Napisz do nas
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Agencja Interaktywna JELLINEK

Black Friday – szansa dla biznesu

Black Friday przywędrował do nas ze Stanów Zjednoczonych. Za oceanem wiele osób bierze wtedy wolny dzień w pracy, aby jak najwcześniej pojawić się przed wejściem do sklepu. Jak to wygląda u nas? W Polsce Black Friday pojawił się w 2013 roku. Od tego czasu popularność czarnopiątkowych wyprzedaży bardzo się zwiększyła. Obecnie o Black Friday wie już 95% społeczeństwa. Warto zauważyć, że wraz z rozwojem ery smartfonów szaleństwo zakupów coraz bardziej przenosi się do Internetu.

Black Friday w Polsce - trochę liczb

Co kupują klienci podczas Black Friday?


Ostatni piątek listopada od lat otwiera sezon przedświątecznych obniżek. Wiele osób wybiera właśnie ten dzień na zakup prezentów bożonarodzeniowych. Zarówno w Polsce, jak i na świecie podczas Black Friday najczęściej kupowane są ubrania. Do najpopularniejszych kategorii zakupowych zaliczają się również elektronika oraz obuwie. Na dalszych pozycjach rankingu plasują się kosmetyki, perfumy, sprzęt AGD i prezenty. Klienci często czekają na ten dzień, by dokonać zaplanowanego wcześniej zakupu sprzętu elektronicznego czy AGD z dużym rabatem. W 2018 roku sprzedający oferowali klientom średnio 46-procentową obniżkę cen.


Zakupy stacjonarne czy online?

Ogólne trendy w handlu pokazują, że popularność zakupów w Internecie rośnie w bardzo dynamicznym tempie. Według statystyk z 2018 roku, co czwarty Polak ogranicza się do korzystania z czarnopiątkowych obniżek wyłącznie w sieci, a 59% zamierza wziąć udział w Black Friday zarówno stacjonarnie, jak i internetowo. Jeśli chodzi o zakupy online, niewiele ponad połowa Polaków robi je za pomocą komputerów, a 46,2% kupuje przez urządzenia mobilne. Do odwiedzin w sklepach stacjonarnych zniechęca tłok, widmo długich kolejek i walki o najlepsze towary. Zakupy na komputerze czy smartfonie zapewniają znacznie większy komfort.


Czarny Piątek czy czarny tydzień? Ile naprawdę trwają wyprzedaże?

Czasy, gdy Black Friday był jednodniową akcją już dawno za nami. Obecnie wyprzedaże zaczynają się zwykle już w czwartek i trwają do końca tygodnia lub nawet miesiąca. Producenci umieszczają informacje o zbliżających się promocjach na kilka lub kilkanaście dni wcześniej, aby podsycić zainteresowanie konsumentów. Część sklepów stacjonarnych i internetowych organizuje przedsprzedaże już w poniedziałek, wyznaczając piątek jako dzień z największymi promocjami. Czas obniżek trwa de facto nie jeden, lecz kilka dni. Dlatego tydzień, w którym występuje Black Friday określa się coraz częściej jako „Black Week”. Jednak to właśnie piątek jest dniem, w którym zarówno ilość zakupów, jak i poziom obniżek bije wszelkie rekordy.

Wykorzystaj Black Friday w swoim biznesie

Jeśli prowadzisz sprzedaż towarów lub usług, Black Friday to doskonała okazja, by dotrzeć do klienta. Jest to wyjątkowy dzień, w którym klienci bardzo aktywnie poszukują okazji do zakupów. Warto zrobić wszystko, by przekonać ich do skorzystania właśnie z Twojej oferty. Aby święto wyprzedaży zakończyło się dla Ciebie sukcesem, zadbaj o:

1. Wygodną wersję mobilną strony 

Wersja mobilna strony czy sklepu powinna być wygodna, responsywna i jak najlepiej dopasowana do potrzeb konsumentów. Jeśli potencjalny klient natrafi na jakikolwiek problem podczas korzystania ze sklepu na komórce, najprawdopodobniej natychmiast opuści Twoją stronę i poszuka potrzebnego produktu u konkurencji. Jedna sekunda opóźnienia w ładowaniu się strony może skutkować spadkiem konwersji z urządzenia mobilnego nawet o 20%.


2. Atrakcyjne promocje

Klienci w Polsce oczekują promocji sięgających 50%. Jeśli chcesz, aby wybrali ofertę właśnie Twojej firmy, musisz zaprezentować atrakcyjną i wyróżniającą się ofertę promocyjną.

3. Rozpowszechnienie informacji

Facebook Ads, e-mail marketing, stargetowana reklama banerowa - sposobów na poinformowanie o promocji jest wiele. Za pomocą odpowiednich narzędzi możesz dotrzeć z informacją dokładnie do tej grupy odbiorców, która wykazuje największy potencjał zakupowy.

4. Przygotowanie strony www

Przed nadejściem tłumu klientów warto sprawdzić czy strona www jest na to odpowiednio przygotowana. Ścieżka zakupowa powinna być maksymalnie prosta. Nie może być żadnych problemów z dokonywaniem płatności czy dodawaniem produktów do koszyka. Mały błąd może kosztować utratą wielu klientów.

Black Friday to doskonała okazja dla każdego biznesu. Jeśli chcesz w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje Ci ten dzień - nie wahaj się skorzystać ze wsparcia specjalistów.

 

*Dane statystyczne w artykule pochodzą z raportu Black-Friday.Global 2019.