Napisz do nas
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Agencja Interaktywna JELLINEK

Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna?

Z pewnością nie raz spotkaliście się z systemem identyfikacji wizualnej. Pomyślcie o swojej ulubionej marce – co się Wam z nią kojarzy? Może specyficzne logo albo kolorystyka? To, co przyszło Wam na myśl, to właśnie identyfikacja wizualna, opracowana tak, by była spójna i jednoznacznie kojarzyła się z daną firmą.

System identyfikacji wizualnej to całokształt symboli stosowanych przez firmę w celu wzmocnienia jej rozpoznawalności. Można zatem uznać, że logo czy kolorystyka wybrana przez daną markę stają się jej wizytówką. O tym, jak wielka to siła, świadczy chociażby rozpoznawalność znaków graficznych marek – charakterystycznego jabłka widniejącego w logo Apple nikomu nie trzeba przedstawiać.

Identyfikacja wizualna to sposób na stworzenie spójnego wizerunku marki, jest pomocna w budowaniu jej tożsamości oraz świadomości wśród klientów, a także wyróżnia ją spośród innych na rynku. Co ważne, wykreowanie takiego wizerunku daje firmie przewagę w postaci przyjemnych skojarzeń związanych z marką, dzięki czemu klienci będą ją rozpoznawać. Aby się to udało, należy stworzyć spójną koncepcję identyfikacji wizualnej, na którą składać się będzie kilka istotnych elementów.

Co składa się na identyfikację wizualną?

Aby stworzyć identyfikację wizualną marki, która będzie działać i spełni swoje funkcje, należy pamiętać o kilku kwestiach. Ważny jest przede wszystkim jasny przekaz, który pozwoli wyróżnić markę spośród innych tak, by klient mógł ją zapamiętać. Jednak aby wszystko działało jak należy, trzeba dostosować projekt do specyfiki danej marki oraz jej grupy odbiorców –a zatem określić, kim są klienci.

W skład systemu identyfikacji wizualnej wchodzi logo, które musi być powiązane z nazwą marki. Ten znak graficzny będzie najbardziej rozpoznawalną częścią całego systemu.Powinien więc być charakterystyczny i jednocześnie oddawać ducha marki, ale pozostać przy tym prosty i czytelny.

Kolejną częścią składającą się na system identyfikacji wizualnej są kolory. Często wpływają one na odbiór całej marki, są z nią kojarzone i mogą oddziaływać na klientów, wywołując przyjemne skojarzenia. Ważna jest także typografia – poprzez wybór danego kroju pisma można sprawić, że firma będzie postrzegana jako tradycyjna lub nowoczesna. Aby jednoznacznie kojarzyła się z marką, wybrana typografia powinna być konsekwentnie stosowana we wszystkich materiałach reklamowych i promocyjnych.

Druki firmowe, czyli wizytówki, papier firmowy, koperty, teczki i inne tego typu artykuły powinny być stworzone spójnie z przyjętą kolorystyką oraz typografią. Podobnie zresztą jak pozostałe elementy, takie jak identyfikatory pracowników, ulotki czy wystrój biura. W przypadku, gdy firma prowadzi sprzedaż swoich produktów, warto zadbać również o to, by ich opakowania zgodne były z przyjętą koncepcją wizualną.

Dlaczego nie warto tworzyć identyfikacji wizualnej samodzielnie?

Decydując się na stworzenie systemu identyfikacji wizualnej z pewnością w głowie pojawi Ci się myśl, że może warto zająć się tym samemu lub powierzyć to zadanie zaprzyjaźnionej osobie, która umie pracować w programie graficznym. Umiejętność obsługi oprogramowania to jednak za mało, by stworzyć profesjonalny i spójny, a przede wszystkim dobrze korespondujący z marką wizerunek. Niespójny lub nierzetelnie przygotowany system identyfikacji wizualnej może sprawić, że klient poczuje się zagubiony i niepoprawnie zinterpretuje to, co miało zostać za jego pomocą przekazane. Łatwo również stracić w ten sposób część mocy reklamowej. Jeśli poszczególne elementy nie będą miały ze sobą żadnych korelacji, nie będą pasować do siebie i do marki, nie wzbudzą w kliencie skojarzeń, które pozwoliłyby na rozpoznanie firmy i wyróżnienie jej spośród innych.

Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna?

Umiejętne i konsekwentne stosowanie się do opracowanej konwencji ma wiele zalet dla marki. Przede wszystkim pozwala jej zaistnieć w świadomości klientów, którzy zapamiętają logo, a kolory skojarzą z daną firmą. Spójny wizerunek to również wyznacznik profesjonalizmu, a dzięki temu firma zyskuje w oczach klientów.

Ważne jest, by klientowi, czy to podczas przeglądania strony internetowej, wizyty siedzibie firmy czy otrzymania wizytówki, zawsze towarzyszył ten sam przekaz. Identyfikacja wizualna powinna bowiem oddawać charakter danej firmy oraz wartości, jakie jej przyświecają.

Czy każda firma powinna mieć identyfikację wizualną?

Stworzenie spójnego systemu identyfikacji wizualnej to pewien wysiłek i koszt. Z tego powodu niektóre firmy uznają go za zbędny wydatek i wolą te środki przeznaczyć na coś innego. Warto jednak spojrzeć na kwestię identyfikacji jak na inwestycję, która zwróci się w postaci wzrostu rozpoznawalności wśród klientów oraz napływu nowych osób zainteresowanych ofertą. Wniosek jest więc taki, że jeśli zależy Ci na tym, by Twoja marka wyróżniła się spośród innych i jesteś w stanie włożyć w to nieco wysiłku i czasu – działaj!