Napisz do nas
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Agencja Interaktywna JELLINEK

Jak dostosować formularz kontaktowy do przepisów RODO?

Rozporządzenie RODO dotyczące ochrony danych osobowych wzbudza tym więcej zainteresowania,im bardziej zbliża się data jego wejścia w życie. Zmianie ulega przede wszystkim definicja danych osobowych. Według nowej ustawy będzie to praktycznie każda informacja, która pozwoli na zidentyfikowanie danej osoby. Ustawa pozostawia pewne pole do interpretacji, w jaki sposób należyte dane chronić. Istnieje jednak kilka ważnych kwestii, o których należy pamiętać, dostosowując swoje przedsiębiorstwo do nowych przepisów. To już ostatni dzwonek – ustawa wchodzi w życie 28 maja.

Aby wywiązać się z obowiązków, jakie narzuca nowe prawo, należy na stronie internetowej wprowadzić szereg zmian. Szczególnie warto zająć się dostosowaniem do przepisów RODO formularzy kontaktowych, które biorą udział w procesie przetwarzania danych osobowych.

Zaznaczamy, że poniższe informacje to jedynie zbiór porad i propozycji, w jaki sposób można dostosować stronę internetową do nowych przepisów. W razie wątpliwości w kwestiach prawnych radzimy skonsultować się z prawnikiem.

Formularz zgodny z rozporządzeniem RODO

Nowe prawo, które nadchodzi wraz z RODO, nakłada na podmioty przetwarzające dane osobowe obowiązek informacyjny. Oznacza to, że osoby, których dane mają zostać przetworzone powinny wiedzieć, kto będzie je przetwarzać, w jakim celu i w jakim zakresie. Aby poinformować o tym użytkowników, należy umieścić stosowną informację na stronie internetowej. Treść komunikatu o przetwarzaniu danych nie została zdefiniowana w ustawie, warto jednak zwrócić uwagę na kilka kwestii podczas jego przygotowywania.

Warto także pamiętać, aby treść komunikatu została napisana jak najbardziej precyzyjnie, prostym, zrozumiałym językiem, tak, aby każdy mógł zinterpretować ją poprawnie.

W jaki sposób można dostosować formularz kontaktowy do wymogów RODO?

Obok formularza kontaktowego należy zamieścić informację o tym, kto jest administratorem danych i w jakim celu są zbierane. Warto też dodać link do stworzonego wcześniej regulaminu lub polityki prywatności.

Popularne są również checkboxy, które umieszcza się pod formularzem kontaktowym. Użytkownik, wysyłając zapytanie poprzez formularz, musi zaznaczyć zgody. W treści checkboxa powinny znaleźć się wszystkie informacje dotyczące przetwarzania danych, a więc:

Chcąc wykorzystać pozyskane przez formularz kontaktowy emaile do rozsyłania informacji marketingowej, czyli newslettera lub promocyjnych gazetek, należy stworzyć kolejny checkbox zawierający zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych.

Możliwe jest również umieszczenie na stronie rozwijanego okienka zawierającego informacje o przetwarzaniu danych. Box rozwija się dopiero po najechaniu na niego kursorem, dzięki czemu nie zabiera wiele miejsca i wygląda na stronie estetycznie. Można również przygotować treść w taki sposób, aby nie była indeksowana, dzięki czemu łatwo uniknąć ryzyka duplikacji treści.

Nie warto rezygnować z formularza w obawie o wymogi nowych przepisów

Obowiązek informacyjny nie oznacza konieczności rezygnacji z formularza kontaktowego na stronie. Stworzenie zrozumiałych treści, w których zawarte będą informacje na temat przetwarzania danych osobowych w zupełności wystarczy, by przygotować się na wejście w życie rozporządzenia RODO. Warto również zadbać o sporządzenie polityki prywatności, która, choć nie jest obowiązkowa, znacząco ułatwi dostosowanie się do innych reguł narzuconych przez RODO.

O tym pamiętaj!