idealnie byłoby, gdybyś rozpisał harmonogram na następny miesiąc. Niestety (albo stety) - Instagram to bardzo dynamiczny serwis. Długoterminowe planowanie jest wskazane dla dużych firm. Jeśli jednak czytasz ten tekst, to znaczy, że potrzebujesz porady dla początkującego przedsiębiorcy.


Plusy planowania postów:


Przykładem przemyślanej kampanii na Instagramie są działania marki Gucci. Ten włoski dom mody postawił na komunikację z użytkownikami z pomocą memów. Pojawiły się one nie tylko na oficjalnym profilu marki. Dzięki hasztagowi #TFWGUCCI (That Feeling When Gucci) swoje prace oznaczali światowi artyści. Chętnie robili to również fani marki, zamieszczając autorskie firmy i zdjęcia.

Marka Gucci zaangażowała w ten sposób nowych użytkowników, którzy w łatwy sposób mogli poczuć się związani ze światem mody. Z kolei firma pokazała, że ma do siebie dystans.



Przykładowe posty na Instagramie marki Gucci, źródło: https://www.instagram.com/gucci/



Budowanie harmonogramu to proces, na który trzeba poświęcić trochę czasu. Warto to zrobić na początku miesiąca, kiedy planujemy inne działania. Wprowadzasz nowe produkty do sklepu? Organizujesz konferencję? Startujesz z nową stroną? To świetny pretekst, żeby podzielić się informacją z użytkownikami. Działania w social media z pewnością będą wspierać twoje wysiłki.


Real-time marketing

Publikowanie niezaplanowanych postów zdarza się każdemu. Warto jednak nauczyć się odróżniać posty, które są wyrazem real-time marketingu, od tych, które wrzucamy, bo dawno nic nie było na profilu. Pierwszy przykład świadczy o tym, że marka monitoruje wzmianki o sobie w sieci. Dzięki takim praktykom jest w stanie pozyskać ciekawy content i reagować na kryzysy z prędkością światła.


Dlaczego warto prowadzić działania real-time marketingu? Zazwyczaj dotyczą one aktywności klientów. Skoro wiemy już, że „klient nasz pan”, to odpowiedź nasuwa się sama. Ale po kolei…


Szybkie reagowanie na wzmianki o naszej marce, z pewnością zadowolą niejednego klienta. Przyjrzyjmy się jak to robią duże firmy:

Treść wiadomości do firmy Volvo i reakcja marki, źródło: https://www.facebook.com/VolvoCarPoland/, http://www.wirtualnemedia.pl

 

Na powyższych zdjęciach widzimy, że użytkownik jednego z serwisów społecznościowych wysłał nietypową wiadomość do Volvo. Firma nie zignorowała jej, mimo, że informacja nie dotyczyła ich samochodów. Wręcz przeciwnie – raczej działań marketingowych. Z konwersacji wynika sytuacja, która jest przykładem na dobry real time marketing. Volvo skierowało jeden ze swoich postów do użytkownika. Wyróżniło go z imienia i nazwiska oraz nawiązało do zaistniałej sytuacji. Marka zaprosiła pana Tomka do wypożyczenia auta na weekend. Post nie został bez odzewu.


Przykład dotyczy aktywności firmy na Facebooku, ale jest to z pewnością inspirująca historia. Podobne działania na Instagramie można prowadzić nawet prościej. Wystarczy śledzić wzmianki o marce po konkretnych hasztagach. Najbardziej kreatywnych użytkowników wyróżniać, udostępniając ich posty i komentując. Dla nas to dodatkowy, ciekawy content, a dla użytkownika docenienie jego starań.


Kolejny przykład dotyczy naprawdę szybkiej reakcji marki. Tym razem nie na działania klienta, ale na sytuację, z którą spotkał się każdy użytkownik Facebooka. W ten humorystyczny sposób Kit Kat wykorzystał awarię portalu i nawiązał w poście do swojego motto. „Zobacz kto ma teraz przerwę” – tak dokładnie brzmiało hasło. Post został opublikowany na ich koncie na Twitterze.


Kreacja graficzna Kit Kat jako reakcja na awarię Facebooka, źródło: https://twitter.com/kitkat_ph/status/479534499160539136


To kolejna sytuacja, kiedy refleks marketingowca ma znaczenie. Wykorzystanie go w praktyce świadczy o tym, że informacje docierające do firmy nie zostają bez komentarza. Nie ważne czy to pytania klientów, czy wzmianki o produktach w sieci.

 

Konto firmowe

Kto by pomyślał, że Instagram wyrośnie na tak ważnego gracza w dziedzinie e-commerce? Jeszcze kilka lat temu, podobnie jak inne kanały social media służył do dzielenia się prywatnymi zdjęciami. Obecnie portal jest praktycznie w 100% gotowy do wspomagania sprzedaży. Założenie konta firmowego, połączonego z fanpage na Facebooku daje takie możliwości jak:


Oprócz klikalnych linków, w tym roku Instagram wprowadzi funkcję sprzedaży bez przechodzenia do witryny sklepu. Tę możliwość daje nam Shopify. W jaki sposób działa? Pozwala oznaczyć na każdym zdjęciu produkt, jego nazwę i cenę. Klient może zrobić zakupy bez opuszczania aplikacji, po prostu klikając w dany produkt. Jakie są minusy? To rozwiązanie dla sprzedawców detalicznych. Firmy oferujące zakupy hurtowe powinny skupić się raczej na zwiększaniu ruchu na swojej stronie, w czym Instagram też pomaga.


Konto firmowe daje jeszcze inne możliwości. Dzięki niemu możemy prowadzić kampanię reklamową. Reklama pozwala osiągnąć więcej polubień, wyświetleń i wizyt na profilu marki. Możemy promować pojedyncze posty, ale też umieszczać reklamę w Insta Stories. Przy naszym poście pojawi się wtedy napis „sponsorowane”. Oprócz grafiki i napisu taka reklama powinna zawierać też odnośnik do oferty lub strony www. Potencjalny klient szybko znajdzie więc produkt, który mu się spodoba.

Jeśli zastanawiasz się czy efekty kampanii możesz w jakiś sposób kontrolować, to mamy dobrą wiadomość. Instagram oferuje narzędzie analityczne. Dzięki niemu możesz wyznaczyć odpowiedni czas na zamieszczanie postów. Łatwo sprawdzisz też w jakich godzinach profil odwiedza najwięcej osób.


Instagram Stories

Nie zapominajmy jednak, że wiele osób ma na Instagramie osobiste konta. Dodatkowo większość osób korzysta z tej aplikacji właśnie w celach prywatnych. Żeby nie zaburzyć jej odbioru, który i tak wypełniają reklamy, warto dopasować swoje treści jak najlepiej do klientów.


Idealnie nadaje się do tego funkcja Stories. Można z niej korzystać w tradycyjny sposób, czyli publikować treści na bieżąco. Dodatkowo mamy do wyboru dodawanie do nich #hasztagów, lokalizacji, godziny, naklejek i filtrów. Treści możemy nagrywać tuż przed wysłaniem lub dodawać te, które mamy zapisane na telefonie.

Do czego dokładnie przydaje się Instagram Stories?


Nie wiesz jak wykorzystać Instagram Stories, żeby trafić do odpowiednich klientów? Przykładem marki, która rozumie klientów jest Beyond Yoga. Ich produkty są skierowane do aktywnych kobiet. W swoich social media nie zamieszczają jednak zdjęć modelek. Firma stawia na naturalny look i panie w każdym rozmiarze. Wydaje się, że taki obraz kobiety nie będzie współgrał z treściami, które są prezentowane na Instagramie. Marka jednak zdobywa ciągle nowych fanów! Dzieje się tak dlatego, że w krótkich filmach nagrywa naturalne kobiety w swoich strojach do yogi. Jednocześnie wykorzystuje w Stories promocję swojej strony internetowej. Każdy opublikowany film zostaje oznaczony na dole łączem, które prowadzi do sklepu Beyond Yoga. Marka oznacza też na zdjęciach do jakiego produktu kieruje link. Dzięki temu, że posty znikają ze Stories po 24h, są świetnym sposobem na proponowanie zniżek i zapowiedzi nowych produktów.



Przykładowe posty na Instagramie marki Beyond Yoga, źródło: https://www.instagram.com/beyondyoga/


Oznaczanie treści w Instagram Stories linkami to ważna funkcja e-commerce, którą aplikacja wprowadziła w ubiegłym roku. Klient z łatwością może przejść do witryny, przeciągając palcem z dołu na górę ekranu.


Jeszcze większe ułatwienie dla kupujących Instagram wprowadził w tym roku. Pojawiła się funkcja, która powala na oznaczania produktów, prowadząc bezpośrednio do strony www lub sklepu. Na razie taką możliwość mają firmy za naszą zachodnią granicą. Myślimy jednak, że funkcja niedługo dotrze do Polski.


Stali obserwujący to nie jedyna grupa osób do której możemy dotrzeć ze swoimi Stories. Warto pamiętać o oznaczaniu w treściach hasztagów i lokalizacji. Pomoże to dotrzeć do jak największej grupy docelowej. Jak wyglądają treści szukane dzięki lokalizacji? Można to z łatwością sprawdzić w wyszukiwaniach. Wystarczy kliknąć na ikonę lupki na stronie głównej aplikacji i na samej górze wyświetlają się nam przykładowe stories. Po lewej stronie możemy znaleźć wszystkie stories oznaczone naszą lokalizacją.

 

Gdzie znaleźć posty oznaczone lokalizacją? Źródło: archiwum własne

 

Powyższe przykłady są dowodem na to, że warto korzystać z Instagrama w celach firmowych. Wystarczy dobrać działania odpowiednio skierowane do klientów. Z pewnością pomoże w tym doświadczona agencja interaktywna. Przygotuje strategię skrojoną na miarę potrzeb danej marki, zwiększając jej popularność.